دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نظریه‌های دانشگاه باید در دو ساحت نظر و عمل ظهور پیدا کنند

نظریه‌های دانشگاه باید در دو ساحت نظر و عمل ظهور پیدا کنند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه‌های دانشگاه در ساحت نظر و عمل باید ظهور پیدا کنند و علت اینکه نظریه‌های علوم انسانی با مسئله‌ها پیوند نمی‌خورد، این است که الگوی نظریه نداریم.
کد خبر : 855707

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مسئولان دانشگاهی در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسملین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این اجلاس با بیان این که وظیفه اهل علم مبارزه و جهاد است، اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از گذشته باید به کرسی‌های آزاداندیشی توجه کند و این امر مهم از طریق شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها محقق می‌شودد.

وی افزود: بنده به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی راضی نیستم و گلایه دارم.

خسرو پناه تصریح کرد: این اجلاس پنجمین اجلاس کرسی‌های آزاداندیشی است. سوالی که مطرح است این است که آیا باید به همین رضایت بدهیم؟ نه قطعا اینگونه نخواهد بود. چرا کرسی‌ها فقط در حوزه علوم انسانی و هنر برگزار می‌شود، در حالیکه برخی استادان در حوزه علوم پایه نظریه دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: راه‌های مختلف کشف نظریه باید پیدا شود. تنها راه کشف نظریه برگزاری جلسات متعدد داوری برای بررسی نظرات یک استاد باسابقه نیست؛ چرا که این نوع داوری در شأن آن استاد نخواهد بود.

خسرو پناه گفت: نظریه پردازی باید با حکمت پیوند پیدا کند. مفهوم حکمت یک مفهوم بومی است. حکمت علم نافع مبتنی بر خرد ناب است. خرد ناب جمع عقل نظری، عملی و معاش است. نظریه‌ها اگر مرتبط با خرد و حکمت باشند، تحول در نظریه‌های بنیادین اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: آیا یک شیمی‌دان و فیزیکدان می‌تواند نظریه‌پردازی کند؛ اما نگاه فلسفی به آن علم نداشته باشد؟! من در تاریخ علم چنین موردی نیافته‌ام. نظریه‌های دانشگاه هم در ساحت نظر و هم در ساحت عمل باید ظهور پیدا کنند. علت اینکه نظریه‌های علوم انسانی با مسئله‌ها پیوند نمی‌خورد، این است که الگوی نظریه نداریم. نظریه حکمرانی با الگوی حکمرانی متفاوت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: نسبت ما با فناوری‌های نرم اجتماعی چیست؟! متدولوژی تبدیل نظریه‌های علوم انسانی و اجتماعی به الگو‌های حکمرانی چگونه است؟! درخواست من این است که این الگو‌ها بر اساس نظریه‌ها تدوین شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب