دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی

مراسم معارفه سرپرست جدید روزنامه فرهیختگان برگزار شد

مراسم معارفه دکتر سید وحید عقیلی، سرپرست جدید روزنامه فرهیختگان و تکریم احسان مازندرانی، صبح امروز با حضور دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی عسکری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، مهران کرمی سردبیر روزنامه، علیرضا مصدق، مدیرکل دفترحقوقی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مصطفی دعاگویی رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه و مریم جمشیدی، سرپرست خبرگزاری آنا در دفتر این روزنامه برگزار شد.
کد خبر : 85564

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم به فعالیت احسان مازندرانی به عنوان مدیرمسئول پیشین روزنامه فرهیختگان اشاره کرد و گفت: «کسانی که از نزدیک با ایشان در ارتباط بودند، می‌دانند که او، جوانی توانمند و کوشا و علاقمند به کشورش است و اگرچه من مدتی بعد از اینکه وی در این روزنامه مسئولیت خود را آغاز کرد، به مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی پیوستم، اما علاقه ایشان به پیشرفت روزنامه فرهیختگان کاملا قابل رویت بود».


هاشمی با اشاره به رشد روزنامه‌ فرهیختگان گفت: «اینکه روزنامه از یک روزنامه درجه چندم، ارتقا یافت و در سطح اول رسانه‌های کشور قرار گرفت، واقعیتی است که در دوره مدیریت ایشان محقق شد. البته این به آن معنا نیست که مثلا همه مواضع سیاسی که روزنامه داشت کاملا مورد تایید و حمایت ریاست محترم دانشگاه و یا حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و کسانی که در دانشگاه کار می‌کنند، باشد.»


او روزنامه‌نگاری را یکی از سخت‌ترین کارها دانست و گفت: « این سختی کار به‌خصوص برای روزنامه‌ای که بخواهد بر مدار حق و اعتدال و جدای از مواضع تند سیاسی جامعه کار کند، دوچندان است، به خصوص که در مقاطعی جامعه دچار فضای پرتلاطم سیاسی نیز می‌شد.»


سید طه هاشمی، روزنامه فرهیختگان را روزنامه‌‌ دانشگاه خواند و افزود: «مطالب منتشره در روزنامه دانشگاهی باید فاخر باشد. البته این به معنای آن نیست که روزنامه خنثی باشد؛ آن هم وقتی که دانشگاه در معرض تهاجم سیاسی برخی افراد قرار دارد که ناجوانمردانه دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی را نادیده می‌گیرند. بنابراین حمایت از مواضع دانشگاه، قطعا مورد اهتمام روزنامه قرار دارد».


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مخالفان دانشگاه را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: «یک گروه کسانی هستند که دغدغه دین، فرهنگ و .. را دارند که این افراد، دلسوزانی خوب و منتقدانی منطقی هستند که وقتی با آنان صحبت می‌کنید و به دور از شیطنت‌های رسانه‌ای و سیاسی، با واقعیت دانشگاه آزاد اسلامی مواجه می‌شوند، برخورد منطقی با موضوع می‌کنند. اما یک دسته، افرادی هستند که ناجوانمردانه حمله می‌کنند و گوششان هم به هیچ منطقی بدهکار نیست. چرا که آنها از قبل تصمیم خود را مبنی بر هجمه غیرمنصفانه علیه دانشگاه گرفته‌اند؛ به همین خاطر، ما به این دسته خیلی کاری نداریم و فقط به آنها سلام می‌کنیم».


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی عقبه روزنامه فرهیختگان را 1میلیون و 700هزار دانشجو، 100هزار کارمند و هیات علمی دانست و تاکید کرد روزنامه باید به این عقبه نزدیک‌تر شود.


سیدطه هاشمی همچنین به سوابق عقیلی در تدریس روزنامه‌نگاری و صاحب‌نظر بودن او در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: «دکتر عقیلی مطمئنا می‌توانند نقش پدرانه‌ای در روزنامه داشته باشند و به ارتقا و اعتلای هرچه بیشتر روزنامه کمک کنند.»


او تاکید کرد روزنامه باید در مسیر اعتدال حرکت کند و گفت: «در راس دانشگاه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده با مواضع کاملا روشن ایستاده‌اند و این باید در روزنامه مورد توجه قرار گیرد.»


دکتر عقیلی بهترین انتخاب برای روزنامه فرهیختگان بود


هم‌چنین حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه در این مراسم که با حضور برخی اعضای تحریریه روزنامه برگزار می‌د به حدیثی از امام علی(ع) که راه اعتدال را راه نجات می‌خواند اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبری در سفر به کرمان فرمودند: «راه درست، اصولگرایی اصلاح‌طلبانه است. قضایای راست و چپی یک پروژه است و یک خط انحرافی است.»


او به حضور مساله طیف‌های سیاسی راست و چپ در ایران از دیرباز اشاره کرد و گفت: « از اول انقلاب هم این مسئله در افکار عمومی، در لحن و زبان عامه و سیاسیون می‌چرخد و به نظر می‌رسد بر اساس همین مسائل است که هنوز هم در فضای رسانه‌ای‌مان، روزنامه‌های دو جریان براساس سلیقه و تفکر خاصی که دارند مطالب خود را ارائه می‌دهند.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام را دین اعتدال و امام(ره) را برخوردار از تفکر اعتدال خواند و گفت: «موسس و بانی دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در واقع ضربه خورده از هر دو جریان راست و چپ است. چه آن‌هایی که نگاهشان به سمت غرب بود و بعد هم به اردوگاه غرب رفتند و چه آن‌هایی که در قالب دلواپسی، علیه این شخصیت گرامی عقده‌گشایی کردند، ولی ایشان صبور و معتدل ، با نگاه به آینده به نظام خدمت می‌کند و به عنوان یار و مشاور و دلسوز مقام معظم رهبری، نقش‌آفرین بوده و هست.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به دکتر وحید عقیلی برای انتصاب به عنوان سرپرست روزنامه فرهیختگان تبریک گفت و برای احسان مازندرانی، مدیر مسئول پیشین این روزنامه آرزوی سلامتی کرد و افزود: «من در عین حال وظیفه می‌دانم از آقای مازندرانی که در شرایط سختی توانست روزنامه فرهیختگان را که ارگان دانشگاه آزاد اسلامی است، اداره کرد و پیش برد، تشکر کنم.»


او تاکید کرد عقیلی در این شرایط بهترین انتخاب برای روزنامه فرهیختگان بوده است و گفت: «ایشان از چهره‌های دانشگاهی است و در زمینه‌های روزنامه‌نگاری، ارتباطات و اطلاع‌رسانی، دارای دکتری تخصصی در رشته علوم ارتباطات اجتماعی است و مرتبه دانشیاری و سابقه تدریس در همین رشته را دارد. او تالیفات متعددی دارد و از زمان راه‌اندازی دانشکده علوم‌ارتباطات و مطالعات رسانه در واحد تهران مرکزی دارای توفیقات ارزشمندی بودند.»


عسکری به سابقه 5 ساله عقیلی در سردبیری فصلنامه رسانه اشاره کرد و افزود: «با توجه به سابقه درخشان ایشان، من فکر ‌می‌کنم منشا یک جهش، وحدت و همدلی می‌شوند و اصول‌گرایی توام با اصلاح‌طلبی را به عنوان یک مطالبه اصلی نظام که یک مطالبه فراجناجی است مورد توجه قرار می‌دهند.»


او تاکید کرد فعالیت روزنامه فرهیختگان باید همچنان در چارچوب قانون و در راستای مبانی انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام(ره) باشد. عسکری به تاکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر پرهیز از سیاست‌زدگی اشاره کرد و گفت: « از آغاز دوره مدیریت دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، چالش‌ها و راهبردهای دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و براساس آن برنامه‌های راهبردی تصویب شد و شوراهای راهبردی، وارد میدان اقدام و عمل شدند و این نتیجه رویکرد مدیریت دکتر میرزاده است که بر اساس مشورت و توسعه همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف حاصل شده است.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، روزنامه فرهیختگان را روزنامه‌ای فرهیخته خواند و تاکید کرد عقیلی استقلال و استغناء و مشی معتدل و عالمانه روزنامه را که برگرفته از هویت دانشگاه آزاد اسلامی است، ادامه خواهد داد و برای او آرزوی توفیق کرد.


دعاگویی: روزنامه فرهیختگان باید رسانه مرجع دانشگاهیان سراسر کشور شود


محمدمصطفی دعاگویی رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در برنامه تودیع و معارفه سرپرست روزنامه فرهیختگان به توانمندی وحید عقیلی در حوزه مطبوعات اشاره کرد و گفت: «در آستانه سی‌و‌چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، دانشگاهی که در زندگی فردی و اجتماعی ما در حوزه‌های علمی و فرهنگی نقش زیادی داشته است.»


او یبا بیان اینکه «شاخه‌های مختلفی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، صنفی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده که روزنامه فرهیختگان، یکی از آنهاست »، افزود: «این رشد و بالندگی به خاطر وجود و خدمات مدیرانی است که از گذشته تاکنون برای این مجموعه زحمت کشیده‌اند.»


رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به رسانه‌های فعال دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و روابط‌عمومی و ایسکانیوز رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند. شاید به نظر برسد این رسانه‌ها برای دانشگاه آزاد اسلامی زیاد باشند اما وقتی می‌بینیم، نگاه سیاسی باعث شده دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی، آنگونه که باید، تبلور نیابند و مشکلات کوچک و اندک، بخاطر حب و بغض‌های سیاسی، بزرگ‌نمایی شوند، نیاز به حضور رسانه‌ای فعال برای دانشگاه آزاد اسلامی آشکار می‌شود و کسانی که در این حوزه مسئولیت می‌پذیرند از نوعی اثرگذاری مضاعف در جامعه برخوردار می‌شوند.»


دعاگویی از زحمات احسان مازندرانی، مدیرمسئول پیشین روزنامه فرهیختگان قدردانی کرد و افزود: «فراز و نشیب دانشگاه آزاد اسلامی برکسی پوشیده نیست که الحمدلله تاکنون با درایت و لطف الهی، بر مشکلات بسیاری فائق آمده‌ایم».


اودر ادامه به دکتر عقیلی، سرپرست جدید روزنامه فرهیختگان خیرمقدم گفت و ادامه داد: «ماموریت‌های رسانه‌های دانشگاه، به همان شکلی که ماموریت‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی تغییر می‌کند، دستخوش دگرگونی می‌شوند. هویت جمعی کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی از مواردی است که نیاز به تقویت دارد. به همین خاطر، این موضوع یکی از ماموریت‌های جدید روزنامه فرهیختگان می‌تواند باشد. هم‌چنین این روزنامه باید رسانه مرجع دانشگاهیان سراسر کشور قرار بگیرد.»


دعاگویی به تاکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر نیاز جامعه دانشگاهی به رسانه قوی اشاره کرد و گفت: «رصد کردن مناسبات دانشگاه‌ها و رخدادهای دانشگاه و حرکت در مسیر چارچوب‌های نظام از دیگر ضروریات فرهیختگان باشد.»


رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برای مجموعه فرهیختگان، حرکت در مسیر خرد جمعی، هماهنگی و موفقیت آرزو کرد.


دکتر عقیلی: روزنامه‌نگار در برخورد با تضادهای جامعه باید راه‌حل ارائه دهد


سیدوحید عقیلی سرپرست جدید این روزنامه، با تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از عنایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دکتر میرزاده نسبت به خود، گفت: « علی الاصول ما دانشگاهی را در دنیا سراغ نداریم که یک روزنامه داشته باشد. برای همین باید این روزنامه را تبدیل به یک فرصت کنیم تا از آن برای کمک به دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم».


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌وقت از دانشگاه تهران و دانشگاه علامه‌طباطبایی عقب نبوده است. این دانشگاه با داشتن حدود 5/5 میلیون فارغ‌التحصیل، نقش موثری در جامعه داشته است؛ به طوری که هم اکنون تعداد بسیار زیادی از آنان بار اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و روزنامه‌نگاری را در ایران به دوش می‌کشند. این در حالی است که سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های دیگر کشور، صاحب نقش هستند و بدین جهت،‌ اثرگذاری غیر قابل انکاری دارند.»


عقیلی ادامه داد: «ما مرکز علم را وابسته به کل ملت، دولت و نظام می‌دانیم. برای توسعه علم در کشور عزیزمان، زحمات زیادی کشیده شده است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز، بار زیادی از این زحمت را عهده‌دار بوده است.»


او تاکید کرد نقد و تفسیر باید جای خود را در روزنامه فرهیختگان پیدا کند و افزود: «امروزه تولید خبر بسیار آسان است و آنچه که جایش خالی است نقد وتفسیر است، تفسیری که حقایق را بگوید و انتخاب حقیقت را به مخاطب واگذار کند».


سرپرست جدید روزنامه فرهیختگان گفت: « به عنوان یک خبرنگار ، باید انتظارمان از خود این باشد که هر دوهفته یک‌بار مطلبی را تولید کنیم که به آن ببالیم. البته این کار سخت است ولی راه دارد و راه آن هم این است که روزنامه‌نگار اداری نباشیم بلکه خلاقیت داشته باشیم و در واقع، اصل تمایز را که در روزنامه‌نگاری مطرح است، به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.».


عقیلی در ادامه، به برخوردهای روزنامه‌نگاران در برابر تضادهای موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: «سه نوع برخورد در ارتباط با تضادهای موجود در جامعه وجود دارد. یکی از آنها تشدید تضادهاست که این، قطعا کار روزنامه‌نگار نیست بلکه کار خائنان است و اگر روزنامه‌گار این کار را بکند هنر نکرده، بلکه به دشمن خدمت کرده است. نوع دوم برخورد، بی‌تفاوتی نسبت به تضادهاست که یک روزنامه‌نگار قطعا نباید بی‌تفاوت از کنار این تضادها بگذرد. اما رویکرد و برخورد سوم، حل این تضادهاست که هنر یک روزنامه‌نگار حرکت در این مسیر است».


سرپرست جدید روزنامه فرهیختگان همچنین با تشکر از زحمات مدیرمسئول قبلی روزنامه، برای او آروزی سلامتی و آزادی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته