دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 10:54

حس ششم در زمان تایپ پیام هنگام رانندگی مختل می‌شود

محققان دانشگاه هاستون در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که تایپ پیام با گوشی خطرناک‌ترین کاری است که هنگام رانندگی می‌توان انجام داد.
کد خبر : 85549

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، محققان تاکنون بارها نسبت به خطرناک بودن کار با گوشی موبایل هنگام رانندگی هشدار داده‌اند اما پژوهشگران به‌تازگی روی تایپ پیام هنگام رانندگی تمرکز و اعلام کرده‌اند که این کار جزء خطرناک‌ترین کارهایی است که راننده موقع رانندگی می‌تواند انجام دهد.


محققان دانشگاه هاستون تایپ پیام با گوشی را هنگام رانندگی با سایر کارهای مداخله‌ای مانند به فکر فرو رفتن و صحبت کردن با سرنشینان مقایسه کردند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که حس ششم در تداخلات ذهنی به شکل معکوس عمل می‌کند اما هنگام نوشتن پیام موقع رانندگی به کلی مختل می‌شود.


محققان آزمایشی را روی شماری از شرکت‌کنندگان انجام دادند به طوری که افراد 4 بار مسیری را با شکل‌های مختلف طی کردند. یک بار بدون هیچ موضوع مختل‌کننده ذهن، بار دوم با پرسش‌هایی که ذهنشان را درگیر کرده بود، بار سوم ذهنشان با پرسش‌های عاطفی مشغول بود و بار چهارم هنگام رانندگی مشغول تایپ کردن پیام با گوشی بودند.


در سه موردی که ذهن فرد هنگام رانندگی مشغول فکر کردن به موضوعی بود، هدایت خودرو در مقایسه با زمانی که راننده با حواس جمع و بدون اختلال حواس رانندگی می‌کرد با اختلال صورت می‌گرفت. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد در سه موردی که فرد با اختلال حواس رانندگی کرده است، راننده در مسیر صاف‌تری نسبت به زمانی قرار داشته که مشغول تایپ کردن پیام بوده است. به عبارتی، تایپ کردن پیام با گوشی موقع رانندگی باعث انحراف بیشتر خودرو از مسیر می‌شود و خطر تصادف را افزایش می‌دهد.


محققان دانشگاه هاستون معتقدند که چنین تناقضی در بخش خاصی از مغز به اسم قشر کمربندی قدامی ایجاد می‌شود. این قشر از مغز نوعی تصحیح‌کننده خودکار تداخلات و تضادهای ایجاد شده در مغز به شمار می‌رود. حال این تضادها و تداخلات ممکن است ذهنی، شناختی، حسی حرکتی، عاطفی، نوشتاری یا محرک‌های تنش‌زا باشند.


این تضادها، میزان استرس فیزیولوژیک بدن را افزایش می‌دهد که انرژی واکنشی را در دست‌های راننده محدود می‌کند و فرد هنگام رانندگی مدام از راستای خود منحرف می‌شود.


این قشر خودکار مغز هنگام روبرو شدن با چنین موقعیت‌های تداخلی و تحت فشار وارده، فعال می‌شود و سعی می‌کند فشار را بر جهت مخالف وارد کند و مغز راننده را به گونه‌ای هدایت کند که در مسیر درست قرار گیرد.


به گفته محققان، این فرآیند خودکار مغز در هماهنگی چشم و دست راننده عمل می‌کند که طبق بررسی‌ها، در تداخلات و مشغولیات ذهنی هماهنگ عمل می‌کنند اما هنگام تایپ پیام موقع رانندگی از هماهنگی خارج می‌شود و باعث فعال شدن بخش خودکار مغز می‌شود.


وقتی ذهن فرد مختل می‌شود، حس ششم فرد همچنان باقی می‌ماند و فرد را هنگام رانندگی در مسیر جاده ایمن نگه می‌دارد. محققان به دنبال ساخت سیستم‌هایی داخل خودرو هستند که در زمان ایجاد اختلال حواس برای راننده به او هشدار دهد، حواس او را به حالت عادی برگرداند و او را به مسیر اصلی بازگرداند. در واقع این سیستم مانند جعبه سیاه هواپیما عمل می‌کند.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

برچسب ها: رانندگی موبایل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته