کرسیهای نظریهپردازی محدود به علوم انسانی نیست
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عموعابدینی معون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری پنجمین اجلاس ملی کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره نخستین اجلاس ملی سرآمدان آموزشی دانشگاه تمدن آفرین و حرکت بنیان که هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، گفت: استادان تنها نقش تدریس را نباید بر عهده داشته باشند و بر همین اساس در برنامه تحول توجه به اقتصاد دانش بنیان و سرآمدان آموزشی مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: در طی سالهای اخیر در روز نشست سرآمدان آموزشی به معرفی پژوهشگران، فناوران و نوآوران اقدام می کردیم و سازمان ملل دانشگاه جندی شاپور را به عنوان اولین دانشگاه علم آفرین و حکمت بنیان در جهان معرفی کرد و توسعه این نوع مدیریت آموزشی شاگرد محور مورد توجه محققان بوده و خواهد بود.
عموعابدینی تصریح کرد: نقش آفرینی اساتید در بحث آموزشی چندان مورد توجه نبوده و سرآمدان آموزشی به بحث آموزش اساتید می پردازند و اگر قرار است آموزش به معنای شاگردپروری باشد و تحول آموزشی ایجاد کند، باید تغییرات در استادان اتفاق بیفتد.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: خروجی یک نظریه شامل کتاب و مقالات متعدد است و قبل از آن در گفتوگو و جریانات آموزشی این خروجی اتفاق می افتد و در انتخابات سرآمدان آموزشی ۴ شاخص را مد نظر قرار داده ایم که کیفیت آموزشی، آموزش پژوهش محور، آموزش اخلاق محور جزو این موارد است و سال گذشته آئین نامه آن ابلاغ شد که استادان برتر در سطح دانشگاهی انتخاب شدند که در مجموع ۱۱۰ نفر به وزارت علوم معرفی شدند و در نهایت ۱۶ استاد برتر به عنوان سرآمدان آموزشی انتخاب شدند و در اجلاسیه فردا در دانشگاه شهید بهشتی تقدیر خواهند شد.
وی افزود: همچنین جایزه حکمت دانایی را نیز در دستور کار داریم که این جایزه نیز با راه اندازی دبیرخانه آن بتوانیم این جایزه را برای اساتید داشته باشیم. هر استاد باید برای سرآمد آموزشی ۴۰۰ امتیاز به دست می آوردند که بتوانند در این بین انتخاب شوند. جایزه حکمت و دانایی پیشنهاد شده که هر دو سال یک بار برگزار شود که طرحی برای معرفی حکیمان است که شاخصه های بسیار سختی برای این جایزه در نظر گرفته شده است.
عموعابدینی گفت: کرسی نظریه پردازی تنها در علوم انسانی نبوده و فعالیت های جدید در حوزه های علوم پایه و فناوری و پزشکی و طبیعی هم ارائه شده است و این فضا باید جدی تر پیگیری شود و از آنجایی که ایران در زمینه فناوری دستاوردهای زیادی کسب کرده است؛ بنابراین وزارت علوم در نظر دارد که کرسی های نظریه پرداری در حوزه فناوری و علوم پایه هم مورد توجه بیشتر واقع شود.
وی افزود: ایرانیان همیشه در طول تمدن خود دستاوردهای علمی را به نمایش گذاشته اند و توانسته اند در تولید علم نقش ویژه ای ایفا کنند و دانشمندانی که جزو یک درصد و دو درصد برتر جهان و دارای پتنت هستند مورد حمایت ویژه قرار می گیرند.
انتهای پیام/