دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران:

برنامه‌های درسی صرفا برای یک بار پذیرش دانشجو طراحی می‌شود

برنامه‌های درسی صرفا برای یک بار پذیرش دانشجو طراحی می‌شود
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران از طراحی برنامه‌های درسی برای یک یا چند بار دوره پذیرش دانشجو در این دانشکده خبر داد و گفت: در کنار رشته‌های مستمر، برنامه‌هایی صرفا برای یک بار پذیرش دانشجو در دانشکده حکمرانی طراحی می‌شود.
کد خبر : 855050
 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌اصغر پورعزت در نشست اعضای هیأت علمی جوان دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در دفتر رئیس مجلس برگزار شد، اظهار کرد: دانشکده حکمرانی قرار است با تمرکز بر حل مسایل ملی، یک دانشکده متفاوت باشد و ساختارهای رسمی و بوروکراتیک را با هدف تمرکز بر حل مسایل ملی و سازمانی کنار بگذارد.

وی یادآور شد: در پرتو موافقت رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه تهران، دانشکده حکمرانی علاوه بر اینکه می‌تواند به ترتیب نیروی متخصص در تعدادی از رشته‌های محوری حکمرانی بپردازد، موظف است در کنار رشته‌های مستمر، برنامه‌هایی را نیز برای صرفاً یک یا چند بار پذیرش دانشجو طراحی کند تا نیاز تخصصی ویژه‌ای را برطرف سازد؛ به گونه‌ای که پس از رفع نیاز در زمینه تربیت نیروی متخصص برای حوزه مربوطه، آن رشته، دست کم به صورت موقت کنار گذاشته شود و رفع نیازهای فوری‌تر و اولویت‌های دیگر در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران درباره گروه‌های علمی دانشکده حکمرانی تصریح کرد: در برنامه آینده دانشکده حکمرانی، توسعه دستکم ۱۰ گروه حکمرانی عمومی، آینده‌پژوهی و حکمرانی، حکمرانی علم و فناوری، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، حکمرانی اقتصادی و مالی، حکمرانی امور زیربنایی، حکمرانی سرزمین، حکمرانی انرژی، حکمرانی امنیت غذایی و کشاورزی، حکمرانی آب، محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد.

پورعزت با بیان اینکه در زمینه جذب هیأت علمی برای دانشکده حکمرانی به مجموعه بسیار توانمندی از دانشمندان جوان کشور رسیده‌ایم؛ خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به پشتوانه یکی از هوشمندترین مجموعه‌های علمی، هم در دانشکده حکمرانی و هم در آزمایشگاه خط‌ مشی دانشگاه تهران آماده کمک به مجلس شورای اسلامی و حل مسائل هستیم و می‌توانیم ظرفیت دانشگاه را در خدمت سیستم حکمرانی کشور قرار دهیم.

وی ادامه داد: آزمایشگاه خط‌ مشی‌ گذاری دانشکده حکمرانی آمادگی دارد تا در زمینه آزمون خط‌مشی و پیش‌بینی آثار و پیامدهای انواع مصوبه‌ها و قوانین و مقررات، به کمک نهاد قانونگذاری بیاید. امیدواریم بتوانیم خدمتگزار ملت ایران و اثرگذار در طراحی ایران آینده در سطح و منزلتی شایسته ملت ایران باشیم.

نظام‌های حکمرانی با گذر سال‌ها بالغ نمی‌شوند بلکه با آسیب‌هایی که دیده‌اند بالغ می‌شوند

مجید غلامی معاون علمی آزمایشگاه خط‌مشی‌گذاری دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: در کمتر از یک دهه گذشته که بسیاری واژه حکمرانی را با اکراه استفاده می‌کردند، با تلاش‌های منسجم رئیس مجلس شورای اسلامی در حوزه حکمرانی و سخنرانی در این زمینه، موضوع در حال ورود در ادبیات سخنرانی سایر مسئولین است.

وی افزود: نظام‌های حکمرانی با گذر سال‌ها بالغ نمی‌شوند بلکه با آسیب‌هایی که دیده‌اند بالغ می‌شوند و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در این سال‌های حیات خود آسیب‌های زیادی دیده است. اما بسیاری از نخبگان کشور، یک مساله کلیدی را فراموش می‌کنند و آن توجه به موفقیت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه الگوهای حکمرانی است.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، مهم ترین وظیفه اساتید جوان در دانشگاه‌ها را تقویت اعتماد به نفس ملی دانست و تاکید کرد: نظام حکمرانی، نخاع یک کشور است و امروزه این نخاع دچار یک نوع بیماری شده است.

غلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل این بیماری، نوعی اختلال در ارتباط بین ذی‌نفعان و مخاطبان و قوه عاقله کشور است و دلیل دیگر، ناظر بر اسراف در انتقاد است. جامعه نخبگانی ما تقریباً گویا کاری جز انتقاد ندارند. آن قدر از حکومت و شیوه کشورداری انتقاد می‌کنند که آن نقد هم کارویژه خود را از دست می‌دهد و به نوعی دچار تبذیر در انتقاد می‌شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب