دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشنهاد وزیر علوم در کنگره ملی آموزش هدفمند به دانشگاه‌ها:

برای ارتباط با صنعت هر ماه به یک استان صنعتی سفر کنید

برای ارتباط با صنعت هر ماه به یک استان صنعتی سفر کنید
وزیر علوم با بیان اینکه بحث ارتباط صنعت با دانشگاه باید جدی گرفته شود و دانشگاه‌ها خودشان سراغ صنعت بروند، گفت: پیشنهاد می‌کنم در هر ماه به شهر‌ها و استان‌های صنعتی سفر کنید تا با نیاز‌های صنایع از نزدیک آشنا شوید.
کد خبر : 854665

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور هم اکنون با حضور وزیر علوم و معاونان وزارت علوم و برخی مسئولان دانشگاهی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در این همایش گفت: نیاز‌های جامعه و نیاز اشتغال در ایران به اندازه‌ای بالاست که هر وزارتخانه و نهادی هر چقدر هم تلاش کند باز هم کم است.

وی افزود: راهی جز این نداریم که خود را با تغییرات اقلیم آموزش جهانی و ملی سازگار کنیم و منعطف باشیم، شرایط موجود با سرعت در حال تغییر است و نسل جوان در طول عمر کوتاه خود بیشترین تغییرات را در عرصه‌های مختلف جامعه در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است.

زلفی گل تاکید کرد: علوم نوظهور را باید در حد توان خود باید بومی کنیم وگرنه از جامعه ترد می‌شویم. نه تنها باید نیاز‌های امروز را از نظر مهارتی و اشتغال‌پذیری رفع کنیم بلکه باید قدرت پیشگویی و پیش‌بینی برای نسل جدید آموزش عالی داشته باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: آموزش مهارتی و نیازمحور باید برای دانشجویان فعلی و دانش‌آموختگان بازار کار انجام شود و باید به دو مقوله آموزش مهارت‌محور و دانشگاه مهارت‌محور هم توجه داشته باشیم.

زلفی گل تصریح کرد: جدا از آموزش‌های مهارتی محور و دانشگاه‌های مهارت محور باید به سراغ پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هم برویم و این پارک‌های ارتباط خوبی با معاونت فناوری وزارت علوم انجام داده است.

وی تاکید کرد: باید از توانمندی و ظرفیت موسسه پژوهشی برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان قوه عاقله وزارت علوم نگاه و استفاده کنیم و مشکل موجود این است که ارتباط خوب بین معاونت‌های وزارت علوم با سایر نهاد‌های کشور انجام نشود که باید تمام هم‌افزایی خود را در این مسیر بهره ببریم.

وزیر علوم تاکید کرد: تدوین سند نظام ملی نوآوری در معاونت فناوری وزارت علوم انجام شده و نقش هر کدام از زیرنظامان و بازیگران عرصه فناوری مشخص شده است و در این سند باید نقش مهارت محوری دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای دیده شود.

زلفی گل بیان کرد: دانشگاه تهران ۳ واحد درسی آموزش مهارت‌محور را مازاد بر واحد‌های درسی در دستور کار قرار داده است و اخذ این ۳ واحد لازمه فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران است و خواهشمندم تمام دانشگاه‌ها در این زمینه حتما با دانشگاه تهران مشورت کنند.

وزیر علوم گفت: بحث ارتباط صنعت با دانشگاه باید جدی گرفته شود و دانشگاه‌ها خودشان سراغ صنعت بروند و فرصت موجود را غنیمت بشمارند؛ چراکه دوره مدیریتی همه ما تمام می‌شود و بعدا حسرت می‌خوریم و پیشنهاد می‌کنم در هر ماه به شهر‌ها و استان‌های صنعتی سفر کنید تا با نیاز‌های صنایع از نزدیک آشنا شوید و این ارتباط باید چند جانبه باشد.

وی گفت: در برنامه توسعه هفتم ماده‌ای برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش بینی شده است، زیرا آموزش مهارتی نیاز یه عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید آموزش کسب شده سر کلاس را در میدان عمل تجربه کنند و دانش نظری خود را در میدان عمل توسعه دهند برای این کار صنایع خصوصی باید همکاری کنند. 

وزیر علوم بیان کرد: به عنوان مثال، دانشجوی رشته معدن باید به معدن برود و این کار نیاز به زیرساخت هایی دارد، ولی اگر برای صنایع به خصوص صنایع خصوصی سودی نداشته باشد از این روند استقبال نگی کنند.

زلفی گل تاکید کرد: باید در آیین‌نامه اجرایی این بند منافع صنایع و وزارت‌خانه‌ها با منافع وزارت علوم همسو شود. باید آیین نامه اجرایی جامع‌الاطراف باشد و از نظر و مشورت نخبگان در تدوین این آیین نامه استفاده شود و این موضوع باید در کنگره مد نظر قرار گیرد.

وزیر علوم گفت: هدف از برگزاری کنگره کمک به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است تا هدف تدوین آئین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۹۴ لایحه برنامه هفتم توسعه محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب