دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1402 - 18:33

مردم هنوز تصور می‌کنند اسباب‌بازی‌ها در خارج از کشور تولید می‌شوند

مردم هنوز تصور می‌کنند اسباب‌بازی‌ها در خارج از کشور تولید می‌شوند
یک فعال صنعت اسباب‌بازی در کشور معتقد است که صنعت اسباب‌بازی ایران، با وجود همۀ توانمندی‌ها هنوز نتوانسته است ظرفیت‌های خود را به مخاطبان داخلی معرفی کند.
کد خبر : 854129

کوروش اسلامی یکی از تولیدکنندگان و از فعالان صنعت اسباب‌بازی در کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان این که امروزدر تولید اسباب‌بازی، رویکرد آموزشی را به عنوان نخستین هدف در ذهن داریم، گفت: زمانی که شما یک اسباب‌بازی تولید می‌کنید و می‌خواهید آن را به مشتری ارائه کنید، در پلۀ نخست این سؤال ایجاد می‌شود که این اسباب‌بازی چه اثری را بر روی ذهن کودک دارد و چه مهارتی را در او افزایش می‌دهد و چقدر فکر او را درگیر می‌کند، اما آن چه که بیش از همه مهم است، میزان شادی است که زمانی که کودک با ان بازی می‌کند، به دست می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر، جالب بودن و جدید بودن، شکل خاص داشتن و از سویی دیگر، کیفیت یک اثر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اسباب‌بازی خوب است، افزود: معتقدیم چون بچه‌های ما با این اسباب‌بازی، بازی می‌کنند، محصولی که به دست آنان می‌رسد باید کیفیت خوبی داشته باشد و این جنبۀ کیفیت، یک قسمت به طراحی محصول باز می‌گردد که تیز نباشد که بخواهد صدمه‌ای بزند و قسمت دیگر آن، به محصولی باز ‌می‌گردد که استفاده می‌شود.

این تولیدکنندۀ اسباب‌بازی، در بخشی دیگری از سخنان خود، با اذعان به این امر که امروز اسباب‌بازی‌ها به صورت تزریق پلاستیک تولید می‌شوند، برخی از آن‌ها از مواد آسیابی و دست دوم تولید می‌شوند که از نظر بهداشتی مناسب نیست که کودک با آن‌ها بازی کند، ادامه داد: یک تولیدکنندۀ اسباب‌بازی باید محصولی را به مخاطب خویش ارائه کند که در درجۀ اول در شکل ظاهری و در درجۀ دوم در کیفیت و کارکرد برای کودکان جذاب باشد.

اسلامی، در ادامه با اشاره به این امر که در دورۀ گذشته، این نمایشگاه به صورت اتفاقی و ناگهانی مطرح شد که برگزار شود و تحت‌الشعاع نمایشگاه نوشت‌افزار بوده است و به نظر می‌آمده است که «ایرانتویکس»، یک بخش جنبی از نمایشگاه «ایرانپنکس» یعنی نمایشگاه نوشت‌افزار است، اضافه کرد: شاید در این دوره، در شکل ظاهری نمایشگاه، غرفه‌سازی‌ها، میزان انرژی، هزینه و سرمایه‌ای که تولیدکنندگان در این بخش به کار گرفته‌اند، کاملاً متفاوت است و این دوره از نمایشگاه نیز، از نظر شرکت‌کنندگان نیز با دورۀ پیش کاملاً متفاوت است و شاید یک افزایش ۳۰۰ یا ۴۰۰ درصدی در این مجموعه اتفاق افتاده است و آن چه مشهود است، این است که اتفاق دورۀ قبل زمینه‌ای شد که هم انجمن و هم تولیدکنندگان به این ظرفیت که چنین نمایشگاهی می‌تواند برگزار شود، توجه کنند و مقداری جدی‌تر به این قضیه نگاه کنند.  

این فعال حوزۀ اسباب‌بازی، با اشاره به این که احتمال می‌‎رود در سال گذشته، نسبت به امسال، هم در حوزۀ تعداد شرکت‌کنندگان و هم در حوزۀ انرژی که در این زمینه صرف می‌شود، رشد چشم‌گیری را شاهد باشیم، اظهار داشت: با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، چند اتفاق مهم در این زمینه می‌افتد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه‌ها، آثار تولیدی یکدیگر را می‌بینند و ممکن است که شما در این میان، یک محصولی ببینید که اصلاً تعجب کنید که چنین محصولی در ایران تولید می‌شود و یک تولیدکنندۀ ایرانی آن را تولید می‌کند.  

وی برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها را زمینه‌ساز موضوعاتی هم‌چون ورود برخی از تولیدکنندگان به تولید محصولاتی خاص دانسته و با اذعان به این امر که در این میان، ظرفیت‌های تولیدی این صنعت برای تولیدکنندگان و مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود، تصریح کرد: اتفاق دیگری که در این میان می‌افتد، این است که شیوه‌هایی که برای تولید و دست‌یابی به مواد اولیه در خدمت تولیدکنندگان اسباب‌بازی قرار گرفته است، می‌تواند به اطلاعاتی مبدل شود که در اختیار هم‌صنفان تولید‌کنندۀ آن‌ها در این حوزه قرار می‌گیرد.

اسلامی با بیان این که در همین نمایشگاه‌، تولیدکنندگانی بوده‌اند که محصولات خود را با مواد اولیه خارجی تولید می‌کرده‌اند و پس از آشنایی با یکدیگر، از بازار مواد اولیۀ خارجی بی‌نیاز شده‌اند، خاطرنشان کرد: اطلاعات موجود در این زمینه در بین تولیدکنندگان اسباب‌بازی در چنین نمایشگاه‌هایی به گردش در می‌آید و یک اتفاق مهم دیگر در این زمینه، این است که فضای تولید و فروش در بازار رقابتی است و در بسیاری از موارد پیش می‌آید که تولیدکننده‌ای به این فکر می‌کند که اگر یک تولیدکنندۀ دیگر محصولی مشابه با محصول آن‌ها را تولید کرده است و نگرش‌هایی منفی در این زمینه پیش بیاید، اما فضای نمایشگاه، به گونه‌ای طراحی شد است که تولیدکنندگان می‌توانند با یکدیگر تبادل نظر کنند و همین اتفاق که تولیدکنندگان اسباب‌بازی در کنار هم هستند، می‌توانند گفتگو کنند و یا مشکلات خویش را به اشتراک بگذارند تا گام‌های مهمی در جهت حل آن‌ها برداشته شود.

این تولیدکنندۀ اسباب‌بازی، با تأکید بر این امر که امروز ذهنیت مردم، هنوز که هنوز است، این است که مردم تصور که اسباب‌بازی‌ها، محصولاتی خارجی هستند که در بیرون از کشور تولید می‌شوند، تأکید کرد: علت این امر، این است که شما، زمانی که به یک اسباب‌بازی فروشی در کشور می‌روید، بیشتر از ۹۰ درصد محصولات، که حال یا به صورت قانونی و یا به صورت غیرقانونی که بیشتر از کشور چین وارد شده‌اند و اطلاع رسانی صحیحی در این زمینه صورت نگرفته است که اسباب‌بازی ایرانی هم در کشور تولید می‌شود و این محصولات می‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

این فعال صنعت اسباب‌بازی، در پایان با تأکید بر این مفهوم که این که مردم با این تولیدات آشنا شوند تولیدات خیلی خوب را ببینند، این موضوع به این امر کمک می‎‌کند که ما بتوانیم مشتریان بازار‌های اسباب‌بازی را گسترش دهیم، خاطرنشان کرد: تأثیر بلندمدت برگزاری این نمایشگاه‌ها این است که علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند وارد شوند و زمینه‌های اشتغال‌زایی بسیار زیادی دارد و در این میان، نقش رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌های مکتوب در این میان انکارناپذیر است.

گفتنی است دومین نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی و صنایع وابسته «ایرانتویکس» در حوزه‌های مختلفی هم‌چون عروسک، بازی‌های فکری و رومیزی، پازل، بازی‌های چوبی و بازی‌های آموزشی، از ۳۱ خرداد ماه تا ۳ تیرماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب، واقع در تهران، بزرگراه خلیج فارس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب