دوره «عماد» برای تربیت گزارشگران میدان مقاومت طراحی شده است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نفیسه اسماعیلی- مرکز هنری رسانهای سلوک، عصر روز سهشنبه ۳۰ خرداد، فراخوان دورهای تربیتی تحت عنوان «عماد» را منتشر کرد، دورهای که بهمنظور تربیت گزارشگر میدان مقاومت و با موضوع محور مقاومت برگزار خواهد شد. به بهانه انتشار این فراخوان و برگزاری این دوره، با حسین ولدخانی مسئول دوره «عماد» گفتوگو کردیم.
ولدخانی در ابتدا با تاکید بر تربیتی بودن این دوره و توجه بیشتر به این مسئله در قیاس با آموزش گفت: دوره تربیتی به این معناست که ما با هنرجویان حاضر در دوره، به مدت یک سال رفت و برگشتهایی داریم و برای پایان دوره هم تدابیری درخصوص هدایت شغلی و حرفهای در نظر گرفتیم. یعنی ماجرا از این قرار نیست که هر کسی ثبت نام کند، یک سری مسائل را آموزش ببیند و همه چیز را رها کند.
از رقبا عقب افتادیم
وی در رابطه با ضرورتی که این مرکز رسانهای را به سمت برگزاری این دوره برد، گفت: ما احساس میکنیم در روایت و گزارش میدان مقاومت که یکی از صحنههای اساسی پیشبرد ایده انقلاب اسلامی است، اولاً با کاستیهایی برای مخاطب ایرانی مواجه هستیم و ثانیاَ با روایتهایی روبرو هستیم که در تقابل و یا دستکم متفاوت از ایده اصیل انقلاب اسلامی هستند. روایت رهبران مقاومت، از امام خمینی و حضرت آقا گرفته تا رهبران حوزه مقاومت در طول سالهای اخیر مثل شهید سلیمانی، سید حسن نصرالله و... در صحنه خبری و رسانهای ما تا حدی غایب است و از طرف مقابل با گفتارهای رقیبی مثل گفتار روابط بینالملل مبتنی بر درک ناکافی و غیرواقعی از منافع ملی، گفتارهای مذهبی (متأثر از انجمن حجتیه، قرائتهای آخرالزمانی و یا وحدت ستیز) یا گفتارهای مبتنی بر تقابل کاذب بین زندگی نرمال و مقاومت دارند، مواجه هستیم. این نوع گزارش کردن نه با ایده انقلاب اسلامی همراه است و نه میتواند آنچه که در صحنه رخ میدهد را به نحوی نشان دهد که منجر به تناقض و تضادهایی برای مخاطب ایرانی نشود.
وی با اشاره به سرفصلهای اصلی این رویداد هم گفت: ما این رویداد را در سه محور برگزار میکنیم. محور اول مهارتهای رسانهای اعم از خبرنویسی، تکنیکهای مصاحبه، تکنیکهای گزارش نویسی و تا حدی آشنایی با مستندسازی و گزارش خبری است. در محور دوم مهارت مورد نظر توجه به مباحث تاریخی و تحلیلی محور مقاومت است که این مهارت از ماجرای شکلگیری محور تا بازیگران در صحنه، وضع فعلی مقاومت و پرداختن به گفتارهای رقیبی که در این میان وجود دارد را شامل میشود. محور آخر هم آموزش زبان عربی برای دوستانی است که قرار است در این دوره شرکت کنند.
سه محور برای تربیت نیروهای جدید
وی درخصوص انتخاب این محورهای سه گانه گفت: درباره گنجاندن محوری مثل زبان عربی خیلی ساده به برنامه نرسیدیم تا عناوین درسی را به راحتی فهرست کنیم. مسئله ما این بود که ضرورت هر سرفصل از دل سرفصل خود بیرون بیاید. این مسئله روی نحوه آموزش سرفصل نیز تاثیر میگذارد. زمانی شما در حوزه محور مقاومت فعالیت میکنید، اما در جایی حس میکنید باید رسانههای مهم این حوزه مثل الجزیره، العربیه و... را مستقیما ببینید و بخوانید. در آنجا شما به ضرورت یادگیری زبان پی میبرید. این ضرورت نحوه آموزش زبان عربی را شکل میدهد. مثلا کسی که میخواهد برای پیادهروی اربعین به عراق برود، فقط میخواهد مقدار کمی زبان بیاموزد، این شخص با برخی جملات و آداب و کلمات خاص کار خود را راه میاندازد، اما کسی که میخواهد کار تجارت با اعراب انجام دهد، نوع دیگری زبان را میآموزد، در مورد کار حرفهای رسانه نیز چنین مسئلهای وجود دارد.
ولدخانی درباره مدرسان این رویداد تربیتی هم عنوان کرد: در رابطه با مدرسان این دوره، چون در تبلیغات به اساتید اشاره نکردیم، فعلا به دنبال معرفی نامها نیستیم. اما به صورت کلی افراد اصلی این حوزه در بخش دانشگاهی و افراد رسانهای فعالی که تجربه کار میدانی در محور مقاومت دارند به عنوان استاد در این رویداد حضور دارند.
فراخوانی برای جذب ۱۰ نفر
وی درخصوص پیشبینیهای مرکز رسانهای سلوک از استقبال مخاطبان این رویداد هم گفت: ما قبل از فراخوان عمومی، سه تا چهار ماه به صورت گزینشی به سراغ مخاطب رفتیم، یعنی خودمان به دنبال کشف استعدادها رفتیم. ما ذیل واحدی هستیم تحت عنوان کشف استعداد و برای همین در جاهایی حضور پیدا کردیم که حس کردیم نیروهای مستعد مورد نظر ما ممکن است در آنجا حضور داشته باشند. با انواع و اقسام مراکزی که در حوزه بینالملل فعالند و مراکز بسیج دانشجویی ارتباط گرفتیم و از آنها خواستیم این افراد را برای ما پیدا کنند، اما در ادامه و طی یک فرآیند تکمیلی، اقدام به فراخوان عمومی کردیم تا نهایتا ۱۰ الی ۱۵ نفر برای این دوره انتخاب شوند.
ولدخانی در پایان سخنانش عنوان کرد: فراخوان این رویداد هم ۳۰ خرداد به صورت عمومی در فضای مجازی، رسانههای خبر و شبکههای اجتماعی منتشر شد. پیشبینی و امید ما این است که با این فراخوان بالاخره ۱۰ نیروی مستعد پیدا شود، چون دوره تربیتی است و آموزش عام مثل نظام دانشگاهی ندارد.
انتهای پیام/