لزوم کنترل ظرفیت دانشجویان دکتری با نظام «مهارتمحوری»
احمد نادری نماینده مجلس در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نبود تناسب میان رشتههای تحصیلی با اشتغال فارغالتحصیلان دکتری گفت: این موضوع دارای چند مؤلفه و ذهنیت نهادینه نشده در کشور ماست که قبل از انقلاب وجود داشته و پس از آن پررنگتر شده است.
وی افزود: نتیجه افزایش تعداد داوطلبان دکتری شروع مدرکگرایی در کشور بود، یعنی مقاطع تحصیلی بالاتر محترمتر به حساب میآمدند و در بازار کار قویتر جذب میشدند و دانشجویان مملکت را بهنادرست وارد این فرایند کردیم.
نادری تصریح کرد: به جای حرکت به سمت تخصصگراییهایی از جنس فنی و حرفهای و مهارتمحوری صرفاً به سمت مدرکگرایی سوق پیدا کردیم و همین عامل باعث شد که مدرک بدون سواد و حل مسائل کشور کمتر رواج یابد؛ بنابراین این موضوع تبدیل به معضل جدی شد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران بیان کرد: کنکوریهای دهه ۶۰ و ۷۰ بیشتر پشت کنکور کارشناسی بودند و در دهه ۸۰ این موضوع به مقطع تحصیلات تکمیلی و در دهه ۹۰ به سمت دکتری کشانده شد که هماکنون در همین دهه ثابت مانده است.
نادری اضافه کرد: خیلی از دانشجویان دکتری اشتغال ندارند و همین موضوع روند وارد شدن جوانان به بازار کار، ازدواج و تشکیل خانواده را به تعویق انداخته است و باید این موضوع را با نظام مهارتمحوری اصلاح کنیم.
نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش دانشجویان دکتری نمیتوان کاری انجام داد جز اینکه باید آن را مدیریت کرد و راهاندازی مهارتمحوری را به صورت پایهای و نسلی پیش برد.
نادری با بیان اینکه بودجه کلان برای مهارتمحوری، سازمانهای فنی و حرفهای، دانشگاههای فنی و حرفهای، دانشگاههای علمی-کاربردی با تخصص فنی و حرفهای برای جذب دانشجو اختصاص دهیم و آنها را وارد جامعه کنیم، با توجه به اینکه نسل جامعهشناختی را ۱۰ سال میبینیم نسل دانشجویی کارشناسی و ارشد را ۵ تا ۱۰ سال ببینیم، یعنی یک نسل دانشجو را وارد بازار کنیم و در کنار آن نسل دانشجویی دکتری را سروسامان دهیم تا وارد بازار کار شوند، البته قطعاً همه آنها شغل متناسب با تحصیلات پیدا نمیکنند؛ چرا که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشتههای متفاوت و دانشگاهها بالاست و باید چارهای برای بازار کار آنها اندیشید و راهی جز مهارت محوری وجود ندارد.
انتهای پیام/