سازمانهای فنی و حرفهای جذابتر شوند
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضاء تفاهم نامه چندجانبه میان وزارتخانههای کار، علوم و آموزش و پرورش برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با اعلام این مطلب اظهار کرد: جذاب سازی مراکز فنی حرفهای و هنرستانها و مهارت آموزی دانش آموزان با حمایت دولت میتواند به اشتغالزایی دانش آموزان منجر شود.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش بحث مهارت محوری را در سطح کلان دنبال میکنیم، افزود:برای تامین محتوای درسی باید نیازسنجی در همه سطوح تحصیلی انجام شود. همچنین تکالیف باید بر مبنای واقعیت باشد و اهداف نیز باید قابلیت سنجش پذیری داشته باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: باید مشخص شود که دانش آموزان ما پس از پایان دوره تحصیلی قرار است به چه هدفی دست پیدا کنند و آیا محتوای آموزشی میتواند زمینه تحقق اهداف برنامه ریزی شده را فراهم کند؟
صحرایی با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی دانش آموزان اظهار کرد: هدف گذاری در این زمینه باید برای دانش آموزان سطوح مختلف متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اتصال دانش آموزان به مراکز کار گفت: دانش آموزان نباید صرفا به دانشگاه فکر کنند.
وی افزود: مهارت آموزی در سه مرحله کسب دانش، بعد روندی و تکمیل دانش محقق میشود. اگر این سه عنصر با هم در یک دستگاه جمع نشوند نمیتوان انتظار تاثیرگذاری داشت.
صحرایی گفت: باید دانشآموز به بازار کار وصل شود نه اینکه صرفا به دانشگاه فکر کند. آموزش و پرورش مهم است، زیرا بین فراگیری و یادگیری فعال است. آنچه در سن یادگیری به دانشآموز منتقل میشود به فراگیری میرسد. فراگیری یعن تثبیت پایدار که موضوع مهمی است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهارت آموزی دانش آموزان باید در مدارس انجام شود، اظهار کرد: اگر فرد در مدرسه ماهر شود دیگر نیاز به هزینه مهارت آموزی در جای دیگر نیست.
صحرایی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، دانشآموز باید در شش ساحت تربیت شوند، اظهار کرد: پیش بینی شده که ۵ میلیون نفر دانش آموز در فعالیتهای تابستانه شرکت کنند به همین منظور ۲۵ هزار پایگاه را در نظر گرفته ایم.
انتهای پیام/