دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی وزارت علوم در گفت‌وگو با آنا:

برای حفظ کیفیت آموزشی باید جلوی خروج موفقیت‌آمیز برخی دانشجویان از دانشگاه گرفته شود

برای حفظ کیفیت آموزشی باید جلوی خروج موفقیت‌آمیز برخی دانشجویان از دانشگاه گرفته شود
دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی وزارت علوم گفت: بخشی از ورودی‌های نظام آموزش عالی نباید امکان خروج موفق از تحصیل در دوره‌های آموزش عالی را داشته باشند تا کیفیت آموزش رعایت شود و افراد بی‌سواد یا کم‌سواد در حوزه‌های تخصصی تربیت و تحویل جامعه نشود. 
کد خبر : 851983

رضا مهدی دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پاسخ به تقاضا‌های اجتماعی- سیاسی برای تحصیلات عالی، طراحی دوره‌ها و رشته‌ها و برنامه‌های درسی، طراحی و اعمال استاندارد‌های علمی- سازمانی- اداری، ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری برای توسعه آموزش، پژوهش و فوق‌برنامه‌ها (به‌ویژه کیفیت زندگی دانشگاهی)، خلق و انتقال دانش و. تأثیرگذاری و کارآمدی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی- فنی (تأمین خیر عامه و منفعت عمومی) بخشی از مسئولیت‌های نهاد دانشگاه در بازنگری رشته‌ها و جذب دانشجو است.

مهدی اضافه کرد: براساس معیار تقاضا‌های اجتماعی- سیاسی، مطابق معادله عرضه- تقاضا دانشگاه باید پاسخگوی تقاضا‌های مردم، دولت و جامعه برای تحصیلات عالی با رعایت استاندارد‌های مناسب صلاحیت عمومی و حرفه‌ای و اشتغال‌پذیری باشد.

وی ادامه داد: بر پایه کیفیت تحصیلات دانشگاهی، بخشی از ورودی‌های نظام آموزش عالی نباید امکان خروج موفق از تحصیل در دوره‌های آموزش عالی را داشته باشند. از این‌رو، مسئولیت دانشگاه جذب و پذیرش دانشجو براساس تقاضا‌های اجتماعی و سیاسی و آموزش دانشجویان برپایه بالاترین استاندارد‌های علمی هر رشته تحصیلی است، به نحوی که کیفیت آموزش رعایت شده و احیاناً افراد بی‌سواد یا کم‌سواد در حوزه‌های تخصصی تربیت و تحویل جامعه نشود. 

دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که، اگر فرصت اشتغال در جامعه و بازارکار فراهم شود، درصد قابل توجهی از جوانان و دانش‌آموختگان دوره‌های آموزش عمومی و متوسطه (شامل دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها) به دانشگاه سرازیر نشده و راه خود را برای کار و فعالیت بدون آموزش عالی رسمی تنظیم می‌کنند و دولت و حاکمیت نیز در قالب تقاضای سیاسی برای تحصیلات عالی جوانان پافشاری زیادی نمی‌کند. 

** نهاد دانشگاه باید ترکیب معنادار از همه علوم باشد

مهدی با بیان اینکه تنوع و مقیاس در اندازه دانشگاه در ابعاد تعداد دانشجویان و رشته‌های تحصیلی، در کارآمدی و تأثیرگذاری دانشگاه بر محیط و جامعه به‌ویژه جامعه هدف، حائز اهمیت است، تاکید کرد: برپایه معیار کارآمدی و اثربخشی دانشگاه به‌مثابه یک کلیت، نهاد و سازمان پیچیده اجتماعی، نهاد دانشگاه فراتر از تک‌تک رشته‌ها و جمع رشته‌ها بوده و باید واجد ترکیب مناسب و معناداری از همه انواع علوم، رشته‌ها و افراد باشد. در این خوانش، تحقق مفاهیمی نظیر دانشگاه کارآفرین، دانشگاه نوآور، دانشگاه تمدن‌ساز، دانشگاه به مثابه وجدان جامعه، امکان‌پذیر می‌شود. همچنین، در این برداشت، امکان تحقق میان‌رشتگی آشکار و پنهان در فضای عمومی و تخصصی دانشگاه فراهم می‌شود. به‌علاوه، تحقق کارکرد فرهنگی- اجتماعی دانشگاه به عنوان یکی از سه کارکرد اصلی آن، منوط به کارآمدی و اثربخشی دانشگاه به مثابه یک کلیت و نهاد مؤثر اجتماعی است. 

دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم بیان کرد: پیشرفت جامعه باید همه‌جانبه بوده و تک‌بُعدی‌نگری در آن جایگاه محوری نداشته باشد. همچنین، لازم است توسعه انواع عقلانیت‌ها شامل عقلانیت نرم و سخت و عقلانیت ابزاری و مفاهمه‌ای در کانون خلق و انتقال دانش در نهاد دانشگاه باشد. 

** جذب دانشجو باید در راستای تعادل میان رشته‌های تخصصی باشد
 
مهدی افزود: براساس معیار ضرورت تناسب دانش عمومی- تخصصی یا رشته‌ای، دانشگاه باید فضا و اجتماعات علمی برای انواع دانش‌ها و رشته‌های تخصصی باشد. دانشگاه تک‌بُعدی فاقد شرایط و صلاحیت‌های لازم برای تربیت انسان چندبُعدی و واجد ویژگی‌های چندفرهنگی و میان‌فرهنگی برای شکل‌گیری اجتماعات علمی اثربخش و تحقق الزامات پیشرفت جامعه است. از این‌رو، لازم است که در دانشگاه میان انواع رشته‌های تخصصی (دانش‌ها) تناسب و تعادل معنادار برقرار شده و جذب و پذیرش دانشجو در راستای تأمین این هدف باشد. 

دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم بیان کرد: اساسِ معیار مهم پاسخگویی نهاد علم به تقاضا‌های بازارکار و کارفرمایان، معادله عرضه و تقاضا است. دانشگاه باید قادر باشد به اندازه تقاضای بازارکار، نیروی انسانی با کیفیت و آمادۀ کار تحویل جامعه دهد. به‌عبارتی، جامعه، دولت و مردم از دانشگاه به‌عنوان جزیی از جامعه، انتظار دارند که به نیاز‌های شغلی و بازارکار در تربیت نیروی انسانی توجه کند.

 مهدی گفت: دانشگاه باید به شرایط رقابت در میان دانش‌آموختگان برای دستیابی به شغل، با هدف جلوگیری از اُفت کیفیت تحصیلات عالی و پیشرفت و توسعه جامعه، بخش‌ها و بنگاه‌ها اهتمام داشته باشد. بدیهی است معیار پاسخگویی دانشگاه به تقاضا‌های بازارکار و کارفرمایان عمدتاً میان‌مدت بوده و نمی‌تواند دربرگیرندۀ همه انواع انتظارات و مسئولیت‌های دانشگاه و نظام آموزش عالی باشد. الزام کلیدی این معیار و حذب و پذیرش دانشجوی علوم انسانی بر پایۀ آن، مشخص بودن برنامه نیاز بازارکار و کارفرمایان به نیروی انسانی دست‌کم برای ۷ تا ۱۵ سال آینده و ارائه مستند این برنامه به نظام آموزش عالی و دانشگاه است.

دانشگاه نیروگاه تولید انرژی است

دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم بیان کرد: دانشگاه، محل و نیروگاه تولید انرژی است و انرژی تولیدشده هدر نمی‌رود، بلکه در جایی و به شکلی، بروز و ظهور پیدا کرده و منشأ اثر می‌شود. دانشگاه مبدأ انواع تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی- فنی است و باید بتواند انرژی و نیروی لازم برای همه انواع پیشرفت‌ها و تحولات تولید و ذخیره کند. در این رویکرد، دانشگاه موظف است که معطوف به آینده و با هدف حل مسائل مزمن و با نگاه بلندمدت به جامعه و مسائل آن، به روش‌های مختلف از جمله پذیرش و جذب دانشجو به تعداد اثربخش، انرژی لازم برای پیشرفت و تحول جامعه را در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی- فنی تولید کند. در واقع، انرژی تولید شده در این رویکرد از جنس دانش بوده و فلسفۀ پشتیبان این معیار، ایجاد مخزن (اقیانوس) دانش و استفاده از فشار دانش برای تعالی و پیشرفت جامعه در ابعاد و ساحت‌های مختلف است. بدیهی است دانشجویان، یکی از ذی‌نفعان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقیانوس دانش و انرژی خلق‌شده در این فرایند فوق‌العاده پیچیده و راهبردی، هستند. 

تربیت انسان‌های مبتکر، مؤسس، کارآفرین، نوآور و تحول‌ساز 

مهدی در پایان اضافه کرد: دانشگاه علاوه بر اهتمام به نیاز‌ها و مسائل موجود جامعه از جمله مشارکت مؤثر در اشتغا‌ل‌آفرینی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان، دارای مسئولیت بلندمدت و راهبردی تعلیم و تربیت آغازگران است و موظف است افرادی را تربیت کند که ایجادکنندگان کار در معنای عام و جهان‌شمول باشند نه جویندگان شغل. از دانشگاه انتظار می‌رود فارغ از نیاز‌های روزمرّه و بازارکار، به تولید و انباشت انرژی در قالب تربیت انسان‌های مبتکر، مؤسس، کارآفرین، نوآور و تحول‌ساز اقدام کند و بخشی از منطق جذب و پذیرش دانشجو، استاد و امکانات را بر پایه این نگرش بلندمدت و راهبردی، قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب