دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه تهران:

غفلت از علوم پایه و علوم انسانی؛ نتیجه بازاری شدن آموزش عالی است

غفلت از علوم پایه و علوم انسانی؛ نتیجه بازاری شدن آموزش عالی است
رئیس دانشگاه تهران گفت: بازاری شدن آموزش عالی سبب شده که از رشته های علوم پایه و علوم انسانی غفلت کنیم که در این زمینه باید خودمان در راستای بومی سازی الگوی دانشگاه گام برداریم.  
کد خبر : 851750

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دهمین جشنواره آموزش دانشگاه که  امروز  شنبه ۲۰ خرداد در سالن چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: سالانه این برنامه به منظور پیشبرد اهداف دانشگاه تهران در حوزه علم و فناوری جهت تقدیر استادان برگزیده برگزار می‌شود.

مقیمی درباره چالش تحول آموزش و توسعه گفت: موانع تحول شامل مشکلات رفتاری، گرایشی و ساختاری در حوزه مدیریت است. 

وی افزود: نظام آموزش عالی در مرحله گذراست و انتقالی از سنتی به رویکرد کارآفرينانه دارد، بنابراین بايد ملاک توسعه یافته ساختارها و کارکردها تخصصی شود.

رئيس دانشگاه تهران درباره اولین چالش ها گفت: گروهی از متخصصان و استادان معتقد هستند ما نمیتوانیم روندها را نادیده بگیریم و به روندهای جهانی توجه کنیم و در علم و فناوری الگوهای سنتی کارسازهستند، اختلاف نظرها در این زمینه زیاد است و سیاست گذاران دچار شتاب زدگی شده اند. 

مقیمی رئيس دانشگاه تهران درباره تنش ها ادامه داد: می توان به هنجارهای ناهمگون،  تغییرات اشتباه از دانشجویی تا پژوهش اشاره کرد. 

مقیمی درباره رقابت بین دانشگاه که خود را  کارآفرین جلوه بدهند گفت: هر یک از دانشگاه ‌ها عناوین زیادی را طراحی می کنند و ساختارهایی ایجاد می شود که این ساختارها توخالی است، ساختارهایی که از محتواها فقیر است یک عارضه جدی در نظام آموزشی عالی است که دچار صورت گرایی وشکل گرایی شده است.   

وی ادامه داد: در بحث هم پوشانی ها، به ساختار سنتی و وارداتی پرداخته شده و این تنش بین ساختارهای سنتی و وارداتی باعث سردردگمی شده و نه تنها از راه موفق دنیا در فرآیند جهانی شدن استفاده نکردیم بلکه دچار تنش عملکردی شدیم، هنجارهای ناهمگون به وجود آمده است.

وی در پایان بیان کرد: بازاری شدن آموزش عالی باعث شده تا از علوم پایه و علوم انسانی غفلت کنیم، باید به بومی سازی توجه لازم شود و باید الگوی بومی سازی دانشگاه را خودمان طراحی کنیم تا با فراهم شدن این بستر ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم شود، در این زمینه پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران با سرمایه گذاری خود دانشگاه، بدون حمایت های بخش دولتی و خصوصی توانسته ارتباط صنعت و دانشگاه را به خوبی ایجاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته