شعار دانشگاه آزاد اسلامی «یک دانشجو یک مهارت» است/ باید هدایتگر ارزشآفرین باشیم
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده رادیو گفتگو که صبح امروز برگزار شد، درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بحث دانشگاه در طول زمان بسیار جدی است که با تحولات اجتماعی فناورانه باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی را از هنرهای انقلاب و مردم ایران میدانند، این دانشگاه اکنون توانسته در مدت ۴۰ سال 7 میلیون از فارغ التحصیلان دانشگاهی از دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
دکتر طهرانچی تصر یح کرد: در اوایل انقلاب ۱۷۵ هزار دانشجو و حدود ۸ هزار استاد داشتیم اما این هنر انقلاب بود که به علم همیت داد و توسعه و پیشرفت مسیر علم را برای مردم به وجود آورد، شروع این هنر از سوی حضرت امام (ره) بود و برای اولین بار برای راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون تومان از سوی ایشان هزینه شد که پربرکت بود. در ادامه مردم به کمک دانشگاه آزاد اسلامی آمدند و به رشد این دانشگاه کمک کردند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه تیزبین در ساختار سازی توسعه کشور و دانشگاه آزاد اسلامی از نمودهای انقلاب است، ادامه داد: البته دانشگاه آزاد فرازو فرودهایی داشته چراکه هرکاری بدون نقص نیست. اگر دانشگاه را همراه با انقلاب به دو گام تقسیم کنیم در گام اول توسعه کمی را شاهد هستیم که میلیونها فارغ التحصیل دانشگاهی و افزایش واحدهای دانشگاهی بوده است، در ادامه در گام دوم بحثهای جدی ایجاد شد که متناسب با تحولات امروز باید به آنها نگاه کنیم.
شعار امروز دانشگاهها چگونگی تبدیل دانایی فردی به دانایی اجتماعی است
وی افزود: بی شک دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای سطح علمی کشور موثر بوده است و شعار امروز دانشگاهها چگونگی تبدیل دانایی فردی به توانایی فردی و توانایی فردی به دانایی اجتماعی است.
دکتر طهرانچی بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی۴۰۰ واحد دانشگاهی و ۸۰۰ مدرسه وجو دارد و بر این اساس امروز در هر شهری یک دانشگاه است چراکه دانشگاه اساس و محور توسعه است، در برخی از شهرها بزرگترین نماد شهر، دانشگاه است و سالانه مردم خودشان در دانشگاه هزینه میکنند چراکه میخواهند جوانانشان علم بیاموزند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیتهای بین المللی این دانشگاه گفت: تنها دانشگاه فعال در منطقه، دانشگاه آزاد اسلامی است، سالهاست که در افغانستان فعالیت داریم و این موضوع حتی در انتخابات مجلس افغانستان به عنوان امتیاز تلقی میشد، قبل از طالبان نیز تعداد زیادی مسئولان کابل، فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی بودند. از مهرماه امسال نیز در شعبه عراق دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش دانشجو خواهیم داشت. ارتباطات خوبی با لبنان ایجاد شده و در بقیه کشورهای منطقه هم شعبههای دانشگاه آزاد را ارتقا میدهیم.
دکتر طهرانچی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین نهاد غیر دولتی در آموزش و پرورش با ۱۴۰ هزار دانش آموز و ۸۰۰ مدرسه است که به دلیل رسالت اجتماعی برخی از آنها رایگان و شبانه روزی هستند، هدف از این مدارس منافع اقتصادی نیست، بلکه توسعه آموزش است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی مرکزی با عنوان کودکستان و تربیت مربیان مهد برای رسیدن به مدل های آموزشی موفق را در دست افتتاح دارد.
۴۰ درصد پرستاران کشور فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاهی است که به صورت گسترده در حوزه پزشکی و غیر پزشکی با دو وزارتخانه علوم و بهداشت ارتباط دارد؛ تاکید کرد: در حوزه پزشکی بیشتر در حوزه پرستاری نیرو تربیت می کنیم و 40 درصد پرستاران در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند و اگر این تعداد نیرو تربیت نمی کردیم کشور در دوران کرونا با آثار مخرب و زیان باری رو به رو می شد.
درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت قهرمانان ورزشی بازی های آسیایی و المپیک
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در حوزه ورزش خوش درخشیده ایم و 26 تیم ورزشی فعال در لیگ داریم و قهرمانان ورزشی ملی خیلی از بازی های آسیایی و المپیک از دانشگاه آزاد هستند، البته تیم های دانشگاه آزاد اسلامی دارای ورزش های شلوغ نیست، بلکه پایه ای است که در المپیادها مانند ورزش کشتی مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: بیانیه گام دوم هفت رکن را تبین کرده است، که گام اول آن علم و پژوهش است که البته اول راه است ومی توانیم بگوییم رستاخیز علمی است. نکته بعدی سبک زندگی است. در دانشگاه آزاد اسلامی بایستی یک بازسازی درونی دوباره داشته باشیم و اشکالاتی که در دانشگاه های دیگر کشور پیدا شد است در این دانشگاه حل شود.
وی با بیان اینکه بر سر در دار الفنون تابلویی نصب شده که روی آن نوشته است « توانا بود هر که دانا بود» چند وقت پیش دیدم که چند کاشی از این متن کم شده است، گفت: برای خودم این سوال پیش آمد که در دانشگاه ها بخش توانایی توجهی نمی شود و صرفا بر مسئله دانایی تمرکز کرده اند. حالا باید ببنیم اشکال کار کجاست؟ اگر امروز اشتغال جوان مورد اشکال است، شعار چله اول دانشگاه آزاد بستر ساز اشتغال دانش بنیان است تا ایمان و امید در جوان نهادینه شود. ما باید به جوان امید را بچشانیم و در پی پیدا کردن اشکالات آموزش عالی باشیم.
مردم انتظارشان از دانشگاه بر آورده نمی شد
وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه در زمان مدیریت شما تا به حال چه تغییراتی داشته است گفت: با همان نگاه اولی که ما در بحث گام اول و گام دوم مطرح کردیم، می توانیم بگوییم دانشگاه در پاسخ به جامعه غافل شده بود. مردم انتظاری که از دانشگاه داشتند، دیگر برآورده نمی شد. یعنی از سال 1362، سی سال همراه دانشگاه بودند و جمعیت دانشجو به یک میلیون و 750 هزار نفر رسیده بود. در کنار آن آموزش عالی هم بسط پیدا کرد و 48 درصد جوان های ما از 18 تا 24 ساله به دانشگاه می آمدند. به طبع این گستردگی انتظارات مردم و اقبال اجتماعی بسیار موثر بود. اما از سال 93 افت دانشجو داشتیم و سالانه 150 هزار دانشجو از دانشگاه کم می شد، تا شهریور سال 98 که ما خدمت دوستان رسیدیم، به عدد 830 هزار دانشجو در سال نفر رسیدیم، یعنی چیزی حدود نصف جمعیت آزاد!
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: به طبع دانشگاه با مسائل عمده تغییر مدیریتی هم روبرو شده بود و باید یک برنامه جامع و تغییر گفتمان لحاظ می شد البته این مشکل فقط در دانشگاه آزاد نبود در کنکور سراسری هم مشکلاتی دیده می شد و این نقض بزرگ سیستم هدایت تحصیلی است. از طرفی در جامعه ایی که روز به روز پیچیده تر شده است و به فناوری بیشتر نیاز پیدا شده است و زندگی ها با فناوری عجین شده است و از طرف دیگر مردم نسبت به رشته های مهندسی و فناوری محور کم توجهی نشان می دهند. مثلا در بحث کشاورزی که امنیت غذایی مردم مهمترین مسئله است. 4 و نیم میلیون نفر از مردم، مستقیم زندگی خود را با کشاورزی می گذرانند.
وی با بیان اینکه این جدایی شغل از حرکت دانشگاه بسیار خطرناک بود که ما چهارچوبی ترسیم کردیم و سندی تحت عنوان سند تحول و تعالی دانشگاه برای 5 سال آینده ترسیم شد ادامه : در این سند تغییر ماهیت ها در نظر گرفته شد که تغییر شعارها، تغییر سخت گیری ها، تغییر وظایف و حتی ساختارها انجام شد. که با اقبال خوبی هم مواجه شد. در حال حاضر از 830 هزار به یک میلیون 200 هزار دانشجو رسیده ایم. با توجه به اینکه ما کرونا را پشت سر گذاشته ایم و کرونا، خیلی از نظام های آموزشی و مشاغل خصوصی را زمین زد. حرکت دانشگاه در گام دوم توانسته تنظیم گری هایی داشته باشد که اقبال اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: شاخصههایی که امروز اثبات میکند که میزان مطالعه و خواندن دانشجویان و دانشآموزان به پایینترین حد رسیده و این نتیجه را آزمون جهانی گزارش کرده، نشاندهنده وضعیت نامناسبی است که از آن زمان به یادگار مانده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: البته نباید در این راستا به آموزش و پرورش خرده بگیریم، چراکه سه سال آموزش حضوری نهتنها در مدارس، بلکه در دانشگاهها تعطیل اعلام شد.
دکتر طهرانچی تبیین کرد: سال 1398 در ابتدای کار در دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشتم، به طوری که دوران حساسی بود تنها با شهریه روزگار میگذراندیم، به یکباره ابتدای ترم دوم تحصیلی اعلام شد که کرونا کشور را درنوردیده است.
وی افزود: به خاطر دارم که در تاریخ 7 اسفندماه رئیس جمهور وقت در صحبتی اعلام کرد که آقایان بحث خیلی جدی نیست و دانشگاهها یک هفته تعطیل میشود و از هفته آینده دوباره کلاسها از سر گرفته میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: 13 اسفندماه که در دانشگاه آزاد اسلامی بیانیهای را صادر کردیم که باید به سمت آموزش مجازی حرکت کنیم.
دکتر طهرانچی متذکر شد: پیش از کرونا تنها 10 هزار نفر از دانشجویان از آموزش مجازی بهرهمند بودند، اما در دوران کرونا مقرر شد 54 هزار نفر بهصورت مستقیم آموزش مجازی طی کنند.
پرچم دانشگاه آزاد اسلامی در دوران کرونا بالا ماند
وی تأکید کرد: بنابراین از 13 اسفندماه تا 16 فروردین اتفاق فوقالعادهای رقم خورد، به طوری که از این تاریخ سیستم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش حضوری به مجازی گذار کرده بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: این موضوع موجب شد که در سایر شهرها به تبع دانشگاه آزاد اسلامی، سایر مراکز آموزش عالی به سمت آموزش مجازی حرکت کنند.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به صورت یکپارچه موفق شد تحول مهمی را در آموزش مجازی رقم بزند و این موجب شد پرچم آموزش عالی در کشور همچنان بالا باشد و تعطیل نشود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا تقریباً سه سال تداوم داشت و در فروردینماه سال 1401 اتفاقاً جزء پیشروترین دانشگاههایی بودیم که کلاسها را حضوری کردیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش مجازی بسیار خوب و مناسب است، اما اتکای صرف به آن مشکلاتی را ایجاد میکند، اضافه کرد: نتایج آموزش مجازی امروز بیش از گذشته قابل مشاهده است.
دکتر طهرانچی در ادامه در پاسخ به این سؤال که رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بهرهگیری از آموزش مجازی در آینده چه خواهد بود؟ بیان کرد: واقعیت این است که فناوریها به شدت در گذرند و خودشان را در زندگی اجتماعی به ما تحمیل میکنند.
وی افزود: شاید از مخاطبان شما تنها بزرگترها تلفنهای 2 ریالی سرکوچه را یادشان باشد و اگر به فرزندانمان عنوان کنیم که تلفن 2 ریالی یکی از الزامات زندگی ما بود باورشان نشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین فناوریها مدام در حال تغییر هستند و سیستمهایی موفق هستند که در تحول پیشگام باشند و بتوانند تحولات فناورانه را به خوبی درک کنند و در تحولات فناورانه تنها پیرو نباشند و خودشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی بتوانند خمیرمایه و ساختار خود را حفظ کنند.
دکتر طهرانچی در ادامه با بیان اینکه با توانایی فوقالعاده به نام آموزش مجازی مواجه شدهایم، گفت: یکمیلیون دانشجو در یک بستر و دو بستر به آموزش مجازی مشغول شدند، بنابراین نباید این ظرفیت را از دست بدهیم.
تحصیل 400 هزار دانشجوی زبان انگلسی در مدل جدید آموزشی
وی گفت: بهعنوان مثال در طرح زبان درس عمومی ایدهای را مطرح کردیم که زبان انگلیسی به صورت سه واحد پیوسته ارائه نشود و هر ترم 6 جلسه آفلاین، 6 جلسه آنلاین و چهار جلسه بهصورت حضوری باشد، یک آموزش ترکیبی برای اینکه سواد زبان دانشجویان بالاتر برود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سالانه 400 هزار دانشجو ورودی کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. مقرر شده 400 هزار ورودی کاردانی و کارشناسی در شرایط جدید تحصیل کنند و این در راستای توانمندسازی دانشجویان بسیار موثر خواهد بود.
وی عنوان کرد: یکی از ناکامیهای ما در مدارس و دانشگاهها در حوزه زبان انگلیسی است، در حالی که در این زمینه تدریس لازم انجام میشود و دانشآموزان و دانشجویان در مواجهه با فردی که از خارج از کشور آمده، توانایی گفتوگو ندارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: واقعیت آن است که آموزش عالی باید خود را توانمندتر کند و تغییر روشها میتواند به یادگیری مناسب دانشجویان در زمینه زبان انگلیسی به آنان کمک کند و به جد از این ظرفیت استفاده میکنیم.
دکتر طهرانچی درباره اینکه آیا در مدارس ازجمله مدارس سما از مدل تغییر در شیوه تدریس زبان انگلیسی استفاده میکنید؟ چنین پاسخ داد: در مدارس با یک تأخیری مدل دیگری را پیادهسازی میکنیم، در نظام آموزش و پرورش نیازمند مدلهای تربیتی هستیم، قبل از اینکه درگیری حقوق معلم و دیگر موضوعات باشیم.
وی تشریح کرد: متأسفانه ارتباط بین دانشگاه و آموزش و پرورش قطع شده است و مدل دانشگاهی تولید شده در آموزش و پرورش پیادهسازی نمیشود، چراکه آموزش و پرورش به شدت سنتی و وارداتی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی مدل جدیدی را خلق کردیم که با این مدل دانشکدههای تعلیم و تربیت اداره مدارس ما را برعهده میگیرد.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: بهعنوان مثال دانشکدههای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اداره بیمارستانها را برعهده دارد و دانشجویان در عرصه بیمارستان تربیت میشود، بنابراین در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تأسیس دانشکدههای تعلیم و تربیت کردیم که این دانشسراهای تعلیم و تربیت مدارس را در دل خود جای دادند و 800 مدرسه ذیل 31 دانشسرای تعلیم و تربیت اداره خواهند شد.
وی ادامه داد: در دانشسراهای تعلیم و تربیت مدلهای تربیتی و بستههای مداخلهای برای تعلیم و تربیت استخراج میشود و در آینده به سایر نظام آموزشی و پرورشی قابل تعمیم خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این راستا خود را موظف میدانیم که در این حوزه با مرجعیت علمی تولید علم داشته باشیم.
تقسیم استاد به استاد پایه و عرصه در دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤال دیگر که از نگاه خودتان با چه مشکلاتی در دانشگاه آزاد اسلامی مواجه هستید؟ مطرح کرد: تغییر الگوهای ذهنی را در دستور کار قرار دادیم، به این معنا که در نظام دانشگاهی دانش برای دانش نداریم، بلکه دانش برای جامعهپردازی داریم، به طوری که مفاهیم جدید مانند صندوق پژوهش و فناوری، سراهای نوآوری و تقسیم استاد به استاد پایه و عمل در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه است.
وی در توضیح بیشتر تقسیم استاد به استاد پایه و عمل نیز گفت: در پزشکی و تربیت پرستار با مدلی مواجه هستیم، به این معنا که برخی استادان پایه بوده و در دانشکدهها و کلاسها حضور دارند، در مقابل برخی استادان در بیمارستان حضور دارند و دانشجو در معیت استاد بیمارستان توانمند میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: بهعنوان مثال شما بعد از پنج سال تحصیل یک دانشجوی دندانپزشکی میتوانید برای جراحی دندان به این دانشجو مراجعه کنید و این توانمندسازی از معیت استاد عرصه در محیط عمل به وجود میآید.
دکتر طهرانچی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در پی آن است که محیط عملی را برای استاد به وجود بیاورد، به نظرم مهندسی در کشور به بنبست رسیده است و چارهای جز تغییر عادت نداریم.
وی ادامه داد: این گذار راهانگارهها، پارادایمی یا الگوی ذهنی از گام نخست به گام دوم بزرگترین چالش پیش روی ماست، موضوع دوم اینکه تحولات اجتماعی و فناورانه به شدت در آموزش عالی تأثیر میگذارد و آموزش رسمی در کشور بهشدت تهدید میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تاکنون برای شبکه مجازی از اینترنت در نظام جهانی استفاده میشد و اکنون شبکه آموزش از آموزش مجازی استفاده میکند و این تهدیدهایی را به همراه دارد و باید در این حوزهها با نوآوری پیش برویم.
صدور مجوز تأسیس رشته پزشکی برای 4 مرکز دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر طهرانچی در واکنش به ارائه پیشنهاد یک دانشجو با این گزاره که سالانه 600 هزار نفر در کنکور رشته تجربی شرکت میکنند و تقریباً اکثریت این داوطلبان نیمنگاهی به رشتههای پرطرفدار یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارند، اما تعداد اندکی در دورههای روزانه و شبانه پذیرفته میشوند و تعدادی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی که باید مبلغی را بهعنوان شهریه بپردازند و در همه شهرها رشتههای مذکور پذیرش ندارند و پذیرفتهشدگان مجبورند برای تحصیل به سایر استانها و شهرها مراجعه کنند و هزینههایی مانند ایاب و ذهاب، تغذیه و ... دارند و باید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استانها این رشتهها پذیرش داشته باشند، خاطرنشان کرد: توسعه پزشکی مبتنی بر سند آمایشی است که در کشور انجام شده و هرکشوری به اندازه معدودی نیازمند تخصص است و اگر در کشورمان هر فردی بخواهد به سمت پزشکی برود، دیگر این رشته مراجعهکنندهای نخواهد داشت.
وی تأکید کرد: بنابراین اینکه پزشکی محدودیت داشته باشد یک نکته است و هر رشتهای باید متناسب با ظرفیتهای شغلی مورد توجه باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه در راستای سند آمایش علوم پزشکی کشور در حال حرکت است، در سال جاری چهار واحد دانشگاه آزاد اسلامی در مراکز استانها مجوز تأسیس رشته پزشکی ار دریافت کردند.
دکتر طهرانچی گفت: پزشکی برای ما رشته زیانآوری است و برای اینکه خدمات اجتماعی ارائه دهیم این رشته را حفظ کردهایم و تنها مرکز غیردولتی هستیم که از آموزش پزشکی بهره میبریم.
وی افزود: از سویی خدمات بیمارستانی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دولت خریداری نمیشود و ما با اتکا به شهریه دانشجویی این عرصه را طی میکنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: بنابراین براساس رسالت اجتماعی اقدام به توسعه رشته پزشکی میکنیم، در سال جاری در استان خراسانشمالی، خوزستان و دو استان دیگر مجوز تأسیس رشته پزشکی را دریافت کردند و در حال تهیه امکانات این رشته هستیم.
دکتر طهرانچی بیان کرد: در تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مسیر تأسیس رشته پزشکی حرکت میکنیم.
بیمارستان فرهیختگان قطب پیوند کلیه در کشور
وی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا در دانشگاه آزاد اسلامی مراکز خدمات پزشکی هم دارید؟ مطرح کرد: بله. بهعنوان مثال بیمارستان فرهیختگان در سال جاری موفق شد قطب پیوند کلیه کشور را با فاصله بسیار زیاد از سایر بیمارستانهای درمانی از آن خود کند و تعداد پیوندهایی که در بیمارستان فرهیختگان انجام میشود دو برابر بیمارستانهای دولتی است، دانشگاه آزاد اسلامی بیمارستانهایی در شاهرود، مشهد، تبریز و ... که دارای دانشکده پزشکی هستند، دارد و امکانات برخی از این بیمارستانها در حال بازسازی است تا در سطح بیمارستان عالی قرار بگیرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به داروخانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: ما دارای رشته داروسازی هستیم و به این دلیل داروخانههای دانشگاه آزاد در حال فعالیت هستند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه داروخانه است، گفت: داروسازی تهران، آمل و دامغان از آن جملهاند و به تبع این سه داروخانه، آموزشهای لازم را به دانشجویبان داروسازی ارائه میشود.
وی در زمینه چالش مالی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: هیچ سازمان نمیتواند ادعا کند که دارای چالش مالی نیست و اقتصاد آموزش عالی امروز از پیچیدهترین موارد در کشور است، منتها دانشگاه آزاد تلاش دارد این اقتصاد روزمره را به یک اقتصاد سرمایهگذار تبدیل میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه قویترین صندوق عرصه پژوهش و فناوری است و با بالاترین سطح سرمایهگذاری منابع را به سمت اشتغال جوانان و حمایت از شرکتهای دانشبنیان هدایت میکنیم.
راهکاری برای اشتغالزایی دانشجویان دانشبنیانی
دکتر طهرانچی افزود: اگر در گام اول دنبال این بودیم که دانشجوی با یک مدرکی فارغالتحصیل شود، امروز میخواهیم دانشجو در سرای نوآوری و سیر حرکت به یک کارآفرین تبدیل شود و برای تحقق این هدف در حال تهیه ملزومات هستیم و به تبع اکنون دنبال توسعههای ساختمانی نیستیم، چراکه یک ریال از دولت دریافت نمیکنیم.
وی مطرح کرد: از سویی باید به وضعیت اقتصادی و معیشتی کارمندان و اعضای هیئت علمی رسیدگی کنیم و در سبد خانوار نیز توجه به شهریه نمیتواند از یک حدی بیشتر باشد، چراکه شرایط اقتصادی برای مردم بسیار دشوار است و تحصیل شاید اولویت سوم یا چهارم مردم باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بنابراین این پیچیدگی موجب شده تا دانشگاهها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی به سمت اقتصاد مولد، پایا و پویا حرکت کنند و ما در سند تحول سه محور را مدنظر قرار دادیم، نخست اینکه دانشگاه باید پرورشدهنده قوه عاقله و توسعهدهنده فضای انقلابی باشد، دوم دانشگاه پاسخگو، حل مسئله و مرجعیتآفرین باشد و سوم اینکه دانشگاه باید کارآمد و پایدار اداره شود.
دکتر طهرانچی گفت: در این راستا در حال ظرفیتسازی با منابع انسانی گسترده هستیم و هرکدام از دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان گنج بزرگی هستند، از این جهت که میتوان به این نیروی انسانی برای ساختن آینده بهتر اتکا کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگر یکی از مدیران شرکت دانشبنیان با این مضمون که چگونه میتوانند از حمایت دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار شوند؟ گفت: صندوق پژوهش و فناوری سالیانه چندین فراخوان دارد و برای اینکه عدالت را در زمینه دانشبنیان همچون آموزش بهطور جدی پیاده کنیم، به صندوق پژوهش و فناوری اکتفا کردیم و افراد فعال در حوزه دانشبنیان میتوانند در این فراخوان شرکت کنند و اگر طرح آنان مورد قبول قرار بگیرد از حمایت دانشگاه آزاد اسلامی بهرهمند خواهند شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: یکی از مطالبه های به حق اجتماع از دانشگاه آزا اسلامی این است که چرا دانشجویان شهریه زیادی پرداخت می کنند، اما در نهایت شغل مناسب ندارند؟ دانشگاه در رویکرد جدید خود به این مسئله پرداخته است که یکی از راه ها کاهش دانشجوست و راه دیگر ورود پیدا کردن در فرم محتواست.
شعار دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشجو یک مهارت است
دکتر طهرانچی با بیان اینکه نوع تربیت در دانشگاه ها مهارت محور نیست، تاکید کرد: طی 4 سال اخیر معاونت آموزش های مهارتی را با دانشکده های مهارتی و کارآفرینی به منظور ارتقای مهارت دانشجو ایجاد کرده ایم و شعار دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشجو یک مهارت است.
دکتر طهرانچی اضافه کرد: نوع تربیت با عنوان موضوع نگری و آینده نگری در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح است و در کارگروه های تخصصی دانشسراهای جدید را ایجاد می کنیم که موضوع محور بوده و از آموزش تا شغل را پیگیری می کنند.
آموزش عالی نباید تنها یاددهنده صرف باشد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ظهور هوش مصنوعی به تنهایی عرصه تغییرات جدی است و آموزش عالی نباید تنها یاددهنده باشد، بلکه باید در زمینه تحولی ورود کند و نمی توانیم بگوییم که دانشجو به همراه خودش تلفن همراه سر کلاس درس نیاورد و بنده این موضوع را به استادان دانشگاه ذکر کرده ام؛ استادان باید علم خود را بروز کنند چرا که دانشجو همان لحظه با جست و جوی مطالبی که استاد یاد داده است می توانند بگویند استاد بی سوادی دارند؛ بنابراین باید تحول آموزش دهنده را جدی بگیریم.
دکتر طهرانچی اضافه کرد: باید القای پرسش و تنظیم مسیر یادگیری را در دستور کار قرار دهیم و هدایت گر ارزش آفرین باشیم و اگر تحولات جدی را در بحث آموزش در نظر نگیریم زمام آموزش به دست افرادی می افتد که دانشجوی ما را کنشگر دست دوم می پندارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه های دولتی و غیردولتی به همت آموزش عالی مردمی می شوند و دانشگاه آزاد می تواند آینده نگر کشور باشد.
دکتر طهرانچی در پایان گفت: آموزش عالی برای فردای ایران است، در گذشته بوده، هست و خواهد بود. ایران سرزمینی کهن و صاحب تمدن است و نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان هم اثر گذاشته است و در علم تمدن جای خود را به دیگری نمی دهیم و افرادی که می خواهند دانشجوی ما را ناامید کنند بدانند که با امید اثرگذار خواهیم بود.
انتهای پیام/