دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1395 - 11:54

مرتفع شدن مشکلات حقوقی نوسازی با همکاری اداره کل حقوقی شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه با اداره کل حقوقی شهرداری تهران، خلاء مالکیت زمین و زمین‌های رها شده در شهرها را یکی از مهمترین عوامل شکل گیری بافت‌های فرسوده دانست و بر ضرورت رفع مشکلات حقوقی ناشی از این امر تأکید کرد.
کد خبر : 85006

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادالله فتح اللهی در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل حقوقی شهرداری تهران و معاونان و مدیران برگزار شد، به تشریح مأموریت‌ها و چشم انداز برنامه‌های سازمان نوسازی پرداخت.


فتح اللهی با عنوان اینکه سازمان نوسازی شهر تهران یکی از سازمان‌های کهن و قدیمی شهرداری است که در سال ۱۳۴۷ تشکیل شده، یادآور شد: طراحی میدان آزادی، پارک ملت، ساماندهی گود عرب‌ها در جنوب تهران و اجرای پروژه نواب بخشی از اقدامات پیشین این سازمان بوده است.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کلیه محلاتی که بیش از ۵۱ درصد مساحت آن‌ها دارای سه ویژگی ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام مهندسی باشند، به عنوان بافت فرسوده تعریف شده‌اند، تصریح کرد: دولت و شهرداری بر اساس قانون مکلف به نوسازی سالانه ۱۰درصد از بافت‌های فرسوده شده‌اند.


دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران افزود: عملکرد نوسازی بافت‌های فرسوده در بازه زمانی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ از سوی نهادهای دولتی، 2.7 درصد بوده در حالیکه عملکرد شهرداری و نهادهای غیردولتی در این بازه زمانی 97.3 است.


فتح اللهی فلسفهٔ تشکیل و راه اندازی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران را ورود دستگاه‌های اجرایی دولتی به نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان و اظهار کرد: نمایندگان ۳۲ دستگاه اجرایی مرتیط در فرآیند نوسازی در کمیته‌های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران حضور دارند.


به گفته این مقام مسئول خلاء مالکیت زمین و زمین‌های‌‌ رها شده در شهر‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل شکل گیری بافت‌های فرسوده بوده است که با شکل گیری کمیته امنیتی و حقوقی در ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران رفع مشکلات مربوط به خلاء‌های قانونی در نوسازی، به ویژه موانع موجود در خصوص زمین‌های موقوفه و تصرفی در دستور کار قرار گرفته است.


فتح اللهی در ادامه از رویکرد اداره کل حقوقی شهرداری تهران مبنی بر حمایت و ارائه مشاوره‌های تخصصی حقوقی به سازمان نوسازی شهر تهران قدردانی و تشکر کرد.


علیرضا میر معصومی، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران نیز در این جلسه ضمن معرفی ساختار این اداره به ارائه توضیحاتی جامع در خصوص رویکرد‌ها و اهداف اداره کل حقوقی شهرداری پرداخت.


میرمعصومی با اشاره به راه اندازی و ایجاد شورای مشورتی حقوقی در اداراه کل شهرداری تهران، اظهار کرد: ظرفیت‌های مختلفی از جمله صاحبنظران متخصص دانشگاهی و مدیریت شهری بصورت متمرکز دراین شورا فعالیت دارند و مناطق و سازمان‌های شهرداری می‌توانند از نظرات این شورا در راهبری اقدامات حقوقی خود استفاده کنند.


مدیرکل حقوقی شهرداری تهران تصریح کرد: اداره کل حقوقی شهرداری تهران آماده ارائه هر نوع خدمات به سازمان نوسازی در بخش‌های مختلف حقوقی و مباحث علمی پرونده‌های حقوقی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته