چهاردهمین کنگره بینالمللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی زیر ذرهبین
خبرگزاری علم و فناوری آنا_زهرا اردشیری: بیستمین کنگره کشوری و چهاردهمین کنگره بین المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که به همت انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار شده بود پس از چهار روز، ۲۹ اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد تا پرونده امسال این نمایشگاه مهم هم بسته شود. مطابق ادوار سالهای گذشته، در کنار این کنگره بین المللی نمایشگاهی با شرکت تولیدکنندگان و تامین کنندگان داخلی تجهیزات آزمایشگاهی برگزار شد تا آنها بتوانند از فرصت ایجاد شده برای معرفی، تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده کنند. نکته مهمی که در خصوص نحوه برگزاری این نمایشگاه نباید فراموش کرد روز افتتاح و محل برگزاری این نمایشگاه بود. نمایشگاهی که سال گذشته با کیفیت بسیار بالاتری در محوطه ایران مال برگزار شده بود امسال در محوطه نمایشگاهی برج میلاد برگزار گردید نتوانست انتظارها را آنطور که باید و شاید برآورده کند.
این نمایشگاه که با ۱۲۰ غرفه در سالنهای مختلف بخش نمایشگاهی برج میلاد برگزار شد موافقین و منتقدین مختلفی داشت. بسیاری از شرکتهای منتقد نحوه برگزاری نمایشگاه اعلام میکنند که به دلیل پراکندگی غرفهها در محوطه نمایشگاهی برج میلاد، بازدیدکنندگان نتوانستند از همه غرفهها بازدید کنند و به همین دلیل آمار بازدید از برخی غرفه به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد، در مقابل، اما برخی شرکتهای بنام که در طبقه همکف سالنهای A و B حضور داشتند موفق شدند بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص دهند. نکتهای که در این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد رقم بسیار بالای اجاره غرفه و غرفه سازی در حاشیه این نمایشگاه بود که موجب شد تنها برخی از شرکتهای بنام و قدرتمند بتوانند این غرفهها را در اختیار بگیرند و محصولات خود را به نمایش بگذراند و شرکتهای کوچکتر نتوانستند بهره چندانی از این نمایشگاه ببرند.
موضوع دیگری که در خصوص برگزاری این نمایشگاه باید در نظر گرفت، حضور بیش از ۴ هزار متخصص و فعال صنعت آزمایشگاهی در کارگاهها و نشستهای چهاردهمین کنگره بین المللی ارتقاء خدمات آزمایشگاهی بود که میتوانستند همزمان با شرکت در این برنامهها از نمایشگاه نیز بازدید کنند. حضور این متخصصان موجب میشد تا شرکتها بتوانند در کنار معرفی محصولات و تولیدات خود، بازاری نیز برای فروش آنها ایجاد کنند و با برقراری ارتباط با مصرف کنندگان، محصولات خود را به فروش برسانند. البته به این بخش نیز انتقاداتی وارد است؛ زیرا باز هم شرکتهایی که توانسته بودند غرفههای نزدیکتر به محل برگزاری کنگره را به خود اختصاص دهند بازدید کنندهها و بالطبع مشتریهای بیشتری هم داشتند.
از سوی دیگر افتتاح مراسم در روز تعطیل رسمی نیز موضوعی بود که بر کیفیت این رویداد بی تاثیر نبود و مسئولان برگزار کننده میتوانستند حساسیت بیشتری بر روی انتخاب روز افتتاحیه به خرج دهند.
نکتهای که نباید فراموش شود کیفیت حضور شرکتهای داخلی در این نمایشگاه بود به طوری که برخی از شرکتهایی که با نام تولید کننده در این نمایشگاهها حاضر بودند، تنها واردکننده کالا و تجهیزات پزشکی بودند در این نمایشگاه ارائه میکردند که همین موضوع موجب شده بود تا شرکتهای تولیدکننده اصلی در محاق قرار بگیرند.
اما در کنار همه کمی و کاستیها به جرات میتوان گفت که کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران مهمترین رویداد ملی و بین المللی صنعت آزمایشگاهی کشور است که شرکتهای داخلی اعم از تولیدکنندگان و تامین کنندگان میتوانند از آن برای معرفی خدمات خود بهره ببرند بنابراین برگزاری با کیفیت آن میتواند نتیجه قابل قبول تری برای شرکتها به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام/