حساب کتاب نمایشگاه کتاب؛ آیا بزرگترین رویداد فرهنگی درآمدزاست؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی در همهمه مشکلات اقتصادی و تورم به ویژه در قیمت کتاب برگزار شد که بسیاری از ناشران اذعان داشتند که به نسبت دورههای قبل با کاهش فروش مواجه بودهاند. برخی ناشران معترف بودند که به دلیل تورم قیمت کتاب هر چند به لحاظ نقدی با افزایش فروش مواجهاند، اما به لحاظ کمی فروش آنها کاهش یافته است.
قیمت کتاب در این نمایشگاه تا اعداد میلیونی نیز رسیده بود و کتابدوستان نیز از قیمتهای بالا ابراز گله میکردند و اینکه اغلب مجبور شدهاند لیست خرید خود را مختصرتر کنند.
اما یکی از سؤالات مهم این است که در وضعیتی که نمایشگاه کتاب در چند دوره بستر مجازی خود را موفق دیده آیا برگزاری حضوری آن مقرون به صرفه است؟ همچنان دیدگاههای مختلفی در خصوص فروشگاهی یا نمایشگاهی بودن این رویداد وجود دارد و بیشتر ناشران و کتابدوستان علاقهمند هستند که فروش کتاب در نمایشگاه وجود داشته باشد.
در این میان مسئولان برگزاری اعلام کرد اند که هزینه برگزاری نمایشگاه را دولت متقبل شده و تنها هزینه دریافتی از اجارهبهای غرفهها بوده است. این در حالی است که ناشران علاوه بر قیمت بالای کتاب به دلیل قیمت بالای کاغذ از قیمت بالای اجاره غرفهها نیز گلایه داشتند.
سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص میزان فروش کتاب یعنی ورودی مالی اعلام کرده است که نمایشگاه کتاب سیوچهارم ۴۰۱ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد. در ۱۱ روز سه و نیم میلیون نسخه کتاب خریداری شد که از این تعداد یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۰۶ نسخه مربوط به فروش مجازی است.
به گفته علی رمضانی در بخش حضوری ۲۵۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان و در بخش مجازی ۱۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید ثبت شده است.
در این نمایشگاه به اذعان مسئولان ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۲۰ کتابفروشی و دو هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی حضور داشتهاند. با توجه به دو جدول پایین که قیمت غرفهها طبق ضوابط اعلام شده برای ناشران داخلی و خارجی را نشان میدهد، قیمت اجارهبهای هر غرفه برای ناشران داخلی بین شش میلیون تا دو میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان است.
بر این اساس درآمد نمایشگاه از قبل ناشران داخلی (به تعداد ۲۷۰۰ مورد) میتواند بین ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا شش هزار و ۵۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان متغییر باشد.
از طرفی قیمت اجارهبهای غرفهها برای ناشران خارجی نیز با احتساب هر یورو به میزان ۵۵ هزار تومان، بین ۳۴ میلیون ۶۵۰ هزار تومان تا ۱۳۲ میلیون تومان متغییر است و در بخش ناشران خارجی (به تعداد ۱۰۰ مورد) نیز درآمد میتواند بین ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان تا ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان متغییر باشد.
به نظر میرسد بزرگترین غرفهها برای ناشران داخلی گرانتر از بزرگترین غرفهها برای ناشران خارجی آب خورده است.
ردیف |
شرح |
هزینه به ازای هر مترمربع |
ملاحظات |
1 |
تا 6 متر مربع |
1,000,000 |
|
2 |
7 تا 9 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي |
1,500,000 |
|
3 |
از 10 مترمربع تا 24 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي |
2,250,000 |
|
4 |
از 25 مترمربع تا 48 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي |
3,550,000 |
|
5 |
از 49 مترمربع تا 100 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي |
5,000,000 |
|
6 |
از 101 مترمربع تا 200 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي |
6,550,000 |
|
7 |
از 201 مترمربع به بالا، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي |
8,400,000 |
|
8 |
(موارد خاص) |
- |
براساس تصمیم ستاد |
9 |
تا 6 متر مربع |
1,880,000 |
|
10 |
7 تا 9 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي |
2,800,000 |
|
11 |
از 10 مترمربع تا 24 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي |
4,000,000 |
|
12 |
از 25 مترمربع تا 48 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي |
5,800,000 |
|
13 |
از 49 مترمربع تا 100 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي |
6,900,000 |
|
14 |
از 101 مترمربع تا 200 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غیرخصوصی |
9,400,000 |
|
15 |
از 201 مترمربع به بالا به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي |
12,000,000 |
|
16 |
(موارد خاص) |
- |
براساس تصمیم ستاد |
اندازه غرفه |
9 متر مربع |
12 متر مربع |
18 متر مربع |
24 متر مربع |
لاتین |
900یورو |
1200یورو |
1800 یورو |
2400 یورو |
عربی |
630 یورو |
840 یورو |
1260 یورو |
1680 یورو |
این گزارش اضافه میکند باید به این مبالغ درآمدزایی کمیته تبلیغات را هم اضافه کرد.
انتهای پیام/