بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی متناسب با نیازهای کشور در وزارت علوم کلید خورد
رضا نقی زاده مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اقدامات دانشگاهها در جهت تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری آنرا مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده اند، گفت: تجربه کشور در سالهای اخیر نشان داده که برای حل مهار تورم ورشد تولید نیازمند رویکرد عملیاتی و علمی هستیم، یعنی این دو اگر کنار هم نباشند کار به نتیجه نمیرسد.
وی افزود: بحث عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۲ در دستگاههای اجرایی مطرح است و در بخش علمی دانشگاه جایگاه اصلی را دارد و زمانی که در مورد رشد تولید صحبت میکنیم دانشگاه وظیفه ذاتی و ملی دارد تا راهکارهای علمی را به نحو احسن ارائه دهد.
نقی زاده تصریح کرد: در بحث تولید و مهار تورم موضوع «علم» نقش کلیدی بازی میکند. تغییرات شگرفی در دانش و صنعت در حال اتفاق افتادن است و دانشگاه باید هم اکنون راهکارهای کوتاه مدت و برنامههای ۵ سال آینده را پیش بینی کند تا بتواند راهکارهای بهتر و مناسب تری ارائه دهد.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: بخشی از نیازهای جامعه مهار تورم و رشد تولید است که باید ببینیم چگونه بستههای تحقیقاتی را برای رفع نیازهای جامعه و رشد و شکوفایی استفاده کنیم.
** لزوم استفاده از ظرفیت استادان در راستای رفع نیازهای جامعه
نقی زاده با بیان اینکه باید از ظرفیت استادان در راستای رفع مسائل جامعه استفاده کنیم، تاکید کرد: پایان نامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری باید در راستای مهار تورم و رشد تولید تدوین شوند تا کارایی آنها در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به استقلال دانشگاهها و عدم وابستگی آنها به بودجه دولتی برای تحقق فعالیتهای علمی اظهار کرد: هر چقدر دانشگاه بتواند منابع مالی خود را متنوعتر کند و تنها وابسته به بودجه دولت نباشد، میتواند فعالیتهای علمی بیشتری را توسعه ببخشد؛ چرا که منابع دولت به شدت محدود است و پایداری لازم را ندارد. در دوره توسعه فناوریهای نوین قرار گرفته ایم و نیازمند حمایتهای دولت هستیم که در این زمینه پشتیبانیهایی انجام داده اند و دانشگاه هم در مقابل باید برنامه مالی داشته باشد و با تنوع بخشی منابع بتوانند سرمایه گذاریهای بیشتری در در حوزه تولید علم، فناوری و نوآوری انجام دهند.
** در کنار حمایتهای مالی دولت، دانشگاهها هم باید تنوع منابع مالی داشته باشند
نقی زاده با بیان اینکه هر چقدر درآمدهای بالقوه دانشگاهها افزایش یابد، بهره وری و مولدسازی داراییها به شکل بهتری انجام میشود، دانشگاهها توان بیشتری برای توسعه علمی خواهند داشتف تاکید کرد: به حمایت مالی دولت نیازمندیم، اما همزمان بایستی تنوع بخشی منابع مالی دانشگاهها را هم داشته باشیم.
** دانشگاهها در اسناد بالادستی جزو موفقترین دستگاهها بوده اند
وی درباره تناسب خروجیهای دانشگاهها متناسب با نیازهای جامعه گفت: دانشگاهها در برخی موارد موفق عمل کرده اند و در برخی موارد هم موفقیتهای کمتری داشته اند، ولی در سند چشم انداز آینده کشور و اسناد بالادستی جزو موفقترین دستگاهها بوده اند، همچنین در تربیت نیروی انسانی متخصص که رسالت اصلی دانشگاه بوده موفق عمل کرده ایم و امروزه دانشگاههای دنیا، دانش آموختگان ایران را از لحاظ سطح علمی قبول دارند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه در حوزه پژوهش ملی و بین المللی دستاوردهای خوبی کسب کرده ایم، تاکید کرد: یکی از چالشهای مورد بحث در این زمینه این است که به اندازه تلاش پژوهشی آنرا معطوف به حل نیازهای جامعه نمیکنیم. باید در راستای رسالههای دکتری و پایان نامههای مقطع کارشناسی ارشد به صورتی برنامه ریزی کنیم که بتوانند بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را پاسخ دهد.
** پیش بینی پذیرش استاد محور دانشجویان استعداد درخشان بر اساس نیاز کشور
نقی زاده اظهار کرد: پذیرش استاد محور دانشجویان استعداد درخشان بر اساس نیاز کشور پیش بینی شده است، یعنی استادان در سامانه نان یک نیاز را شناسایی میکنند و سپس عنوان موضوع پایان نامه یا رساله را تائید و بر اساس آن طرح را تدوین کند که اگر بتوانیم این الگو را توسعه دهیم آن وقت وارد فرایندی میشویم که در حوزه پژوهشی کارآمدی بیشتری خواهیم داشت، البته این بدین معنا نیست که تاکنون کارآمدی نداریم بلکه به نسبت بودجهای که هزینه کرده ایم دستاوردهای درخشانی هم به دست آورده ایم، ولی میتوانیم بهتر هم باشیم.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری و نوآوری و شرکتهای دانش بنیان هم دستاوردهایی کسب کرده ایم، تاکید کرد: تعداد زیادی از شرکتهای دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری شکل گرفته و توسعه یافته اند که برای رشد آنها نیازمند امکانات بیشتر و قوانین تدوین شده بهتری هستیم تا استادان راغب برای فعالیت در شرکتهای دانش بنیان و توسعه فناوری ظهور بیشتری داشته باشند و باید تلاش بیشتری کنیم تا به نقطه ایده آل برسیم.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به تغییر سرفصلهای دانشگاهی متناسب با نیازمحوری در کشور گفت: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی آموزش عالی با پیشنهاد دفتر برنامه ریزی مصوب شد تا در دو سال حدود ۱۵۰۰ برنامه درسی با رویکرد آمایشی- ماموریتی و مهارتی- کارآماددگی در دستور کار قرار بگیرد.
نقی زاده با اشاره به پرداخت حقوق پژوهشگران اظهار کرد: تاکنون این مهم محقق نشده است و در حال تلاش هستیم تا این موضوع به نتیجه برسد.
انتهای پیام/