دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انجمن کتابخانه‌های امریکا اعلام کرد؛

سال ۲۰۲۲ پرسانسورترین سال در طول دو دهه اخیر

سال ۲۰۲۲ پرسانسورترین سال در طول دو دهه اخیر
انجمن کتابخانه‌های امریکا، سال ۲۰۲۲ را پرسانسورترین سال در طول دو دهه اخیر نامید.
کد خبر : 843856

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری انا، با افزایش سانسور کتاب، کتاب‌هایی دارای موضوعات اقلیت‌های جنسی در میان پرسانسورترین کتاب‌ها قرار گرفتند.

رمان مایا کوبابه به نام «خاطرات یک کوئیر جنسی» کتاب مستندی است درباره خود این نویسنده که به تدریج خود را فردی که نه مرد است و نه زن شناخته است. از زمان انتشار این کتاب در سال ۲۰۱۹ افراد زیادی در امریکا ضمن تماس با این نویسنده از او به خاطر اینکه برخی مرز‌های سنتی را شکسته است تشکر کرده اند.

او می‌گوید: «برای من ایمیل‌هایی می‌نویسند و می‌گویند که این کتاب به آن‌ها کمک کرده تا خودشان را بهتر بشناسند یا این که آن‌ها این کتاب را به پدر یا مادر یا فرزند یا همسرشان داده اند تا با خواندنش بهتر بتوانند این افراد را درک کنند و خواندن این کتاب باعث شده تا گفتگو‌هایی بین افراد شروع شود که تا قبل از آن حتی فکر کردن به آن هم برایشان دشوار بوده است.»

با اینحال، علیرغم این تعریف و تمجیدها، این کتاب پرچالش‌ترین کتاب سال ۲۰۲۲ نیز بود، به گفته انجمن کتابخانه‌های امریکا (ALA)، برای دومین سال متوالی این کتاب در لیست سالیانه این سازمان درباره کتاب‌هایی که بیشترین اعتراض و شکایت را در سراسر کشور امریکا دریافت کرده اند قرار گرفت. این لیست شامل کتاب‌هایی است که منجر به ثبت بیشترین شکایت و اعتراض مردم نسبت به محتوای کتاب شده اند.

هفته گذشته، ALA فهرست سیزده کتاب پرچالش سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد، بسیاری از این کتاب‌ها نوشته یا درباره افراد رنگین پوست هستند مانند کتاب «آبی‌ترین چشم» نوشته تونی موریسون و «در دل تاریکی» نوشته اشلی هوپ پرز.

در حالیکه بسیاری از کتاب‌ها مانند «بارگاه مه و خشم» نوشته سارا جی ماس بیشترین شکایات را به خاطر پرده دری در مسائل جنسی دریافت کرده اند، اما برخی نیز به خاطر عیان کردن مسائل مربوط به اقلیت‌های جنسی مورد اعتراض قرار گرفته اند.

دبورا کالدول-استون، مدیر دفتر آزادی فکری ALA در مصاحبه با اسوشتید پرس گفت: «بیشتر اعتراض‌ها به این است که مردم می‌گویند کودکان و نوجوانان نباید در معرض مطالب و موضوعات مربوط به اقلیت‌های جنسی قرار بگیرند.»

ALA همچنین گزارش کرده که سانسور کتاب در سال گذشته در بالاترین حد خود در طول دو دهه گذشته قرار گرفته است. به گزارش این سازمان ۲۵۷۱ کتاب در سال ۲۰۲۲ مورد سانسور قرار گرفتند، که در مقایسه با سال گذشته اش ۳۸ درصد افزایش داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته