تشکلهای دانشجویی، بستری برای تبدیل دانایی فردی به توانایی اجتماعی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از اصفهان، سیدحمید مهدیون مدیرکل تشکلهای سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با اعضای هیئت نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، تشکلهای دانشجویی را بستری مناسب برای بسط ایده تبدیل دانایی فردی به توانایی اجتماعی دانست و اظهار کرد: موضوع تشکلهای دانشجویی موضوعی اساسی و محوری و رکن در دانشگاه آزاد است که توجه به آن، همواره مورد تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بوده و همه ساله در جلسات سالیانه خود با دانشگاهیان، اهمیت آن را یادآوری میکند.
وی با اشاره به مطالبه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سال جاری مبنی بر فراهمسازی بستر تبدیل دانایی فردی به توانایی اجتماعی بیان کرد: تشکل، بستر رشدی مناسب برای ابراز و بروز تواناییها، ظرفیتها و استعدادهای فردی و جمعی دانشجویان است که موقعیت معرفی، جهتدهی مؤثر و مفید و سازماندهی جمعی استعدادها و تواناییها در تشکلها زودتر و آسانتر فراهم میشود.
مدیرکل تشکلهای سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: تشکلها نماینده واقعی دانشجویان و ساختاری قابل قبول در بدنه قشر فرهیخته و دانشگاهی هستند که میتوانند میان بدنه مدیریتی دانشگاه و دانشجویان نقشآفرینی کرده و حلقه ارتباطی دانشجو و دانشگاه باشند.
مهدیون افزود: یکی از ویژگیهای منحصربهفردی که تشکیلات به اعضای خود منتقل میکند، اقناعگری، قدرت استدلال یافتن، بحث شرح صدر، تحمل عقاید، سلایق متفاوت و مخالف بوده که به فرد میآموزد لزوماً عقیده فردی صحیح نیست و شاید عقیده و تفکری درستتر از آن هم وجود داشته باشد. احترام به دیگر عقاید و تحمل نظرات مختلف، خصوصیتی الزامی و پسندیده برای دانشجو و قشر دانشگاهی است.
وی تعبیر رئیس دانشگاه از هیئتهای نظارت بر تشکلهای دانشجویی را یادآور شد و تأکید کرد: به تعبیر دکتر طهرانچی، هیئتهای نظارت، اتاق فکر تشکیلاتی هستند و انتظار میرود در این اتاق فکرها، تعامل تشکیلات دانشجویی با دانشگاه به بهترین و مؤثرترین نحو در راستای صلاح نظام و نهایت بهرهوری در راستای اهداف مقدس دانشگاه پیشبینی و برنامهریزی شود.
مدیرکل تشکلهای سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست دانشگاه آزاد تقویت و توسعه تشکلهاست؛ زیرا در حل مسائل و چالشهای جامعه میتواند یاریگر دانشگاه باشد، بهعنوان نمونه یکی از اصلیترین مشکلات و چالشهای پیش روی نظام، مبحث ضعف مدیریت و کمبود مدیر متخصص متعهد است که با توجه به رسالت دانشگاه مبنی بر پرورش مدیران در تراز انقلاب اسلامی، ساختارهای تشکیلاتی، محیطی مناسب و مغتنم برای تربیت اینگونه مدیران همراه با ایجاد بصیرت، تعمیق مبانی فکری و عقیدتی در نهاد آنهاست.
مهدیون عنوان کرد: دشمن همواره به دنبال القای ناامیدی و عدم اصلاح یافتن امور میان جوانان و بهویژه قشر دانشجو بوده و یکی دیگر از کارکردهای تشکلهای دانشجویی و ساختارهایی شبیه به آنکه کار تیمی خارج از چارچوب منفعتطلبی شخصی و سازمانی دارد، دغدغهمندی و ایجاد حس دردمندی اعضا نسبت به مشکلات پیرامونی باید باشد و آنکه متعهد و دغدغهمند میشود به دنبال حل مسئله و رفع مشکل در حد توان است.
وی خواستار تقویت و توسعه جامعه و تشکلهای استادان در دانشگاهها شد و تشریح کرد: استادان و تشکلها دو قطب تأثیرگذار بر قشر دانشجو و ظرفیتی ایدهآل برای حضور دانشجو در محیط دانشگاه هستند. باید توجه کنیم که تشکل استادان علاوه بر همه موارد و مزایای اشاره شده در حوزه تشکلهای دانشجویی، تجربه نشان داده در استانها و دانشگاههایی که تشکل دانشجویی در کنار تشکلهای استادان فعالیت داشتهاند، رشد بسیار چشمگیرتر و قابل قبولتری میان دانشجویان نسبت به سایر مراکز علمی داشتهاند.
انتهای پیام/