آموزش کودکان بیمار به کمک رباتها
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از local10، معمولا کودکان مبتلا به برخی بیماریهای خاص به دلیل شرایط جسمانیای که دارند، برای تحصیل دچار مشکل میشوند و جلسات زیادی را از مدرسه غیبت میکنند. اما یک معلم 35 ساله که دارای درجه دکتری آموزش ریاضیات است، از رباتها برای کمک به کودکان مبتلا به بیماری داسیشکل، سرطان و ایدز- HIV استفاده میکنند.
کمخونی داسی شکل (Sickle-cell disease) یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب (Hbss) شناخته میشود. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان ازمویرگهای خونی را میدهد. سلولهای هموگلوبین سلول داسی سفت و به شکل داس هستند. این مولکولهای هموگلوبین تمایل دارند به شکل خوشهای و در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ بنابراین به راحتی از مویرگهای خونی عبور نمیکنند. این خوشهها منجر به توقف جریان خون حملکننده اکسیژن میشوند. برخلاف سلولها با هموگلوبین طبیعی که بیش از ۱۲۰ روز زنده هستند، سلولهای داسی بعد از ده تا 20 روز از بین میروند. این روند طی یک دوره مزمن منجر به بروز کمخونی میشود.
هدف این معلم از این کار، بالا بردن توانایی هوش این کودکان با توجه به شرایط ویژه جسمانی آنهاست به طوری که آنها حتی بین فواصل عمل جراحی یا شیمیدرمانی بتوانند از هوش و قدرت ذهن خود برای یادگیری استفاده کنند. او قصد دارد از این طریق کاری کند تا کودکان بیمار به سرنوشت خود حس کنترل احساس کنند. او قصد دارد یادگیری دروس را به کمک ربات برای تمام کودکان بیماری که در بیمارستانهای فلوریدای مرکزی بستری هستند، کاربردی کند.
معمولا غیبتهای متوالی به خاطر شرایط خاص بیماری و اثرات شناختی طولانی مدتی که به دنبال درمانها در کودکان ایجاد میشود، همگی محدودیتهایی هستند که بر سر راه یادگیری آنها قرار میگیرد.
این معلم زمانی که کار آموزش کودکان بیمار را با ربات از حدود یک سال قبل در دانشگاه فلوریدای مرکزی آغاز کرد، تصمیم داشت این کار را حتی پس از ترخیص کودکان از بیمارستان نیز ادامه دهند.
او برای پروژههای بعدی کمکهای مالی از برخی نهادها و سازمانها دریافت میکند به عنوان مثال، یکی از این کمکها را از سازمان فضایی ناسا دریافت میکند که براساس آن قرار است برنامه آموزشی مرتبط با فضا را برای کودکان بیمار در سه بیمارستان محلی آماده کند.
این معلم به طور رایگان به کودکان بیماری که تحت عمل، شیمیدرمانی و پرتودرمانی قرار گرفتهاند، آموزش میدهد. مادر یکی از کودکان معتقد است که آغاز کار او با ربات همه چیز را تغییر داده است. او چند ماه از مقطع چهارم را از دست داد و برای تقویت سیستم ایمنی تابستان را در منزل سپری کرد. در این مدت هیچ چیز کنجکاوی او را برنمیانگیخت تا زمانی که با این معلم و رباتش آشنا شد. معلم مدام با او کار میکرد و او به مرور کار با ربات را آموخت.
با وجود بهبود برخی کودکان و بازگشت آنها به مدرسه، معلم همچنان آموزش آنها را ادامه میدهد و به آنها برنامهریزی برای آینده را میآموزد.
مترجم: ندا اظهری
انتهای پیام/