دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هنرمند نقاش در گفت‌و‌گو با آنا:

مدیریت هنری فقط ارائه گزارش کار نیست

مدیریت هنری فقط ارائه گزارش کار نیست
هنرمند نقاشی‌خط کشورمان به چالش‌های پیش روی هنرنمدان این رشته پرداخت و خواهان حمایت جدی مدیران فرهنگی از فعالیت‌های هنری شد.
کد خبر : 835926

محمد گلیج در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه هنر‌های تجسمی خبرگزاری آنا عنوان کرد: از ۳۵ سال پیش  فعالیت هنری در عرصه نقاشی و نقاشی‌خط را شروع کرده‌ام. از یک دهه پیش هم روی سبک «نقاشی‌خط معلی» که خودم آن را ابداع کردم و با تلفیق پنج حرف از حروف الفبا رقم می‌خورد تمرکز دارم.

این استاد  نقاشی در ادامه گفت: محوریت بیشتر تابلو‌های من آیات قرآن و اشعار شاعران بزرگ  است. در بین  شعرا هم اشعار حضرت حافظ، مولانا، استاد شهریار و مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری بیشترین بروز را در تابلو‌های نقاشی‌خط من داشته‌اند. از طرف دیگر شاید بیش از ۲۰۰ تابلو با موضوع شعر معروف «باز باران با ترانه» گلچین گیلانی کارکرده‌ام.

وی اظهار کرد: در این مدت نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلفی را در تهران، قزوین، کردستان و سایر مناطق کشور داشته‌ام و به موازات آن، تدریس نقاشی‌خط را هم در آموزشگاه‌ها دنبال می‌کنم.

** خلق «یا فارس‌الحجاز» و«او خواهد آمد» در جشنواره «سجاده رنگین»

گلیج افزود: اخیراً هم در جشنواره هنری «سجاده رنگین» که در دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد کارگاهی داشتم. در این رویداد هنری ۱۸ اثر در سه بخش عاشورایی، قرآنی و آزاد از من به نمایش درآمد. همچنین دو اثر خلق کردم که خدا را شکر با استقال هنرجویان مواجه شد. اولی تابلوی «یا فارس‌الحجاز» بود که یک اثر برجسته است که با حرکت «جِسو» روی بوم و استفاده از بافت الیاف خلق شد.(جسو خمیری است نرم که از چسب سریشمی، آب و پودر مل یا گچ یا سیلیس درست می‌شود).

این هنرمند نقاش عنوان کرد: تابلوی دوم هم با محوریت «او خواهد آمد» با رنگ روغن و آکریلیک بود. «او خواهد آمد» عنوان تابلوی مشهور استاد فرشچیان با موضوع ظهور حضرت مهدی موعود (عج) است که سوژه اصلی این دوره از جشنواره سجاده رنگین نیز بود.

هنرمند نقاش در گفت‌و‌گو با آنا:

** مدیریت هنری فقط ارائه گزارش کار نیست

وی در ادامه گفت: همواره گفته‌ام که مدیران فرهنگی ما و به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ارتباط مستمری با هنرمندان و موسپیدکرده‌های این عرصه داشته باشند. مدیریت هنری کار آسانی نیست، چون شما با افرادی مواجه هستید که روحیه حساسی دارند و عمر خودشان را پای این کار گذاشته‌اند؛ بنابراین که صرفاً گزارش کار بدهید و فعالیت معمول مدیران را داشته باشید سودی ندارد.

وی افزود: هنرمندان سرمایه‌های کشور هستند و باید از آن‌ها حمایت و صیانت کرد. آیا این اتفاق در کشور ما می‌افتد؟ متاسفانه نه! فعالیت هنری برای هنرمندان حتماً باید جنبه اقتصادی پیدا کند و معیشت هنرمندان را تأمین کند، اما آیا زمینه‌های آن از سوی مسئولان فراهم شده است؟

گلیج افزود: شرایط اقتصادی سختی که اکنون مردم با آن درگیر هستند، گریبان هنرمندان را هم گرفته است. الان تهیه مواد اولیه برای تولید اثر به دغدغه بسیار مهمی تبدیل شده است که حتما باید برای آن چاره اندیشی کرد. نقاشی‌خط با سایر گرایش‌های نقاشی و هنری مثل خوشنویسی فرق می‌کند و مواد اولیه خاصی را می‌طلبد. این رنگ‌ها و مواد اولیه خارجی هستند و قیمت‌های آن هم روبه روز بیشتر می‌شود.

** فرهنگ خرید آثار هنری را تقویت کنیم

وی گفت: این موارد مربوط به خلق اثر است؛ مشکل اصلی در زمان تولید یک اثر هنری رقم می‌خورد. هنوز فرهنگ پول دادن به آثار هنری برای مردم جا نیفتاده است. من هم کاملاً شرایط سخت اقتصادی را درک می‌کنم، اما حرف این است که افرادی که وضعیت مالی خوبی دارند نیز خرید آثار هنری و فرهنگی را جدی نمی‌گیرند.

این استاد نقاشی‌خط اظهار کرد: برای هنرمندانی مثل من که درگیر مافیای حراجی‌ها و رویداد‌های رسانه‌ای جنجالی نمی‌شوند، تداوم فعالیت هنری سخت است. گاهی دوستان از من دعوت می‌کنند که آثارم را برای  حراجی‌ها ببرم که قبول نمی‌کنم البته این موانع با عشقی که به نقاشی داریم تا حدی قابل تحمل می‌شود، اما همه این‌ها از مسئولیت مدیران فرهنگی ما کم نمی‌کند.

مدیریت هنری فقط ارائه گزارش کار نیست

 لازم به یادآوری است، کارگاه خلق اثر  نقاشی‌خط محمد گلیج سیزدهم اسفند ماه امسال و همزمان با اختتامیه دومین جشنواره «سجاده رنگین» در دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته