پیشگیری از توزیع نامتوازن استعدادها تنها در حد شعار برای وزارت علوم است
ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره توزیع نامتوازن استعدادها گفت: بیشتر دانشجویان در تعداد محدودی از رشتهها تحصیل میکنند.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد دانشجویان تنها در ۳۰ رشته تحصیل میکنند، تاکید کرد: استعدادها در همه رشتهها درس نمیخوانند و به اینصورت توزیعها متناسب نیستند؛ چرا که دانشجویان در همه رشتههای مختلف میتوانند ادامه تحصیل دهند و نباید فقط یک رشته را مدنظر قرار داد.
صالحی عمران تصریح کرد: نگاه به پدیده کنکور نشان میدهد که باانگیزه ترین، باهوشترین و مستعدترین دانش آموزان در رشتههای تجربی تحصیل میکنند. همچنین، توسعه آموزش عالی و دانشگاهها اسیر تقاضای اجتماعی است و به همین علت توزیع استعدادها در رشتههای تحصیلی منطقی نیست.
** کاریکاتوری شدن پیشرفت جامعه؛ نتیجه توزیع نامتوازن استعدادها
رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: رشتههای علوم پایه در توسعه علمی کشور نقش بسزایی دارند و باید وزارت علوم با بدنه آموزش و پرورش، ساختارهای اقتصادی و اجتماعی برای توزیع بهتر و متعادلتر نیروی انسانی در نقشهای مختلف برنامه ریزی کنند، در غیر اینصورت رشد جامعه به صورت کاریکاتوری میشود، یعنی بخشی از کشور پیشرفت میکند و در قسمت دیگر اتفاقی صورت نمیگیرد.
صالحی عمران تاکید کرد: اگر فکری به استعدادهای جامعه نکنیم و موازنهای صورت نگیرد در آینده با کمبود نیروی انسانی و پیشرفت نکردن توسعه علم در بیشتر بخشها مواجه میشویم و همچنین در برخی رشتههای علوم پایه با کمبود نیروی علوم انسانی روبه رو میشویم.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران افزود: هیچ برنامهای در ساختار وزارت علوم یا در سیستمهای آموزش عالی کشور برای توزیع متوازن استعدادها دیده نشده است و این موضوع تنها در حرف خلاصه شده و جزو برنامههای استراتژیک آنها نیست و به عنوان شعار مطرح میشود.
انتهای پیام/