سنگک ۵ هزار تومان
محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در گفتگو با خبرنگار آنا، یارانه اخیر دولت به نانوایان سنگکی را با توجه به تعداد بالای کارگران در هر واحد کارگاهی، ناچیز برشمرد و گفت: سهم هر نانوایی از قیمت هر نان که در سال ۱۴۰۰ به قیمت ۳ هزار تومان مصوب شد از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است. اگرچه یارانه دولت به نانوایان سنگکی دو برابر شده است، اما سایر هزینهها مانند مواد اولیه به دلیل تورم دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در روش پخت سنتی در هر نانوایی حداقل نیاز به ۳ کارگر است؛ دو برابر شدن یارانه دولتی تنها هزینه افزایش قیمت غذای کارگران کارگاه را پوشش میدهد. دلیل آن هم افزایش قیمت متغیرهای تولید مانند قبض آب است. به عنوان مثال قیمت قبض آب یکی از واحدهای تولیدی از ۵۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و در اوایل سال ۱۴۰۱ دستمزد کارگران واحدهای تولیدی ۵۷ درصد رشد داشته است.
این مقام صنفی تاکید کرد: یارانه ۲۰ درصدی به هر قرص نان بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰ است، در زمانی که قیمت نان ۳۰۰۰ تومان بود. این یعنی افزایش سهم نانواییها مبتنی بر قیمتهای سال ۱۴۰۰ است و کل پرداختی به نانوایان برای هر قرص نان فقط ۶۰۰ تومان است. بر اساس آنالیز ما که به وزارت صمت ارائه شد قیمت هر نان ساده باید ۵۰۰۰ تومان باشد، زیرا نان سنگک به صورت سنتی تولید میشود و ابزار صنعتی در فرآیند تولید آن کمترین دخالت را دارد.
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی افزایش قیمت در نهادههای تولیدی را بسیار محسوس دانست و اظهار داشت: قیمت کنجد در دو ماه گذشته از ۶۰ هزار تومان به قیمت ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. خمیر مایه را شرکت تعاونی در دو ماه قبل به قیمت ۵۸۰ هزار تومان در بستههای ده کیلویی به نانوا ارائه میکرد امروز در بازار آزاد هر ده کیلو به قیمت یک میلیون تومان خرید و فروش میشود. هر کارگاه نان در ماه ۹۰ الی ۱۰۰ کیلو مصرف خمیر مایه دارد که از این میزان فقط ۳۰ کیلو توسط تعاونی به نانوا داده میشود و باقی آن را باید به قیمت آزاد بخرد.
وی با بیان اینکه هزینه تولید در نانواییهای شهرستانی بسیار کمتر از نانواییهای تهران است، از برنامه وزارت صنعت برای پرداخت یارانه به همه نانوایان با یک مدل انتقاد کرد.
سلیمانی دلیل قیمت بالای نان سنگک فروخته شده در شرکت اسنپ را پورسانت بالای این شرکت برشمرد و گفت: مبلغ ۴۵۰۰ تومان در هر سرویس از نانوا بابت کرایه حمل محصول گرفته میشود و ۲۰ درصد نیز به عنوان پورسانت روی قیمت هر نان اعمال میشود و این پورسانت و هزینه حملی که هم از نانوا و هم از مصرف کننده گرفته میشود، قیمت نان را به شدت در فضای مجازی بالا برده است.
انتهای پیام/