دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1401 - 08:00
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بودجه ۱۴۰۲ کفاف وزارت بهداشت را نمی‌دهد

بودجه ۱۴۰۲ کفاف وزارت بهداشت را نمی‌دهد
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، اعتقاد دارد توجه به مأموریت‌های جدید وزارت بهداشت و خدمات جدیدی که تکلیف شده است تا وزارتخانه در سال پیش رو ارائه کند قطعاً بودجه ۱۴۰۲ کفاف این مأموریت‌ها را نخواهد داد.
کد خبر : 828972

رضا آریان پور، نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه بودجه بخش سلامت به نسبت سال گذشته افزایش نسبتاً خوبی داشته است عنوان کرد: در بودجه امسال، حدود ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل را مشاهده می‌کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با توجه به نقطه ضعف‌های این لایحه بودجه در بحث بهداشت و درمان ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ دولت مأموریت‌های بزرگی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است که این افزایش بودجه تأمین کننده نیاز این مأموریت‌ها نیست. مثلاً در بحث اجرای سراسری پزشک خانواده و نظام ارجاع این برنامه نیاز به بودجه زیادی دارد. در حال حاضر برای این برنامه ۴۶ همت برای این برنامه در نظر گرفته‌اند در حالی که برآورد وزارت بهداشت ۶۲ همت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به کمبود بودجه در بحث دارویار اشاره کرد و گفت: همچنین در بحث دارویار برآورد وزارت بهداشت حدود ۱۰۰ همت است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۶۹ همت در نظر گرفته‌اند که با این حساب قطعاً مشکل پیدا خواهیم کرد.

آریان پور افزود: در سال آینده برنامه وزارت بهداشت این است که ۱۰ هزار تخت جدید و مراکز بهداشتی جدید راه اندازی کند، بدیهی است راه اندازی، تجهیز و نیروی انسانی که به کار گرفته می‌شود نیاز به بودجه اضافی دارد که در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی نشده است.

وی به حذف فرانشیز اشاره کرد و گفت: حذف فرانشیز در کسانی که از طریق سیستم ارجاع در بخش دولتی بستری می‌شوند به عنوان یک مشوق در نظر گرفته شده است. یعنی اگر کسی از طریق سیستم ارجاع و پزشک خانواده در بیمارستان دولتی بستری شود از او فرانشیز بستری را دریافت نکنند و همان پولی که بیمه به بیمارستان می‌دهد را به عنوان هزینه بیمار در نظر بگیرند. همین موضوع نیاز به ۱۵ همت دارد که در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: یک سری هزینه‌ها تحت عنوان هزینه‌های سایر برای دانشگاه‌ها به عنوان آب و برق، غذای دانشجویان و برخی پیمانکاران یا حتی ایاب و ذهاب و امثال آن در نظر گرفته می‌شود که در لایه بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته نشده است.

 وی با بیان اینکه نکته بعدی در مورد کارکنان شرکتی است ادامه داد: نزدیک ۷۵ هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار هستند و در بودجه عمومی برای این ۷۵ هزار نفر مبلغی پیش بینی نشده است لذا وزارت بهداشت مجبور است که حقوق این افراد را از محل درآمد‌های اختصاصی بدهد و قطعاً باعث می‌شود فشاری به دانشگاه علوم پزشکی وارد شود.

آریان پور، با بیان اینکه مشکل کمبود بودجه برای افرادی که در سال آینده در وزارت بهداشت استخدام می‌شوند هم موضوعی است که باید به آن اشاره کرد گفت: سال آینده قطعاً وزارت بهداشت آزمونی خواهد داشت که در آن پزشک، پرستار و دیگر نیرو‌های مورد نیاز را استخدام کند که برای این افراد هم بودجه اضافی در نظر گرفته نشده است.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برای سازمان انتقال خون نیز بودجه در نظر گرفته نشده و قطعاً بسیاری از خدماتی که در برنامه این سازمان است دچار مشکل خواهد شد. همچنین هلال احمر و اورژانس هیچ گونه افزایش بودجه‌ای نسبت به سال قبل نداشتند یعنی بحث آمبولانس‌های هلال احمر و اورژانس بر پایه‌های محکمی استوار نیست و نگرانی این است که در سال ۱۴۰۲ نیز نتوانند آمبولانس‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند و دچار مشکل شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: عضو کمیسیون بهداشت مجلس اعتقاد دارد توجه به پیش بینی مأموریت‌های جدید وزارت بهداشت و خدمات جدیدی که تکلیف شده است تا وزارتخانه در سال پیش رو ارائه کند قطعاً بودجه ۱۴۰۲ کفاف این مأموریت‌ها را نخواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته