مشکلات «تقریب» در مذاهب اسلامی چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از چابهار، کارگاه «نقش دانشگاهیان در مهندسی تربیت تقریبی» با حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و معاونتهای پژوهشی و سخنرانی و مدرسی مسیب داوری مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در این کارگاه اظهار کرد: استادان تقریبی و مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی نباید خود را محدود به دانشگاهها کنند؛ بلکه باید با دستگاههای مختلف ارتباط بگیرند و با طرح ایدههای خود به کاهش یا حل مسائل بپردازند.
داوری یادآور شد: دانشگاههایی که در این باره با جامعه ارتباط نداشته باشند، دانشگاههای فعال در امور مذهبی و قومی به حساب نمیآیند و تقریب باید گفتمان غالب بین استادان و دانشجویان باشد.
وی متذکر شد: در جوامعی که تنوع مذهبی وجود دارد، دانشگاهها و استادان باید فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی را به سمت تقریب مذاهب سوق دهند.
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد، اما هماهنگ نیستند و این ضعف به این دلیل است که مسلمانان یا مذاهب مختلف شناخت درست و کافی از یکدیگر ندارند.
داوری متذکر شد: انتقادپذیری، دوری از لجاجت، خودمحوری و خودبزرگبینی از دیگر مشکلات تقریب است که باید به آنها توجه شود.
وی بیان کرد که گفتوگوی میدانی دوستانه، جشنهای مناسبتی تلفیقی، شب شعر و نشستهای ادبی، کرسیهای آزاداندیشی و این قبیل موارد برای تقویت تقریب مذاهب اسلامی باید صورت گیرد تا به راهکارهایی برای حل بسیاری از اختلافات منجر شود.
**برگزاری کارگاه «عقلانیت، اعتدال، مهار تکفیرگرایی»
کارگاه «عقلانیت، اعتدال و مهار تکفیرگرایی» هم با تدریس محمد نخی رئیس اداره دورههای آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و معاونتهای پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.
رئیس اداره دورههای آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این کارگاه تبیین کرد: شاخصه اصلی برای دین اسلام «عقلانیت و اخلاق» است و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده که نقطه اوج آن در فاصله قرنهای سوم تا پنجم هجری است که شاهد تسامح و تساهل میان پیروان مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان در این دوره هستیم.
نخی تشریح کرد: اختلاف اساس خلقت خداوند است و موجب پیشرفت و تعالی جامعه میشود و آنچه مذموم بوده، تفرقه است نه اختلاف.
وی گفت: جامعه اسلامی از زمان جدایی از دایره عقل و اخلاق گرفتار پدیده تکفیرگرایی شد و همین تکفیر چهرهای خشن و مشوش از اسلام به جهانیان عرضه کرد.
انتهای پیام/