![بومیسازی اینورتر خورشیدی برای استفاده در نیروگاههای متصل به شبکه برق](/files/fa/news/1403/4/24/593419_948.jpg)
مشکلات «تقریب» در مذاهب اسلامی چیست؟
![مشکلات «تقریب» در مذاهب اسلامی چیست؟](/files/fa/news/1401/11/8/139894_562.jpg)
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از چابهار، کارگاه «نقش دانشگاهیان در مهندسی تربیت تقریبی» با حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و معاونتهای پژوهشی و سخنرانی و مدرسی مسیب داوری مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در این کارگاه اظهار کرد: استادان تقریبی و مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی نباید خود را محدود به دانشگاهها کنند؛ بلکه باید با دستگاههای مختلف ارتباط بگیرند و با طرح ایدههای خود به کاهش یا حل مسائل بپردازند.
داوری یادآور شد: دانشگاههایی که در این باره با جامعه ارتباط نداشته باشند، دانشگاههای فعال در امور مذهبی و قومی به حساب نمیآیند و تقریب باید گفتمان غالب بین استادان و دانشجویان باشد.
وی متذکر شد: در جوامعی که تنوع مذهبی وجود دارد، دانشگاهها و استادان باید فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی را به سمت تقریب مذاهب سوق دهند.
مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد، اما هماهنگ نیستند و این ضعف به این دلیل است که مسلمانان یا مذاهب مختلف شناخت درست و کافی از یکدیگر ندارند.
داوری متذکر شد: انتقادپذیری، دوری از لجاجت، خودمحوری و خودبزرگبینی از دیگر مشکلات تقریب است که باید به آنها توجه شود.
وی بیان کرد که گفتوگوی میدانی دوستانه، جشنهای مناسبتی تلفیقی، شب شعر و نشستهای ادبی، کرسیهای آزاداندیشی و این قبیل موارد برای تقویت تقریب مذاهب اسلامی باید صورت گیرد تا به راهکارهایی برای حل بسیاری از اختلافات منجر شود.
**برگزاری کارگاه «عقلانیت، اعتدال، مهار تکفیرگرایی»
کارگاه «عقلانیت، اعتدال و مهار تکفیرگرایی» هم با تدریس محمد نخی رئیس اداره دورههای آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حضور استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و معاونتهای پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد.
رئیس اداره دورههای آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این کارگاه تبیین کرد: شاخصه اصلی برای دین اسلام «عقلانیت و اخلاق» است و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده که نقطه اوج آن در فاصله قرنهای سوم تا پنجم هجری است که شاهد تسامح و تساهل میان پیروان مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان در این دوره هستیم.
نخی تشریح کرد: اختلاف اساس خلقت خداوند است و موجب پیشرفت و تعالی جامعه میشود و آنچه مذموم بوده، تفرقه است نه اختلاف.
وی گفت: جامعه اسلامی از زمان جدایی از دایره عقل و اخلاق گرفتار پدیده تکفیرگرایی شد و همین تکفیر چهرهای خشن و مشوش از اسلام به جهانیان عرضه کرد.
انتهای پیام/