وقتی وزیر آموزش پرورش صورت مساله آلودگی هوا را پاک میکند
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، امسال مدارس کشور روزهای بی شماری تعطیل بودند و عمدهترین دلیل این تعطیلیها هم به آلودگی هوای کلانشهرها باز میگشت.
همچنان هم طبق پیش بینیهای سازمان هواشناسی روزهای آلوده در کشور ادامه دارند و احتمال تعطیلی بیشتر دانش آموزان وجود دارد، به همین دلیل طی روزهای گذشته شاهد واکنش مسئولان آموزش و پرورش به این تعطیلیهای پیاپی بودیم و حتی روزهای گذشته آموزش و پرورش خواستار تغییر شاخصها برای جلوگیری از ادامه روند تعطیلیها شد.
امروز نیز وزیر آموزش و پرورش درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر درخواست تجدید نظر در تغییر شاخصهای در نظر گرفته شده آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، گفت: من شاخصهای آلودگی هوا در دنیا را دیدم و کاری هم در این زمینه بچههای المپیادی ما انجام دادند و من بعد از آن موضعگیری کردم. در دنیا مدارس را به دنبال این شاخص آلودگی هوا (شاخص ۱۵۰) تعطیل نمیکنند. سلامت دانش آموز اولویت و اصل اول ما است، اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل کنیم.
یوسف نوری با بیان اینکه در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم، گفت: در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلا تعطیل نمیکنند و در دوره ابتدایی برخی جاها مدارس را تعطیل میکنند. کشورهایی نظیر مکزیک، فرانسه و ... با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل میکنند.
این اظهارات از سوی مسئولان بهداشتی کشور با واکنش مواجه شد و عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره برخی اظهارات اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخصهای تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا، گفت: بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM ۲.۵ بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت میشود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروههای حساس خطرناک است.
بهزاد اشجعی کارشناس آلودگی هوا در گفتگو با خبرنگار آنا هم هم راستای سخنان شاهسونی تغییر شاخصها و تغییر روند تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا را پاک کردن صورت مساله دانست و گفت: چرا به جای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها به دنبال سهل گیری در تصمیمات اضطراری هستیم؟
**شاخص آلودگی هوا براساس استانداردهای مختلف تعیین میشود
وی با تشریح اینکه شاخصهای آلودگی هوا براساس استاندارد EPA امریکا طراحی شده است و ممکن است کشورهای مختلف از استانداردهای مختلفی پیروی کنند، گفت: طبق این استاندارد از شاخص ۰ -۵۰ میانگین آلودگی هوا سنجیده میشود و توصیههای سلامتی نیز براساس افزایش این غلظت ارائه میشود.
وی اظهار داشت: در زمان تصویب این مصوبات نمایندگان دولت و آموزش و پرورش حضور داشتند و طبق استانداردهای علمی این شاخصها تعیین شده است و قرار نیست به دلیل افزایش آلودگی هوا و حل این مساله، اثرات ناشی از آن را نادیده بگیریم.
این کارشناس آلودگی هوا با اشاره به اثرات اولیه و ثانویهای که آلودگی هوا بر روی سلامت گروههای حساس جامعه بخصوص سلامت کودکان در سالهای آینده خواهد داشت، ابراز داشت: قرار گیری در معرض این هوا میتواند موجب تشدید بیماریهای قلبی و ریوی و ایجاد بیماریهای مختلفی شود.
مبنای رسیدن غلظت آلایندههای هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت میگیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ است. و برای تغییر این شاخص که در قانون مطرح شده است باید کمیتهای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیماتی با رویکرد سلامت محور اخذ کنند.
انتهای پیام/