دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک روان شناس کودک و نوجوان مطرح کرد؛

کودکان خود را با بازی علاقمند به کتاب کنید

کودکان خود را با بازی علاقمند به کتاب کنید
کودکان به هنگام استفاده از این کتاب‌ها در قالب بازی و هیجان مسائل زیادی را می‌آموزند و در کنار آن نگرش مثبتی نسبت به کتاب‌ها در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود چرا که آن‌ها استفاده از کتاب را همراه با هیجان تجربه خواهند کرد. به همین جهت این دید مثبت آن‌ها را به کتاب‌خوانی تشویق خواهد کرد.
کد خبر : 826561

گروه جامعه خبرگزاری آنا، کودکان به هنگام استفاده از این کتاب‌ها در قالب بازی و هیجان مسائل زیادی را می‌آموزند و در کنار آن نگرش مثبتی نسبت به کتاب‌ها در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود چرا که آن‌ها استفاده از کتاب را همراه با هیجان تجربه خواهند کرد. به همین جهت این دید مثبت آن‌ها را به کتاب‌خوانی تشویق خواهد کرد.

در دنیای دیجیتال امروز کمتر فردی به دنبال کتاب می‌رود، در واقع اکثر خانواده‌ها وقت خود صرف امور دیگر همانند سیر در گوشی همراه هوشمند و ... می‌کنند، باتوجه‌به اینکه والدین به‌عنوان الگو‌های فرزندان در همین امور محسوب می‌شوند عدم استفاده کتاب و بی‌علاقگی به آن تأثیر به سزایی بر عدم استفاده کودکان از کتاب دارد، در واقع امروزه کمتر کودکی و حتی بزرگسالی ساعت از روز خود به کتاب‌خوانی اختصاص می‌دهد.

اما همچنان برخی دیگر از والدین دغدغه زیادی بر کتاب‌خوانی فرزندان و علاقه‌مندان کردن به استفاده از کتاب دارند در واقع تشویق کودکان به کتاب‌خواندن ممکن است برای بسیاری از والدین یک چالش باشد. خواندن نه‌تن‌ها برای یادگیری بلکه در دنیای مدرن که ارتباطات زیادی به‌صورت ایمیل و پیام‌های متنی انجام می‌شود، ضروری است. به همین دلیل، توانایی خواندن برای درک مطلب و برقراری ارتباط مؤثر بسیار حیاتی است و باید در سنین جوانی به کودکان آموزش داده شود.

فراتر از آن، کتاب‌خواندن برای لذت مزایای فراوانی برای افراد هم در سنین کودکی و هم در سنین بزرگسالی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که عادت کتاب‌خواندن برای لذت‌بردن در دوران کودکی منجر به بهبود دایره واژگان و درک مطلب کودکان و حتی ریاضیات آن‌ها می‌شود.

در همین راستا باتوجه‌به اهمیت موضوع با یکی از روان‌شناسان این حوزه به گفتگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

**والدین به‌عنوان الگوی فرزندان نقش مهمی بر کتاب‌خوانی کودکان خود دارند

فاطمه قاسم‌زاده با بیان اینکه والدین به‌عنوان الگوی فرزندان نقش مهمی بر کتاب‌خوانی کودکان خود دارند، خاطرنشان کرد: والدین می‌توانند با تهیه کتاب‌های مناسب سن آنها، عضوکردن فرزندان در کتابخانه‌ها و ... می‌تواند تأثیر به سزایی بر علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه فراهم‌کردن امکان دسترسی کودکان به کتاب‌های مناسب نقش به سزایی بر کتاب‌خوان کردن آن‌ها دارد، ابراز کرد: پدر و مادری که خود هیچ علاقه به خواندن کتاب از خود نشان نمی‌دهند نمی‌توان از فرزندان خود انتظار استفاده از کتاب داشته باشند.

این روان‌شناس کودک و نوجوان با بیان اینکه تربیت کودک نیاز به آموزش و مطالعه دارد، ابراز کرد: والدین می‌توانند کتاب‌های که در خصوص تربیت کودک نوشته را نزد فرزند خود مطالعه کنند، این امر سبب می‌شود که کودک از پدر و مادر خود الگو برداری کند و شروع به خواندن کتاب کند.

قاسم زاده با بیان اینکه نقش مراکزی آموزشی کودکان همانند مهدکودک، مدارس و موسسات مختلف می‌تواندد با اجرای برنامه‌های مختلف کودکان را به کتابخوانی علاقمند کنند، خاطر نشان کرد: در واقع این مراکز باید در آموزش‌های خود یک قدم جلوتر از والدین حرکت کنند و کتاب و کتابخوانی را محور آموزش‌های خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه یکی از وضایف مراکز آموزشی آگاه سازی والدین در جلسات اولیا و مربیان در خصوص فواید کتاب خوانی در خانواده‌ها است، عنوان کرد: والدین باید کتاب‌های مناسب را در اختیار کودک قرار دهند چراکه اگر فرزند آن‌ها کتابی برای خواندن نداشته به مرور زمان علاقه خود از دست می‌دهد.

این روان شناس کودک و نوجوان ضمن تاکید بر اضافه کردن کتاب به وسایل سرگرمی و بازی کودکان توسط خانواده و مراکزآموزشی، ابراز کرد: والدین باید از همان کودکی و زمانی که فرزند آن‌ها سواد خواندن و نوشتن ندارند با خواندن کتاب‌های داستان متنوع و مناسب سن آن‌ها را علاقمند به این حوزه کنند.

قاسم زاده با بیان اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کودکان علاقه زیادی به کتاب و کتابخوانی دارند، تصریح کرد: معمولا بعد از چند بار خواندن یک داستان از کتاب توسط والدین کودکان آن را یاد می‌گیرند و قادر خواهند بود آن را شرح دهند.

وی با بیان اینکه برخی والدین خواندن کتاب را جز فعالیت‌های روزمره کودکان محسوب نمی‌کنند، عنوان کرد: این امر به دلیل نا آگاهی والدین و مراکز آموزشی رخ می‌دهد.

این پژوهشگر کودک و نوجوان با بیان اینکه کودکان بسیاری از آموزش‌ها و مهارت مهم زندگی را از طریق کتاب و کتابخوانی یاد می‌گیرند، مطرح کرد: پژوهش حاکی از آن است که کودکان از کتاب‌های خوب و مناسب می‌کنند کمتر از سایر افراد مرتکب رفتار نامناسب می‌شوند.

قاسم زاده با بیان اینکه بسیاری از ویژگی‌ها و رفتار مناسب از طریق کتاب به کودکان آموزش داده می‌شود، اظهار کرد: در واقع یادگیری آموزش‌های مختلف از طریق کتاب تاثیر گذار و ماندگار‌تر پند و نصیحت خواهد بود.

**کتاب در برخی خانواده‌ها هیچ جایگاهی ندارد

وی با بیان اینکه کتاب در برخی خانواده‌ها هیچ جایگاهی ندارد، اذعان کرد: کتابخوانی را می‌توان با ابزار، بازی و روش‌های مختلف به کودکان یاد دهیم و در واقع آن‌ها را علاقه‌مند به کتابخوانی کرد حتی در این راستا می‌توان از طریق گوشی‌های هوشمند و نرم افزار مختلف می‌توان بهره‌مند شد.

این روان شناس کودک و نوجوان با بیان اینکه می‌توان از محتوای برخی کتاب ها‌ی قصه برای اجرای نمایش، تئاتر و بازی کردن با کودکان استفاده کرد، عنوان کرد: کودکان دوست دارند چیزی‌را که می‌خوانند اجرا کنند یا نقاشی کنند. خیلی از بچه‌ها از کتابی که خوانده‌اند کلیپ می‌سازند و این خیلی برای خواندن کتاب به آن‌ها اشتیاق می‌دهد و در عین حال میان کتاب‌خوانی و استفاده از تکنولوژی روز نیز، هماهنگی ایجاد می‌کند.

قاسم زاده با بیان اینکه از طرفی بخش زیادی از آموزش‌های مختلف را می‌توان از طریق بازی و کتاب به کودکان یاد داد، عنوان کرد: شرکت در رویداد‌های فرهنگی هم تاثیر به سزایی بر علاقمند کردن کتاب دارد به عنوان مثال حضور در نمایشگاه کتاب ویا مشاهده کتابخوانی هم سالان می‌تواند در این امر تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه به ندرت کودکی که به کتاب خواندن علاقه نداشته باشند وجود دارد، یاد آور کرد: اگر کودک علاقه‌ای به خواندن کتاب از خود نشان ندهد می‌تواند دلایل مختلف از عدم تمایل والدین به کتاب، سخت گیری و فشار والدین بیش از حد کتابخوانی، عدم اجازه بازی کودکان و اصرار به مطالعه والدین و ... می‌تواند بر بی علاقگی فرزندان به کتاب موثر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب