«صنعتیار» کارگزار دانش و فناوری در شناسایی چالشها
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ ایجاد تحولی مؤثر و مثبت در مأموریت و کارکرد اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر مجموعه مدیریت این دانشگاه مدنظر مسئولان آن قرار گرفته که گردآوری سند تحول و تعالی و راهاندازی طرحهای ملی مانند طرح اشتغال همزمان با تحصیل موسوم به طرح پویش از آن جمله است.
در ادامه روند اجرای این طرحها، ارتباط بیشتر و ملموستر با بخشهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی کشور در دستور کار واحدهای دانشگاهی قرار گرفت و در این راستا ایجاد سراهای نوآوری ازجمله الزامات برقراری و تداوم جریان ارتباط صنعت و دانشگاه بود.
«سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه» دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ازجمله این سراهاست که برقراری و حفظ ارتباط با بخشهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی را بر عهده داشته و در این سازوکار، دانش و فناوریهای روز در دل صنعت و بهطور ویژه صنایع کوچک و متوسط عضو اتاق بازرگانی اصفهان که بالغبر ۳ هزار عضو هستند در قالب چهار طرح اصلی و با کمک گرفتن از برگزاری رویدادهای گوناگون در حال پیگیری و اجراست.
طرح رویش از طرحهای اجرایی است که در آن ایدههای ناب تیمهای دانشگاهی که مبتنی بر نیاز صنعت شکل گرفته، حمایت، آموزش و شتابدهی شده و به مرحله جذب سرمایهگذار هدایت میشوند.
بهطور خلاصه هدف از ایجاد سراهای نوآوری که نقش شتابدهنده در اجرای طرح و تولید محصول را ایفا میکنند، تسریع و تسهیل طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان و ارتباط اعضای هیئت علمی دانشگاهها و آشنایی آنها با چالشهای بنگاههای اقتصادی و هدفمند کردن پایاننامهها و فعالیتهای پژوهشی دانشگاههاست.
خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در اصفهان در این راستا و با توجه به تدوین برنامه شتابدهی سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با حمید منتظرالقائم دکتری مکانیک، عضو هیئت علمی دانشگاه و سرپرست سرای نوآوری «اتاق بازرگانی و دانشگاه» دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفتوگو کرده و به تبیین اهداف و مأموریتهای این سراها پرداخته که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
آنا: در برنامه شتابدهی سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه چگونه عمل خواهید کرد؟
منتظرالقائم: سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه از سال ۱۳۹۸ با هدف حل مسئله از صنعت با کمک توانمندیهای دانشگاهی و ایجاد ارتباط مؤثر بین این دو نهاد، طرحهای اجرایی گوناگونی بر اساس نیاز واقعی طرفین و در جلسات گروهی متعدد ایجاد کرده و برای شتابدهی این طرحها، رویدادهایی برای شناسایی چالشهای صنعت برگزار شده که یکی از مهمترین آنها، رویداد صنعتیار است.
در این رویداد و در مراحلی گوناگون، افرادی تربیت میشوند که با نام صنعتیار و بهعنوان کارگزار دانش و فناوری، وارد شرکتها و مؤسسات شده و به عارضهیابی و حل چالشهای صنعت از طریق توانمندیهای علمی موجود در سرای نوآوری میپردازند و همین امر سبب میشود سایر طرحهای سرای نوآوری شتاب بگیرد.
یکی از چهار طرح اصلی طراحی شده سرای نوآوری، طرح پویش اشتغال بوده که در قالب این طرح، دانشجویان بهمنظور فراگیری دانش عملی و تجربه بهصورت کارآموز در شرکتها فعال میشوند. در کنار این طرح، رویداد دیگری به نام مدرسه تخصصی مهارت محور (متمم) تعریف شده که بهمنظور بهبود کیفیت عملکرد دانشجویان و شتابدهی به روند جذب آنها در شرکتها به برگزاری دورههای آموزشی مهارتی کوتاهمدت پرداخته است. این دورهها بر اساس تخصصهای مورد نیاز شرکتها در رشتههای گوناگون دانشگاهی بهویژه در رشتههای فنی و مهندسی ارائه میشود.
طرح دیگر، طرح پایش بوده که هدفش عارضهیابی و حل چالشهای صنعت با رویکرد پژوهشی است که در آن اعضای هیئت علمی دانشگاه، مشغول به ارائه خدمات مشاورهای و پژوهشی در بخشهای صنعتی و تولیدی میشوند.
طرح تابش عنوان سومین طرح از این مجموعه چهارگانه بوده که در خلال آن و با توجه به تفاهمها صورت گرفته میان دانشگاه و صنعت، تبادل امکانات آزمایشگاهی میان این دو نهاد با هدف تکمیل نواقص و حفظ و تقویت زنجیره پژوهش مورد نیاز بنگاههای اقتصادی انجام میشود.
طرح رویش از دیگر طرحهای اجرایی است که در آن ایدههای ناب تیمهای دانشگاهی که مبتنی بر نیاز صنعت شکل گرفته، حمایت، آموزش و شتابدهی شده و به مرحله جذب سرمایهگذار هدایت میشوند.
در بخش دیگری از فعالیتهای سرای نوآوری به دنبال برگزاری دورههای فرامکانی به درخواست شرکتها هستیم که روند اشتغال افرادی مسلط به مهارتهای کاربردی در آن با سرعت بیشتری شکل میگیرد؛ این دورهها تا سطح کاردانی نیز میتواند ادامه یافته و قادر خواهند بود که افراد فاقد مهارت کاربردی را در مدت زمان کوتاهی به یک تکنیسین کاربلد تبدیل کنند. این دورههای کوتاهمدت، توانایی این را دارند که با اندک همت و توجهی به دورههای بینالمللی تبدیل شوند.
آنا: آیا شتابدهی فازهای مختلفی دارد؟
منتظرالقائم: در طرحهای مختلف سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه بر اساس خروجی مورد انتظار، مراحل اجرایی متفاوتی پیشبینی شده است. برای نمونه در طرح رویش، هر تیم متقاضی خدمات شتابدهی میتواند با ارسال فرمهای اولیه وارد مراحل شتابدهی شود. پس از ارسال فرم، جلسه پذیرش اولیه برگزار خواهد شد. در این جلسه، تیم ارائه دهنده طرح به جزئیاتی از ایده و یا کسبوکار خود میپردازد و طرح مورد ارزیابی اولیه قرار میگیرد.
ممکن است که طرح در همین مرحله اول مورد قبول واقع نشود؛ اما با برگزاری جلسه کمیته تیمهای شتابدهی، ارزیابیهای مجدد انجام و با گذراندن چند مرحله از جلسات ارزیابی و جلسات حضوری با تیمها، نحوه همکاری و امور قراردادی انجام و تیم وارد دوره شتابدهی میشود. در صورت نیاز، دورههای آموزشی بهمنظور قویتر شدن طرح و تقویت تیم ارائه دهنده در سرای نوآوری برگزار و در مجموع، دوره شتابدهی بین چهار تا هشت ماه به طول میانجامد.
در این مدت، تیم ارائه دهنده طرح، مدل کسبوکار خود را تکمیل و بهینه کرده و نیز با رفع ایرادات و نواقص محصول خود، آن را بهبود میبخشد. در این مرحله، طرح به بلوغ رسیده و به بازار معرفی و در نهایت آماده ارائه به سرمایهگذاران و جذب آنها میشود.
هدف طرح پایش عارضهیابی و حل چالشهای صنعت با رویکرد پژوهشی است و اعضای هیئت علمی به ارائه خدمات مشاورهای و پژوهشی در بخشهای صنعتی و تولیدی مشغول میشوند.
در طرح صنعتیار، پس از اعلام فراخوان جذب صنعتیار و غربالگری و ارزیابیهای اولیه، تعدادی انتخاب شده و دورههای آموزشی لازم برای آنها برگزار میشود. در مرحله بعد، شناسایی چالشها و عارضهیابی از صنعت انجام شده و بسته به نوع تقاضای صنعت، تیمهای صنعتیار تشکیل شده و آغاز به فعالیت میکنند.
در طرح پویش نیز پس از شناسایی نیازهای صنعت برای نیروی کارآموز در فراخوان از دانشجوهای رشتههای مرتبط، ثبتنام انجام شده و پس از انجام مصاحبه و ارزیابیهای اولیه در صورت لزوم در دورههای آموزشی مدرسه تخصصی مهارت محور (متمم) شرکت کرده و در نهایت برای کسب مهارت با عنوان کارآموز به صنایع معرفی میشوند.
هدف نهایی طرح، برگزاری دورههای آموزشی حرفهای برای دانشجویان و کمک به کسب تجربههای عملی و توانمندیهای مورد نیاز برای آینده شغلی آنهاست.
آنا: قرار است در سراهای نوآوری چه اتفاق جدیدی بیفتد؟
منتظرالقائم: ماهیت سراهای نوآوری، مفهومی جدید بوده و همه محصولات آن بر اساس نیاز واقعی صنعت طراحی شده است.
طرح پویش، رویداد صنعتیار، مدرسه تخصصی مهارت محور (متمم)، دورههای آموزشی مهارتی و ... همه و همه در سه سال اخیر و با استفاده از مدلهای موفق جهانی ارائه شدهاند. در این سراها، به جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو و اعضای هیئت علمی، کمک میشود که بتوانند با صنعت ارتباط مؤثرتر و اجراییتری داشته باشند و جریان علم در صنعت، و جریان تجربه و دانش در دانشگاه برقرار شود.
آنا: دلایل انتخاب واحد دانشگاهی اصفهان برای ایجاد سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه چه بود و فعالیتها از چه زمانی آغاز شد؟
منتظرالقائم: اتاق بازرگانی اصفهان دارای حدود ۳ هزار عضو فعال است و از طرفی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان، حدود ۸۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. با توجه به ظرفیتهای موجود در هر دو بخش، تفاهمنامهای میان اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در سال ۹۸ منعقد شد که سرآغازی برای شکلگیری این سرای نوآوری برای برقراری ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه بود.
آنا: تاکنون چه فعالیتهایی در سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه صورت گرفته است؟
منتظرالقائم: در این سرا در طول سه سال اخیر، بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دانشجو به شرکتهای عضو اتاق معرفی شدهاند و بیش از ۱۰ دوره تخصصی برگزار شده است و تاکنون ۵۰ درصد از دانشجویان معرفی شده به صنعت در این بخشها مشغول به کار شدهاند.
در راستای حل چالش صنعت و اجرای پروژههای پژوهشی، بالغبر ۲۰۰ بازدید از صنعت با حضور اعضای هیئت علمی شکل گرفته که در این میان به بسیاری از چالشهای مطرح شده و در مجموع در قالب بیش از یک هزار ۲۰۰ و نفر ساعت مشاوره، پاسخ داده شده است.
به گزارش آنا، برنامه شتابدهی در سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی براساس آییننامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری این دانشگاه و در راستای تحقق بندهای ۴۲، ۴۵، ۴۹ و ۲۲ راه کنشها و اقدامات کلان بسته کاری توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی سند تحول و تعالی دانشگاه تدوین و به تازگی اعلام و ابلاغ شده است.
کتاب برنامه شتابدهی حاصل تلاش جمعی از فعالان حوزه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بوده که شامل هفت فصل با عنوانهای مکاسب و اخلاق حرفهای، مباحث حقوقی در کسب و کار، مبانی کارآفرینی و آموزش خلاقیت، اصول بازاریابی و فروش، مبانی فناوری و نوآوری، اصول مدیریت کسب و کار و مبانی مالی و سرمایه گذاری است.
این برنامه شامل ۶۹ دوره شناسهدار از دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی در حوزه فناوری و نوآوری بوده که وظیفه اجرای برنامه شتابدهی در سراهای نوآوری واحدهای دانشگاهی بر عهده معاون سراست. در واحدهای دانشگاهی که سرای نوآوری ندارند، مدیران مرکز رشد مسئول اجرای برنامه شتابدهی هستند. در برنامه شتابدهی به بررسی نیازمندیهای آموزشی عمومی و تخصصی توسعه تیمها و شتابدهندهها پرداخته شده است.
افرادی که دورههای لازم در برنامه شتابدهی را با موفقیت سپری کنند، توانایی و مهارت لازم برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان را کسب خواهند کرد و انتظار میرود مقدمات تجاریسازی محصولات فناورانه این شرکتها مهیا شود. برنامه شتابدهی سراهای نوآوری و مراکز رشد هرساله مورد بازنگری قرار میگیرد و دورههای جدید به آن اضافه خواهد شد.
انتهای پیام/