آفت حضور مستندسازان کاربلد در مدیریت فرهنگی
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی خبرگزاری آنا، سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته با شناخت نفرات و آثار برتر به کار خود پایان داد.
امیر مهریزدان داور بخش «حافظه ملی» این دوره از جشنواره درباره آثار امسال در گفتوگو با آنا اظهار داشت: کیفیت آثار خیلی درگیرم نکرد و به نظرم مجموع کارها خیلی قدرتمند نیست و دلایل پیشینی و پسینی می تواند داشته باشد مثلا تغییر رویکرد مستندسازان از مستند به داستانی. با وجود این که میبینید مستندسازان امکاناتی مثل «هلی شات» و دوربینهای خوب دارند یا بودجههای نسبتاً خوبی تعریف شده که توانستند بازیگر بیاورند اما خروجی کارها خوب نشده است.
** دو آفت برای عرصه مستندسازی
وی اظهار کرد: یک علت این موضوع وسوسه ورود به به عرصه داستانی است. از سوی دیگر ما در تربیت مستندساز کوتاهی کردهایم.مستندسازان کاربلد سالهای اخیر یا مدیر شدند و یا وارد فضای داستانی شدند و ما جایگزینی برایشان تربیت نکردیم و در نتیجه نسل جوانتر در این فضا رشد نکرده و پخته نشده که برهمین اساس اختلاف آثار زیاد می شود.
مهریزدان عنوان کرد: همین که مجموع داوری به این نتیجه رسید که مجموع کارها لایق دریافت فانوس نیست معنایش خیلی واضح است یعنی کیفیتها افت کرده. درباره روایت زن ایرانی هم که شعار امسال بود رویکرد جالب توجهی است. اتفاقا در مستند به آن توجه نمی شود ونبود موضوعات زنانه و فیلمسازان و کارگردانان و نویسندگان خانم به این دامن می زنند که مجموع تصاویری که از زن و جایگاه متناسب ارائه می شود به کارهای سفارشی ختم شود.
وی گفت: نبود نادر طالب زاده از این حیث حس می شود که او حاج قاسم بخش آثار مستند و رسانه بود و خیلی انرژیبخش با بچه ها مواجه می شد. هرگز ندیدم ایشان انرژی منفی از خود بروز بدهد و یادم است آقای طالب زاده سر کلاس از گرانی و .. شاکی بود اما هیچ وقت نا امید نبود و این نبود خیلی حس می شود و جبهه مستند به چنین فردی که حواسش به همه باشد و جهت بدهد نیاز دارد.
انتهای پیام/