رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدحسین فرهنگی درجلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوالش از وزیر علوم و تحقیقات در خصوص اصلاح فرآیند تجدیدنظر بر اجرای شیوههای کنونی و عدم حمایت از آموزشهای علمی و کاربردی، گفت: رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است در حالی که کشورهای دیگر تجارب موفقی دارند که با فرهنگ سازی رشتههای فرعی را در کنار رشتههای اصلی آموزش میدهند و افراد شاغل در رشتههای فنی دانش خود را براساس علاقه شخصی در رشتههای شخصی پی جویی کردند.
وی افزود: آموزش علمی و تکمیلی مورد رضایت وزارت علوم انطباقی با نیاز کشور و شرایط اقتصادی ندارد از سوی دیگر محدودیتهایی برای مراکز آموزشی فنی و مهارت آموزی و آموزش علمی و کاربردی ایجاد میکند که لازم است تقویت، رعایت استاندارد و رسمیت دادن به آموزش کاربردی لحاظ شود که متاسفانه چنین نیست.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که وزیر در سخنان خود گفت در واحدهای علمی کاربردی نسبت عضویت هیئت علمی به دانشجو یک به هزار و هفتصد است که این بدترین شرایط است و در بهترین شرایط یک به ۳۰۰ را دیده ایم در حالی که در سایر دانشگاهها شاهد نسبت یک به ۲۰ و یا یک به ۱۵ بوده ایم، یک علت این نسبت به دورانی برمی گردد که در آموزش و پرورش حق التدریسیها تبدیل عضویت شدند، اما وزارت علوم در موارد مشابه اقدامی نکرد.
فرهنگی افزود: اگر وزارت علوم لایحه یک سطری در این زمینه ارائه کند و وضعیت هیات علمی دانشگاههای علمی کاربردی در آن اصلاح شود حتما نمایندگان با آن همراهی میکنند، مورد دیگر این است که بخش قالب وزارت علوم با تفکر انقلابی همراه با دولت ارزشمند آقای رئیسی شکل نگرفته است.
وی با بیان اینکه این موضوع را در استانهای مختلف پیگیری کرده ام،اظهار کرد: گرایشهای هیئت علمی دانشگاهها به لحاظ سیاسی با ارزشهای مورد موافقت تفکر انقلابی انتخاب نشده است و شاهد روند اصلاح در این زمینه نبوده ایم.
به طور مثال در یکی از مراکز آموزش فنی و حرفهای فردی خارج از دانشگاه منصوب میشود که شاخصهای این فرد مورد قبول نبوده و افرادی با همین شاخص در همان دانشگاه برای انتصاب وجود داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت علوم برای جذب فارغ التحصیلان در بازار، گفت: با وجود موافقتنامهها تنها در ۴ استان فارغ التحصیلان در بازار جذب میشوند و در طرح نخلستان که باید مراکز آموزش فنی و مهارتی پیگیر آموزش افزایی به فارغ التحصیلان در کنار دانشگاهها باشند متاسفانه عملکرد در این زمینه صفر بوده است و همان طور که وزیر گفت این مسئله رها شده و هیچ حرکت و تلاشی صورت نمیگیرد.
فرهنگی با بیان اینکه نیروهای به کارگرفته شده در دانشگاهها همسو با دولت سیزدهم نیست،تصریح کرد: همین که پذیرفته شود چنین اقدامی صورت نمیگیرد برای من نماینده کافی است متاسفانه فردی که در جریان سال ۸۸ در مقابل جریان شما بوده و از نظر علمی وجهه خاصی ندارد و بومی نبوده به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب و چند بسیجی را برداشته و افراد مسئله دار را نصب کرده است اگر میخواهیم از جریانی غیر همسو در دانشگاهها استفاده کنیم از استاد تمام بومی و افرادی که تجارب علمی و اجرایی دارند انتخاب کنیم.
انتهای پیام/