تعمیرات ۸ چاه فاز ۱۳ پارس جنوبی در انتظار مجوز
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، فاز ۱۳ پارس جنوبی یکی از فازهایی است که پس از فاز ۱۱ و ۱۲ حواشی زیادی داشته است، علت این حاشیه نیز، تصادمی است که در فروردین سال ۹۴ تجربه کرد و موجب شد تا ۸ حلقه چاه آن با مجموع تولید حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون مترمکعبی، از دور تولید خارج شوند.
۷ سال پیش سکوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی بر اثر برخورد شناور تجاری Alpine Eternity در بخش سکو و هشت حلقه چاه خود، دچار تصادم شد. در نتیجه این برخورد و آسیب، جریان گاز قطع شد و تعمیر این سکو و چاههای آن در اولویت شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای اصلی قرار گرفت.
کشتی که با سکوی فاز ۱۳ برخورد کرد، یک نفتکش سنگاپوری بود که هزینههای خسارت صدمه آن به سکو و چاههای موقعیت A فاز ۱۳ توسط یک شرکت بیمه انگلیسی بنام P&I club قبول شد. این شرکت بیمهای پذیرفت تا هزینه ایمن سازی یک حلقه چاه زنده، عملیات آواربرداری سازه آسیب دیده و ساخت و نصب جکت جدید را به مبلغ ۷۶ میلیون یورو بپردازد. البته نماینده این بیمه باید در تمامی این مراحل حضور داشته و نظارت لازم را انجام دهد.
شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای اصلی دست به کار شد و با ترک تشریفات مناقصه ساخت سکو و تعمیر ۸ چاه این موقعیت را به شرکت پتروپایدار ایرانیان (زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)) سپرد.
با خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریمها در سال ۲۰۱۸ میلادی، ارتباط نظارتی، فنی و مالی بیمه انگلیسی با این پروژه قطع شد و در نتیجه بخش حساس و با اهمیت که مربوط به تعمیر چاهها بود، باقی ماند. در این هنگام شرکت درسی (Dorsea) که طبق بررسیها سابقهای در زمینه تعمیر چاهها ندارد و به نظر میرسد گویا بیشتر به شرکتی کاغذی شبیه است، به عنوان پیمانکار تعمیر چاههای این موقعیت انتخاب شد.
**زنگ خطر برای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، اکنون، دکل پارادایز ۴۰۰، متعلق به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در موقعیت این چاهها قرار دارد و در انتظار صدور مجوزهای لازم برای آغاز به کار است.
مجوزهای لازم برای آغاز تعمیرات این چاه ها، بخشی مربوط به مجوزهای فنی دکل پارادایز ۴۰۰ است و بخشی دیگر مربوط به شیوه تعمیر چاه هاست. به گفته یک مقام آگاه، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در پی دریافت مجوزی از محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به بهانه کمبود گاز زمستانه هستند تا بدون دریافت مجوزهای لازم برای دکل و شیوه تعمیرات،عملیات تعمیرات را آغاز کنند.
به گفته کارشناسان با توجه به اینکه اقدامات غیر حرفهای برای تعمیرات این چاهها میتواند آسیبهای زیست محیطی و نشت گاز و میعانات گازی را در پی داشته باشد، باید احتیاط لازم و کافی در زمینه تعمیرات و مجوزهای لازم حرفهای انجام شود.
انتهای پیام/