دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1401 - 16:24
آنا بررسی می‌کند؛

لایحه بودجه ۱۴۰۲ چه زمانی در مجلس بررسی می‌شود؟

لایحه بودجه ۱۴۰۲ چه زمانی در مجلس بررسی می‌شود؟
ابتدا باید تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شود تا پس از آن پرونده بودجه سال آینده در دستور کار بهارستان نشینان قرار گیرد.
کد خبر : 822750

گروه سیاست خبرگزاری آنا- هیئت دولت پس از برگزاری چندین جلسه پرونده بودجه سال ۱۴۰۲ را بست و طی نامه‌ای از سوی رئیس جمهور، لایجه بودجه از طرف قوه مجریه به قوه مقننه ارسال شد.

البته ۳۰ آذرماه محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتگو با خبرنگار آنا، با اعلام اینکه بررسی بودجه در دولت تمام و تصویب شده است، گفته بود: سه هفته است دولت مشغول این کار [بررسی بودجه و سومین لایحه تنظیم مالی مقررات دولت] است، آماده شده و ان شاءالله با تصمیم رئیس جمهور هفته آینده و یا وقت دیگر تقدیم مجلس می‌شود.  

سرانجام صبح چهارشنبه ۷ دی ماه، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اعلام اینکه  دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را عصر روز دوشنبه (۵ دی) به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد، گفت:  این لایحه در اسرع وقت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد تا به‌سرعت بررسی آن توسط نمایندگان مجلس آغاز شود.

* ویژگی‌های لایحه بودجه 

پیش از این نیز وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت پیرامون بودجه سال آینده، گفته بود: لایحه بودجه امسال دارای ابتکارات و ویژگی‌های مثبتی برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران است. از جداسازی احکام دائمی از احکام سالانه و ارائه دو لایحه بودجه از ویژگی‌های بودجه امسال است.

اکنون که لایحه بودجه به خانه ملت رسیده است، این سوال مطرح می شود «چه زمانی بررسی بودجه در بهارستان آغاز می شود؟، آیا قبل از پایان سال پرونده لایحه بودجه بسته می شود؟»

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به سوال مطرح شده، می گوید: بر اساس آنچه قبلاً رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است، مجلس تا زمانی که تکلیف برنامه ۵ ساله هفتم توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول و بررسی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: هر زمانی که تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شد، آن موقع مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را اعلام وصول می‌کند و وارد بررسی آن می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون، لوایح بودجه سنواتی باید مطابق برنامه‌های ۵ ساله توسعه تدوین شود و از آنجایی که هنوز برنامه هفتم توسعه تصویب نشده است، نمی‌توانیم وارد بررسی لایحه بودجه شویم مگر آنکه تکلیف برنامه هفتم توسعه روشن شود.

* لزوم تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه

۲۸ آذرماه بود که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تلویزیونی پیرامون تکلیف تقدم و تأخر در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه در مجلس،گفت: «تقدم و تأخر رسیدگی به این دو مورد در قانون مشخص شده است. طبق قانون و به موجب ماده ۱۸۰ آئین نامه داخلی مجلس گفته می‌شود در پایان سالی که برنامه رو به پایان است، ۱۵ خرداد همان سال دولت مکلف است برنامه پنج ساله بعدی را به مجلس ارائه دهد و ماده ۱۸۲ همین قانون، دولت را مکلف می‌کند ۱۵ آذر هر سال بودجه سال را براساس برنامه پنج ساله ارائه دهد و بودجه مربوط به شرکت‌ها نیز باید یک ماه زودتر یعنی ۱۵ آبان ماه ارائه شود.

پس قانون مشخص است و وظیفه دولت و مجلس نیز مشخص است، اما با توجه به اینکه برنامه ششم یکسال تمدید و سیاست کلان با تأخیر ابلاغ شد، دولت نرسید کار را در پایان خرداد امسال انجام دهد تا اینکه همزمان با بودجه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس و دولت باید به گونه‌ای همکاری کنند تا برنامه و بودجه را به صورت همزمان پیگیری کنیم. اما طبیعتاً اول باید برنامه را بررسی کنیم سپس بودجه را. اگر نتوانیم تا پایان اسفند بررسی بودجه را به پایان برسانیم ممکن است دو ماه، دو دوازدهم شود اما تلاش دولت و مجلس این است که این اتفاق نیفتد.»

 به هرحال بر اساس اخبار منتشر شده در مجلس، ابتدا باید تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شود تا پس از آن پرونده بودجه سال آینده در دستور کار بهارستان نشینان قرار گیرد، بنابراین به این زودی مجلس یازدهم رنگ و بوی بودجه‌ای نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته