هواپیمای ایران ۱۴۰ بعد از قطع همکاریهای ایران و اوکراین در داخل تکمیل میشود
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا حمیدرضا سیدی مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه برآوردها نشان میدهد که ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم تا شبکه فرودگاهی کشور را پوشش دهد اظهار داشت: در حال حاضر تنها یک سوم این تعداد هواپیما را در اختیار داریم.
وی درباره احداث ترمینال جدید ۲۰ میلیون نفری فرودگاه مهرآباد گفت: ۱۵ سال است که مهرآباد را ضعیف نگه داشتند به این بهانه که قرار است یک فرودگاه بزرگ ساخته شود؛ با این حال فرودگاه مهرآباد هیچگاه تعطیل شدنی نیست.
سیدی افزود: برای تکمیل ترمینال اولیه فرودگاه مهرآباد ۷۰ درصد اراضی مورد نیاز را آزاد کردیم همچنین انبارهای فرودگاه نیز تخریب میشود تا ترمینال جدید ساخته شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها درباره اکسپایر شدن رادارهای فرودگاهی خاطرنشان کرد: نه تنها رادارها از رده خارج نشدهاند بلکه مرتب در حال نوسازی و به روز رسانی رادارها هستیم و دانشگاه صنعتی اصفهان در حال ساخت رادار جدیدی است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که و در بهار سال آینده پس از تکمیل در فرودگاه آبادان نصب خواهد شد.
وی درباره بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاهها یادآور شد: بدهیهای ایرلاینها دیگر انباشته نشده و تقریباً به روز رسانی شده است؛ تنها سه شرکت هواپیمایی بدهی انباشته دارند که مجموعه ۲ هزار میلیارد تومان است و در حال پیگیری در دولت هستیم تا این بدهیها با مطالبات آنها از دولت تهاتر شود.
**رییس سازمان هواپیمایی کشوری: در حال ساخت پهپاد هستیم
در ادامه این نشست، کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه موضوع به اسم آزادی پنجم که اجازه نشست و برخاست هواپیماها و تردد مسافران ایرانی به ایرلاینهای کشورهای دیگر را کشور به صورت پایاپای اجرا میکنیم.
وی تصریح کرد: سنوات قبل به عربستان اجازه تردد مسافران ایرانی را میدادیم که قیمت تمام شده هزینه جابجایی مسافران ایرانی با هواپیماهای ایرلاین عربستانی بسیار بالاتر بود در حال حاضر هم در جاهایی که مجبور به انجام این کار باشیم آن را پیگیری میکنیم، اما تلاش ما استفاده حداکثری از ظرفیت ایرلاینهای داخلی است؛ به طور میانگین هفتهای ۵۰۰ پرواز خارجی داریم.
محمدی بخش با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید حقوق مسافران هوایی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد زیادی هلیکوپتر برای نیازهای داخلی از جمله امداد انتقال آمبولانس شهری آمبولانس جادهای حوادث غیرمترقبه آتش سوزی جنگلها سکوهای نفتی و مناطق نفتی که لازم داریم که در چهار حوزه تولید خرید هلیکوپتر نوسازی هلیکوپترهای موجود و تعمیر و تامین قطعات آنها ورود کرده ایم.
معاون وزیر راه با اشاره به موفقیت متخصصان داخلی در حوزه تعمیر موتور و ملخ هلیکوپتر افزود: ساخت هلیکوپتر بومی در دستور کار است به عنوان مثال در حادثه قطار طبس شش بالگرد ورود کرد و ظرف چند ساعت به حادثهدیدگان امدادرسانی شد همچنین در اطفای حریقهای جنگلها نیز با بخشهای هلیکوپتری همکاری داریم که در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مسئولیت شناسایی و پلاک گذاری پهپادها به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شده تصریح کرد: در این حوزه با رشد چشمگیری در تولید و به کارگیری پهپاد روبه رو شده و ارائه خدمات پهپادای پیشرفت چشمگیری داشتهایم.
محمدی بخش درباره تولید هواپیمایی گفت: ما در کشور کارخانه هواپیماسازی ایران (هسا) را داریم که هواپیمای ایران ۱۴۰ ساخت این شرکت است و ما این هواپیما را بومی میدانیم در حال حاضر نیز با وجود قطع رابطه با اوکراین، ادامه راه ساخت ایران ۱۴۰ را در دستور کار داریم.
معاون وزیر راه با تاکید بر اینکه قریب به اتفاق کارشناسان هوانوردی خریدهای برجامی خصوصاً ای تی آر را هوشمندانه نمیدانند گفت: خرید هواپیمای نو در دستور کار ماست، اما این صنعت با تحریمها روبروست هرچند که تحریم برای حوزه هوانوردی واژه کوچکی است و باید به آن جنگ تمام عیار اقتصادی اطلاق کرد.
در بخش دیگری از این مراسم کاپیتان شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان اینکه بیشترین تحریمها در حوزه هوانوردی است افزود: با این حال در پروازهای بین المللی مشکل جدی نداریم همه مقاصد پروازی به دیگر کشورها را انجام میدهیم که نشان میدهد تحریمها بی اثر بوده است تنها برخی مشکلات کوچک در برخی فرودگاههای خارجی مانند مشکل سوخت رسانی داریم که در حال برطرف شدن است.
فرزادی پور با بیان اینکه وضعیت مالی هما رو به بهبود است خاطرنشان کرد: بسیاری از بدهیهای ایرانی در حال پرداخت است و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در حال تسویه بدهیها هستیم.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما گفت: برای بازه جام جهانی قطر ۱۵۵ پرواز اختصاص داده شد که بخش زیادی از آنها چارتری بود و بخشی هم به صورت برنامهای انجام شد ۱۷۹۰۰ صندلی پروازی در اختیار پروازهای جام جهانی فرا گرفت که ۱۱۷۰۰ صندلی آن فروخته شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/