تبیین خلاقیت و تقویت روحیه پژوهشی دانشآموزان با آموزش اصولی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از ارومیه، مجتبی مددیار معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت پژوهش در مدارس سمای واحد ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: آموزش صحیح و اصولی، مهمترین عامل در تبیین خلاقیت و تقویت روحیه پژوهشی دانشآموزان است و مدارس سما در این راستا اهتمام ویژه دارند.
وی با تأکید بر اینکه ایجاد خلاقیت و مهارتآموزی به دانشآموزان، نیازمند معلم خلاق است، افزود: در مدارس سما تلاش بر این بوده که از آموزشهای مهارتی و نگاه ویژه به پژوهش در تدریس استفاده میکند. دانشآموزان در همان بدو ورود به مدرسه ذهن پویا و خلاقی دارند. آموزش صحیح و اصولی به دانشآموزان و پرورش استعدادها، مسیر آنان را در انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی تسهیل میکند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با اشاره بر اینکه خلاقیت و پژوهش در دانشآموزان با رشد تحصیلی آنها رابطه مستقیم دارد، عنوان کرد: مدارس سما با برگزاری جشنوارهها و همایشهای علمی پژوهشی، برگزاری کارگاهها و بازدیدهای مختلف، بر این مهم تأکید میکنند. مدارس سما با شعار هر دانشآموز یک مهارت با هدف ترویج فرهنگ مهارتآموزی برای دانشآموزان فعالیت میکند، این طرح فرصتی را فراهم کرده تا دانشآموزان علاوه بر کسب مهارت در رشتههای متفاوت، دید و نگاه مناسبی برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه و دانشگاه به دست آورند.
مددیار با بیان مهمترین فعالیتهای پژوهشی صورت گرفته در یک سال اخیر در مدارس سما واحد ارومیه توضیح داد: برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای مسابقه دست سازهها، چاپ گاهنامه علمی خبری مدارس سما، برگزاری کارگاههای تشریح، برگزاری دوره آموزشی کار با تلسکوپ، برگزاری کارگاه فریزبی، رصد خورشید گرفتی، برگزاری همایش نجوم آسمان شب و برگزاری جشنواره دست سازهها در سطح کشوری از مهمترین اقدامات پژوهشی صورت گرفته است.
وی کسب رتبه مدرسه برتر پژوهشی، مدیر برتر، راهبر برتر و دانشآموز برتر پژوهشی بین مدارس سمای کشور در سال ۱۴۰۰ را نیز از مهمترین عناوین کسب شده پژوهشی برشمرد.
**باید پژوهش محوری از دوران مدرسه نهادینه شود
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز با تأکید جایگاه پژوهش در پیشرفت جامعه گفت: باید توجه به امور پژوهشی در دستور کار معلمان و مدیران مدارس قرار گیرد تا پژوهش محوری از دوران مدرسه در دانشآموزان نهادینه شود.
نصرت آقازاده با تأکید بر اهمیت حس همکاری و فعالیتهای جمعی در تحقق امور پژوهشی ادامه داد: پژوهش، به دنبال جابجایی مرزهای دانش است و دستیابی به این مهم بهصورت بینرشتهای و همکاری گروهی محقق میشود. مدارس سما از پویایی و نشاط لازم در زمینههای مختلف بهویژه در امور پژوهشی برخوردار هستند. همه امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی واحد دانشگاهی در اختیار مدارس سما قرار دارد و دانشگاه در زمینه پژوهش حاضر به حمایت همهجانبه از مدارس است.
انتهای پیام/