مهارت آموزی لازمه تولید محصولات فناورانه از سوی دانشجویان
سوده عقلی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتگو با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره پیشرفت علمی کشور گفت: پیشرفت علمی کشور سالانه به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی کمی و کیفی همه جانبه قرار گرفته است.
وی افزود: پیشرفت هر جامعهای به همت، تلاش و استمرار نیازمند است و افرادی که میخواهند تغییری در حوزه خاص ایجاد کنند بایستی تلاش زیادی انجام دهند که پیش زمینه تقبل آن، درک صحیح از قواعد زندگی است.
**دستاوردهای کوتاه مدت پیشرفت علمی کشور را رقم نمیزند
عقلی مقدم تصریح کرد: فضای جهان امروز و به تبع آن نسل جوان کشور به صورتی است که فقط زمان حال را میبینند و به دنبال دستاوردهای کوتاه مدت و زودگذر هستند که این دیدگاه نادرست مانع میشود تا همه نیروی جوان مستعد در خدمت پیشرفت علمی کشور قرار بگیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: قطعا از مبانی مورد نیاز پیشرفت علمی کشور این است که افراد حتما به خودشناسی و شناخت توانمندیها و ابعاد وجودی خود برسند و باید از بیانات رهبری فرزانه و حکیمانی همچون ایشان در این زمینه کمک گرفت.
**کاهش توجه دانشجویان به رشتههای علوم پایه
عقلی مقدم با بیان اینکه خستگی ناپذیری از روحیات اصلی مورد نیاز برای پیشرفت علمی کشور است، تاکید کرد: بخش علمی این مسئله به آموزش و پرورش باز میگردد که در این حوزه چندین چالش داریم. ۵. کیفیت آموزش علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک، زیست، شیمی، ادبیات و ... تا حدودی سطحی شده است و به عبارتی دانشجویان ورودی جدید دانشگاهها کم مایه شده و تسلطشان در علوم پایه کاهش یافته است.
**بی اقبالی دانشجویان به رشتههای علوم پایه
وی افزود: دانشجویان تصور میکنند که شاخههای علوم پایه کاربردهای کمی داشته و در جامعه کنونی کارایی ندارند، به همین علت کمتر در دروس خود تعمق کرده و بیشتر به دنبال دریافت مدرک هستند. دانشجویانی که دانش لازم و مهارت کافی را فرا نگیرند، دیگر نباید از آنها انتظار تولید محصولات فناورانه را داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای کشور اظهار کرد: تعداد دانشجویان و استادان فوق العاده در کشور زیاد است و آنها در حوزه تخصصی خود مرجع علمی هستند، اما آموزش و پرورش برای رسیدن به پیشرفت علمی کشور در تمام شاخهها باید قدرت تفکر و تامل در دانش آموزان را افزایش دهد.
**زیربنای سست آموزشی؛ آفت ضربه به جامعه علمی کشور
عقلی مقدم تصریح کرد: اگر دانشجویی با زیربنای سست فارغ التحصیل شود و تنها دارای مدرک باشد، دیگر نمیتوانیم از او انتظار یک کارآفرین، دانشمند و یا فناور را داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: روند نظام آموزشی کشور در دوره مدرسه و دانشگاه به صورتی است که داوطلبان پس از فارغ التحصیلی و بسیار دیرهنگام، علایق و توانمندیهای خود را شناسایی میکنند؛ بنابراین بهترین روش این است که سیستم آموزشی به صورتی طراحی شود تا افراد در دوره اول دبیرستان، توانمندیهای خود و همچنین نیازهای کشور را شناسایی کنند و به این صورت در آینده شغلی خود دچار مشکل نشوند.
** شناسایی نیازهای کشور اولویت اصلی برای انتخاب رشته مناسب
عقلی مقدم اظهار کرد: دانش آموزان باید در دوران متوسطه اول نیازهای کشور را شناسایی کنند تا متناسب با مسائل جامعه، استعدادها و علایق خود در مسیر انتخاب رشته اصولی و درست گام بردارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در پایان گفت: اصولا دانش آموزان به جز مدارس خاص بر اساس معدل دسته بندی و هدایت تحصیلی میشوند که این روند غلطترین کار است و باعث ضربه به اشتغال فارغ التحصیلان، هدر رفتن سرمایهها و منابع و جامعه علمی کشور میشود؛ بنابراین کسی موفق میشود که آموزش درستی داشته باشد.
انتهای پیام/