دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1401 - 09:20
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با آنا:

سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز‌های جامعه باشند

سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز‌های جامعه باشند
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران گفت: سرفصل دروس دانشگاهی باید متناسب با نیاز جامعه بازنگری شوند تا نسل آینده را درست تربیت کنیم. 
کد خبر : 815895

اردشیر عبدی، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره بازنگری سرفصل‌های دروس دانشگاهی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اقدام گسترده بر اساس نیاز جامعه و صنعت برنامه‌های درسی را تغییر داده است. 

وی افزود: با توجه به رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در راستای نظام ۵ ساله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سرفصل‌های دروس دانشگاهی را نیازمحورانه کرده است. 

** ۴۰ درصد ترکیب اعضای بازنگری برنامه‌های درسی از صنعت و جامعه است

عضو کمیته بازنگری برنامه‌های درسی تصریح کرد: از سال ۹۸ تا اواسط سال ۱۴۰۰ تمام سرفصل‌های درسی رشته‌های موجود بازنگری شده اند که ۳۰ تا ۴۰ درصد ترکیب اعضای بازنگری برنامه‌های درسی از صنعت و جامعه است. 

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه داد: رشته‌های منسوخ شده و آن‌هایی که کارایی خود را از دست داده بودند را حذف کردیم و رشته‌های جدید و به خصوص علوم بین رشته‌ای در دانشگاه راه اندازی شده اند.

عبدی گفت: در تعامل صنعت و دانشگاه به کمک صاحبان صنعت توانسته ایم تجهیزات کامل آزمایشگاهی رشته‌های جدید را بروز کنیم. 

** بروزرسانی ناوگان تجهیزاتی در ۱۸۳ مرکز آموزشی کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای در وضعیت مطلوب بازنگری دروس دانشگاهی است، تاکید کرد: با حمایت‌هایی که در بحث خرید تجهیزات طی ۲ تا ۳ سال اخیر انجام شده بروزرسانی ناوگان تجهیزاتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ۱۸۳ مرکز آموزشی کشور رو به رشد بوده است. 

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران بیان کرد: دانشگاه هیچ زمانی نمی‌تواند به سمت مطلوب و مورد نیار جامعه برسد؛ چرا که فناوری‌های کشور مدام در حال تغییر هستند و دانشگاه یک گام از آن عقب‌تر است.

عضو کمیته بازنگری برنامه‌های درسی اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاه دولتی مهارتی در کشور است و به عنوان ابر دانشگاه در سطح کشور فعالیت می‌کند و رسالت آن تربیت نیرو‌های ماهر و فنی و کارآمد برای جامعه است؛ بنابراین باید نیرو‌هایی تربیت کنیم که مورد نیاز صنعت هستند. 

** سرفصل‌های دانشگاهی باید متناسب با نیاز‌های صنعت تغییر یابد

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه داد: باید ارتباط تنگاتنگی با جامعه و صنعت داشته باشیم، در دانشگاه‌های دیگر علوم نظری و انسانی و سایر رشته‌ها بیشتر در مرز دانش فعالیت می‌کنند و مباحث آن‌ها علمی است، اما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مباحث علمی توامان با مهارت است و حدود ۷۰ درصد دروس عملی و ۳۰ درصد تئوری است و سرفصل‌های آن باید متناسب با صنعت تغییر یابد. 

عبدی اضافه کرد: هدف از دانشگاه تربیت نسل آینده در حوزه علمی، فناوری و مهارتی است و باید دروسی که برای دانشجویان هم تدریس می‌شوند متناسب با مسائل روز جامعه باشند؛ چرا که نمی‌توانیم مباحث دروس سال‌های گذشته را مدام تکرار کنیم؛ این امر فاصله عمیقی را بین جامعه و دانشگاه ایجاد می‌کند و در تمام حوزه‌ها باید نیاز‌های جامعه را رصد کنیم تا به صورت روزآمد سرفصل‌های دروس را بروز رسانی کنیم و نسل آینده را بر اساس نیاز‌های روز جامعه تربیت کنیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته