تولید مصنوعات چوبی با مواد اولیه ایرانی و بینیازی از واردات
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ یک شرکت صنعتی در منطقه آزاد انزلی که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در تولید مصنوعات چوبی آغاز و اکنون فعالیتهای دانشبنیانی را نیز چاشنی کار خود کرده است در طول این سالها با افزایش محصولات سبد کالایی خود در زمینه دکوراسیون داخلی اعم از ورقهای MDF روکششده، پروفیل MDF، دیوارپوش PVC، ماربل شیت یا سنگهای مصنوعی، تایل سقفی و ... با برند AGE Group توانسته به سهم قابل توجهی در بازار داخل و منطقه دست یابد.
فرزاد فکری مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره این شرکت یکی از تولیدکنندگانی است که موفق شد در گروه صنعتی خود با تولید مصنوعات چوبی سهم عمدهای در بینیازی کشور در واردات محصولات چوبی و ورقهای MDF روکششده، پروفیل MDF، دیوارپوش PVC و ... داشته باشد.
خبرنگار آنا در این راستا با فکری مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره شرکت در منطقه آزاد انزلی گفتوگو کرده تا فعالیتهای این شرکت و مشکلات حوزه تولید و صنعت را مورد بررسی و بازگویی قرار دهد. این گفتوگو را در ادامه میخوانیم.
آنا: مجموعه تولیدی شما کدام بخش از نیازهای کشور و منطقه را برطرف میکند و آیا با محصول خود در بخشی از تولید داخل خودکفا شده و صادرات هم دارید؟
فکری: ایران در زمینه دکوراسیون داخلی و استفاده از ورق و پروفیلهای MDF تا اواخر دهه ۸۰ یکی از واردکنندگان اصلی محصولات چوبی و ورقهای MDF روکششده، پروفیل MDF، دیوارپوش PVC و ... بود.
در ۱۰ سال اخیر با افزایش شرکتها و تولیدکنندگان که گروه صنعتی عصر نوین جزء نخستین و بزرگترین این شرکتهاست، ایران از واردات این محصولات بینیاز شد، بهگونهای که اکنون محصولات شرکت به کشورهایی مانند ترکیه که از تولیدکنندگان اصلی این محصولات بوده، صادر میشود.
تمام محصولات تولیدشده کارخانه واقع در منطقه آزاد انزلی به کشورهای مختلف صادر میشود. این گروه صنعتی سال گذشته بهعنوان تنها شرکت مستقر در مناطق آزاد کشور و صادرکننده نمونه ملی انتخاب و از سال ۱۳۹۶ تاکنون طی ۵ سال متوالی بهعنوان صادرکننده نمونه استانی نیز شناخته شده است.
آنا: نقش گروه صنعتی در ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بهرهمندی از توان علمی دانشگاهیان و نخبگان چگونه بوده است؟
فکری: با توجه به ماهیت شرکت که از ابتدا با خلّاقیت و نوآوری در ارائه محصولات همراه بوده و فرآیندهای پلیمری تولید بخشی از محصولات، همواره در موارد موردنیاز با توجه به نظر و کمکهای علمی استادان، مسائل را با استفاده از ظرفیت و توان علمی موجود در دانشگاهها و استفاده از نخبگان علمی مرتفع میکنیم.
با توجه به اینکه سبد کالایی محصولات تولیدی شرکت بخش قابلتوجهی از نیازهای مربوط به بخش دکوراسیون داخلی را شامل میشود و بهدلیل تنوع مقاصد صادراتی و بازارهای هدف گسترده و متفاوت، نوآوری در طرح، رنگ، اجناس و فعال بودن واحد R&D، یکی از استراتژیهای مجموعه این بوده که از ظرفیتهای موجود در کارخانه و جوامع علمی استفاده بهینه صورت گیرد.
اکنون تمام فرآیندهای خط تولید شرکت با استفاده از ظرفیت و توان مهندسان ایرانی در حال انجام است و ۲۰۰ نفر نیروی مستقیمِ بیمهشده فعال هستند که با برنامه توسعه محصول جدید پارکت SPC این تعداد افزایش خواهد یافت.
با توجه به حضور چندساله در بازارهای بینالمللی، اخذ گواهینامههای مختلف و ارتقای سطح کیفی محصولات به منظور ماندگاری در بازارهای صادراتی، تمامی محصولات تولیدی شرکت به خارج از کشور صادر شده و بهعنوان یکی از برندهای معتبر در بازارهای منطقه شناخته شدهایم و برای ارتقای کیفیت محصولات علاوه بر همکاری با پژوهشگاه پلیمر ایران، همواره درصدد افزایش کیفیت محصولات در تمام ابعاد هستیم.
آنا: مشکلات پیش روی تولید و صنعت و راهکارهای پیشنهادی برای رفع این موانع و مشکلات را چه میدانید؟
فکری: شفاف نبودن فرآیندهای اجرایی، جزیرهای عمل کردن ارگانها، سازمانها و گاهی مغایرت بخشنامهها و قوانین با یکدیگر، تغییرات گسترده در بخشنامهها و قوانین، اجرانشدن صحیح قوانین استرداد وجوه پرداخت شده در سازمانهای امور مالیاتی و گمرک برای کالاهای صادرشده ازجمله موانع تولید بوده که اصلیترین راهکار آن وجود مدیریت یکپارچه و سازماندهی واحد است.
**رقابت تنه به تنه تولیدات داخلی با محصولات خارجی
آنا: انتظار صاحبان صنایع و تولیدکنندگان از دولتمردان و مسئولان مربوط در بخش صنعت و تولید چیست؟
فکری: اصلیترین معضل و مشکل در موضوع تولید؛ عدم ثبات قوانین، بخشنامهها و دستورالعملهاست که این امر موجب سردرگمی و نبود امکان برنامه ریزیهای لازم میشود.
مهمترین خواسته بدنه تولید و صنعت کشور هم ایجاد ثبات در فرآیندهای اجرایی و قوانین است.
آنا: آیا مواد اولیه ساخت محصولات شرکت، وطنی هستند یا وارداتی و آیا در بخش تجارت الکترونیک فعال بودهاید؟
فکری: ۸۰ درصد از مواد اولیه مصرفی شرکت تولید داخل است و با توجه به اینکه تولیدات فقط صادر میشود با استفاده از سایت چندزبانه شرکت و حضور در پایگاههای تجاری بینالمللی به بازاریابی و معرفی محصولات خود اقدام میکنیم.
در این راستا اصلیترین رکن برای پیشرفت بنگاههای تولیدی حضور مؤثر بخش خصوصی بوده و با تعامل و همکاری میان بخشهای خصوصی و دولتی میتوان به توفیقات بسیاری در این عرصه رسید.
آنا: آیا درست است دولت بنگاههای تولیدی را به کارآفرینان در راستای اشتغالزایی واگذار کند؟
فکری: این موضوع نیاز به مطالعه و تحقیق بسیار گسترده دارد به نحوی که با مشاهده تجربیات گذشته، در بخشی موارد با موفقیت و اغلب با شکست مواجه شده است.
دلیل اصلی نیز عدم واگذاری بنگاههای تولیدی به متخصصان هر صنعت بوده که در صورت اجرای صحیح آن نتایج بسیار قابل قبولی در پی خواهد داشت.
آنا: وظایف کارآفرینان و مدیران صنعتی برای هزینهکرد صحیح نقدینگی و به کارگیری آن در راستای بهرهوری را چگونه ارزیابی میکنید؟
فکری: با توجه به اینکه اغلب شرکتها با مشکل نقدینگی و تأمین سرمایه در گردش مواجه هستند، مدیران به استفاده از روشهای علمی و تغییر ساختارها بهمنظور افزایش بهرهوری در سازمانها و شرکتهای خود روی آوردهاند و در این بین از ظرفیتهای علمی نیز استفاده خواهد شد.
آنا: مالکیت فکری تا چه اندازه در بهبود عملکرد بنگاههای اقتصادی نقش دارد؟
فکری: این موضوع یکی از ملزومات اصلی است که متأسفانه مجموعه شرکت نیز درگیر آن بوده و با توجه به هزینههای زیادی که در واحد تحقیق و توسعه به منظور طراحیها و تولید محصولات جدید میشود، اندکی پس از تولید و استقبال مشتریان، بهدلیل نبود قوانین کپیرایت، تمام محصولات توسط کارگاههای متفرقه تولید شده و این کارگاهها با کیفیت نازل موجب ایجاد اختلال در بازار میشوند.
بدون تردید وجود قوانین مدون در این زمینه نقش مهمی در ارتقای شرکتهای خلّاق و نوآور دارد.
گفتگو از حمیدرضا ساسانیان
انتهای پیام/