دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حکایت حال خراب دارو/۳

در دوران بحران دارو مقصر دسترسی به دارو‌های خطرناک کیست؟

در دوران بحران دارو مقصر دسترسی به دارو‌های خطرناک کیست؟
به تازگی تعدادی از جوان‌ها از قرص زولپیدم به همراه مواد الکلی یا قرص‌های دیگر در مهمانی‌ها به بهانه سرخوشی و توهم استفاده می‌کنند. قرصی که در بعضی داروخانه به راحتی در اختیار مراجعه کننده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 812002

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، زهرا اردشیری، برای بی‌خوابی مادرش تجویز شده است. اما او می‌خورد که به قول خودش نئشه شود. می‌تواند چند ساعتی را در منگی و گیجی بگذراند. اگر با قرص‌های دیگر هم مصرف شود که بهتر! توهم و سرخوشی همراه می‌آورد. حالا وابستگی‌اش آنقدر به این قرص زیاد شده است که در به در داروخانه‌ها را به دنبالش می‌گردد. یک بسته دو بسته راضی‌اش نمی‌کند، گاهی پنجاه شصت قرص بالا می‌اندازد تا به آن حالی که می‌خواهد برسد و هر چند وقت یک بار دوز مصرفی‌اش بالا می‌رود. البته به مصرف خودش هم قانع نیست و با دوستانش زول پارتی راه می‌اندازد. برای این نئشگی دسته جمعی چندین ورق قرص لازم است و یک شیشه نوشیدنی الکلی! البته پارتی که گاهی ممکن است به مرگ یک نفر ختم شود.

**داروخانه‌های خصوصی فکر درآمدشان هستند!

زولپیدم قرص عجیب و غریبی است، می‌تواند از یک طرف برای کسانی که مشکل بی خوابی دارند حسابی مؤثر واقع شود و می‌تواند برای کسی که سوء مصرف دارند قرص خطرناکی باشد. به تازگی تعدادی از جوان‌ها از قرص زولپیدم به همراه مواد الکلی یا قرص‌های دیگر در مهمانی‌ها به بهانه سرخوشی و توهم استفاده می‌کنند. قرصی که در بعضی داروخانه به راحتی در اختیار مراجعه کننده قرار می‌گیرد.

دکتر امیرخانی صاحب یکی از داروخانه‌های دولتی به خبرنگار آنا می‌گوید: «این روز‌ها تعداد زیادی از افراد درخواست خرید قرص‌های خواب آور به خصوص زولپیدم را دارند. دلیل این موضوع هم ارزان بودن قیمت این قرص و در دسترس بودن آن است. مصرف زیاد این قرص علاوه بر خواب آلودگی باعث توهم نیز می‌شود

امیرخانی ادامه می‌دهد: «در تمام داروخانه‌های دولتی هیچ دارویی خاصی بدون نسخه پزشک به بیمار داده نمی‌شود. اما در تعدادی از داروخانه‌های خصوصی این تخلف وجود دارد که دارو بدون نسخه به بیمار داده شود.»

این پزشک داروخانه می‌گوید: «داروخانه‌هایی که گردش مالی برایشان مهم‌تر از سوء مصرف بیمار است این تخلف را بیشتر انجام می‌دهند و حتی با تعداد بالا هم قرص‌های خواب و روان گردان می‌فروشند.»

او می‌گوید مصرف این قرص بین افراد ۱۸ تا ۲۵ سال بیشتر دیده می‌شود. 

**تبلیغات زیاد زولپیدم، باعث سومصرف شده است


اغلب پزشکان این دارو را با بررسی وضعیت عمومی بیمار برای مشکل بی خوابی تجویز می‌کنند. پزشک با بررسی کامل بیمار و اینکه آیا شخص احتمال وابستگی دارویی دارد یا نه، قرص زولپیدم را تجویز می‌کند. «فاطمه کاشانی» روانپزشک و فلوشیپ پزشکی خواب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در این رابطه به خبرنگار آنا می‌گوید: «زولپیدم دارویی است که احتمال سو مصرف  و وابستگی به  آن در تمام افراد می تواند دیده شود.

مسئله مهم این است که بیمار باید مقدار تجویز شده این دارو را هنگام به رختخواب رفتن مصرف کند، که متاسفانه اغلب این موضوع را نمی‌دانند.»

 این دکتر روانپزشک ادامه می‌دهد: «این قرص میتواند باعث ایجاد وابستگی و سو ء مصرف بشود و فرد مصرف کننده تمایل پیدا میکند تا بعد از مدتی دوز مصرفی را بالا ببرد و متاسفانه باعث عوارضی مثل خواب آلودگی و فراموشی و اختلال حافظه در طول روز می‌شود.»

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه می‌دهد: «اگر این دارو همراه با قرص‌های مهارکننده بازجذب سروتونین مصرف شود می تواند باعث ایجاد توهم بشود که گاها برای بیمار بسیار آزار دهنده است.»

کاشانی از عوارض این قرص به علائم بالینی مثل راه رفتن در خواب، رفتن سر یخچال و خوردن غذا هنگام خواب و به دنبال آن افزایش وزن و پرت شدن از تخت هنگام خواب اشاره می‌کند.
او در رابطه با مصرف این قرص در مهمانی‌ها و سرخوشی ناشی از آن می‌گوید: «ممکن است این دارو در کنار مواد غیر قانونی مثل آل اس دی یا قرص‌های روان گردان مصرف شود که به شدت خطرناک خواهد بود. البته تبلیغات زیاد برای این قرص باعث سوء مصرف آن شده است.»

 

 

زول پارتی/ داروخانه‌ها مقصر اصلی اعتیاد به زولپیدم هستند!

**قیمت ارزان و در دسترس بودن زولپیدم

این روان پزشک به در دسترس بودن این قرص‌ها در داروخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت ارزان و در دسترس بودن این نوع دارو‌ها در کشور ما یکی از دلایل سومصرف است. یکی دیگر دلایلی که در بیمارانم شاهد بودم دخالت پزشک داروخانه در نسخه تجویزی پزشک است که مثلاً قرص تجویزی پزشک را با قرصی که خودش تشخیص می‌دهد جا به جا می‌کند. در حالی که پزشک با در نظر گرفتن سومصرف و سابقه بیمار و محدودیت‌ها قرص را تجویز می‌کند. البته پزشک باید در نظر داشته باشد که قبل از تجویز قرص‌های خواب آور دلیل بی خوابی مثل استرس، اضطراب و اختلالات خلقی را بررسی کند. شاید با برطرف کردن این دست مشکلات، بی خوابی تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

**وابستگی به زولپیدم

کاشانی می‌گوید: قرص زولپیدم میتواند باعث وابستگی بشود و قطعاً ترک آن برای افرادی که سومصرف دارند کار سختی خواهد بود که این کار هم باید زیر نظر پزشک انجام شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی درباره اهمیت این قرص برای بعضی از بیماران می‌گوید: «البته این قرص برای بعضی از بیماران قطعاً تجویز خواهد شد، اما برای بیماری که پزشک تشخیص بدهد و دوره مصرف آن حتماً تحت نظر خواهد بود.»


این روانپزشک به مسمومیت ناشی از مصرف بالای زولپیدم اشاره می‌کند و می‌گوید: «سو مصرف همزمان قرص زولپدم با نوشیدنی‌های الکلی یا قرص‌های خاص ممکن است باعث تشدید خواب آلودگی شده و بر تنفس فرد مصرف کننده تأثیر بگذارد و گاها منجر به مرگ وی شود.»

**داروخانه‌ها مقصر هستند!

داروخانه هایی که اصلا برایشان مهم نیست این دارو را به چه کسی و چرا می‌فروشند مقصر اصلی سوء مصرف زولپیدم هستند. فروش بدون نسخه این دارو باید کنترل شود. داروخانه‌ها گاهی حواسشان نیست پر کردن دخل امروزشان به قیمت اعتیاد یک جوان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
۰
ممنونن که راهنمایی می کنید متشکریم
هلدینگ شایسته