دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان:

افت تحصیلی دانشجویان با اجرای طرح ملی پات ۵۰ درصد کاهش می‌یابد

افت تحصیلی دانشجویان با اجرای طرح ملی پات ۵۰ درصد کاهش می‌یابد
ابراهیم نعیمی با اشاره به اجرای طرح ملی پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان (پات)، گفت: با این طرح می‌توان در ۴ ترم تحصیلی، تعداد دانشجویانی که دارای افت تحصیلی هستند را به کمتر از ۵۰ درصد کاهش داد.
کد خبر : 811979

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا: رشد تحصیلی، یکی از اهداف مهم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها است. در این مسیر دانشجویان با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوند که یکی از این مسائل، افت تحصیلی در برخی از مقاطع تحصیلی است. زیرا علاوه بر هدر دادن سرمایه‌های دانشگاه‌ها، تأثیرات مخربی بر سلامت روان و آماده‌سازی دانشجویان برای آینده دارد.

در این راستا دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان در قالب معیار‌های مهمی که بر روی سبک زندگی، تعامل، ارتباطات و تحصیل تأثیرگذار است را شناسایی و طرح و برنامه‌هایی برای حل‌وفصل این مسائل تدوین می‌کند.

یکی از این طرح‌ها، طرح ملی پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان (پات) است که اجرای آن از مهرماه امسال در دانشگاه‌ها آغازشده است. ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم دراین‌باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «با این طرح می‌توان در ۴ ترم تحصیلی، تعداد دانشجویانی که دارای افت تحصیلی هستند را به کمتر از ۵۰ درصد کاهش داد البته مشروط بر اینکه دانشگاه‌ها اجزای آن را به‌درستی پیش ببرند.»

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه می‌افزاید: «تابستان امسال دوره‌های آموزشی برای کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌ها برگزار شد تا این همکاران از اول مهرماه فرایند عملکردی را به‌گونه‌ای شروع کنند که به هدف موردنظر طرح پاد برسیم.»

دو سال آموزش مجازی در دانشگاه‌ها تأثیراتی را بر روح و روان دانشجویان وارد کرد. نعیمی دراین‌باره عنوان می‌کند: «چالش اصلی که دانشجویان با آن مواجه هستند تضعیف مهارت ارتباطی و اجتماعی هستند، زیرا وابستگی‌شان به شبکه‌های مجازی افزایش پیداکرده است.»

محیط دانشگاه به‌طور عام و به‌صورت خاص فضای دانشجویی به‌شدت نیاز به امید و نشاط دارد. مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در ادامه خاطرنشان می‌کند: «دانشگاه‌ها باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی مختلف و مناسب، برای مهارت افزایی و فضای پرشور و نشاطی برای دانشجویان ایجاد کنند.»

در آموزش مجازی، انباشت ذهنی دانشجویان را کاهش پیدا کرد، اما شاهد افزایش معدل دانشجویان هستیم. وی در ادامه می‌افزاید: «احساس دانشجو بودن، فرآیند استاد دانشجو ارتباطات پژوهشی، پروژه‌ها و ... را باید در قالب طرح‌های مختلف در دانشگاه‌ها دنبال و پیگیری کرد. در این راستا طرح تبدیل دانش‌آموز به دانشجو در قالب دوره‌های آموزشی مهارتی، برنامه ویژه نودانشجویان و ... این مشکل را برطرف خواهد کرد. به طور کلی در دوره آموزش مجازی، هویت دانشجو تقویت نشده است.»

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته