دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

«فصل شیدایی»؛ نمایشی دینی با هزاران مخاطب ایرانی و عراقی

«فصل شیدایی»؛ نمایشی دینی با هزاران مخاطب ایرانی و عراقی
نمایش دینی «فصل شیدایی» تاکنون در ۲۰ استان و همچنین کشور عراق روی صحنه رفته که با استقبال زیاد تماشاگران روبه رو شد.
کد خبر : 811749

به گزارش خبرنگارحوزه تئاتر خبرگزاری آنا، نمایش میدانی حالا تبدیل به هنری محبوب و ریشه‌دار شده است که به کمک آن مفاهیم دینی با زبانی متفاوت روایت می‌شود. در میان آثار متفاوتی که در سالیان اخیر روی صحنه رفته‌اند، «فصل شیدایی» جایگاهی متفاوت دارد. این اثر هنری ابتدا سال ۸۴ اجرا شد و سپس در ۲۰ استان ایران و نیز کشورعراق روی صحنه رفت که با استقبال طیف زیادی از مخاطبان روبه رو شد.

نمایش جدید «فصل شیدایی» مهر ماه امسال در منطقه نمایشگاهی غدیر در پشت کوه خضر نبی قم به مدت ۱۸ شب اجرا شد. این اثر با نویسندگی و روایت رسالت بوذری، کارگردانی سعید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی علیرضا کوه‌فر، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شد. روایتی از سه فصل «انبیا»، «حوادث صدر اسلام» و «معاصر» دارد که از هبوط حضرت آدم تا ظهور امام زمان (عج) را دربر می‌گیرد.

آنچه در شهر مقدس قم روی صحنه رفت، تفاوت‌هایی با اجرا‌های پیشین داشت و به چند مساله دیگر نیز پرداخت. ورود امام رضا (ع) به نیشابور، ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم، تبیین نقش مراجع، علما و بزرگان دین در نشر معارف دینی و اسلامی و نیز جایگاه شهر قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و همچنین بازسازی بخش‌هایی از عملیات خیبر که رزمندگان قمی در آن حضور داشتند و روایت چگونگی شهادت شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین از جمله موضوعات جدیدی بود که در این نمایش به آن پرداختند.

«فصل شیدایی» داستان خود را با بهره‌گیری از تصاویر ویژه به همراه ترکیب نور و صدا روایت کرد. این نمایش در دکوری که دارای سه بخش است، روی صحنه رفت و همچنین از جلوه‌های ویژه میدانی استفاده کرد. این تمهیدات باعث شد مخاطب در فضایی باورپذیر قرار بگیرد و شاهد روایات تاریخی با زبانی جدید و متفاوت باشد. از نکات خاص «فصل شیدایی» حضور مخاطبان به شکل خانوادگی بود و به همین خاطر در میان جمعیت همه گروه سنی دیده می‌شد.

* «فصل شیدایی» از نگاه چهره‌ها

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، ضمن تمجید از «فصل شیدایی» گفت: «این نمایش در حقیقت روایت صادق از تاریخ به زبان هنر است.»

حجت‌الاسلام عباس کعبی، عضور مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسان حوزه علمیه قم هم کاری که سازمان اوج انجام داده است را تحسین کرده و گفت: «این نمایش، کار بسیار بزرگی است. باید با زبان هنر معارف اسلامی را تبلیغ کنیم؛ به خصوص در این زمانه که زمانه هنر است.» حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم با این جملات نظر خود را به زبان آورد: «چشمان ما از صحنه‌های متفاوتی که این نمایش نشان می‌داد، اشکباران بود. متن فاخر بود و نمایشنامه زیبا و دقیق و بر اساس آیات و روایت نوشته شده بود.»

حاج حسین یکتا رزمنده و روایتگر پیشکسوت دوران دفاع مقدس نیز پس از تماشای نمایش دیدگاه خود را این طور بیان کرد: «فصل شیدایی یک نمایش مخلصانه و مومنانه و اثرگذار بود که دل‌ها را برای ظهور امام زمان (عج) آماده می‌کند.» محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم ضمن اشاره به سختی‌های کار، گفت: «به نظرم همه چیز خوب بود، مدیریت صحنه در این فضا کار سختی است. اما اعتقادم این است نقطه قوت نمایش کیفیت صدا استفاده بجا از نوا است.»

۱۳۰ هزار تماشاگر نمایش «فصل شیدایی» را دیده‌اند

سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم هم بهره‌مندی از زبان هنر را ابزاری قدرتمند می‌داند: «هیچ راهی نیست جز اینکه با زبان هنر به‌خصوص با نسل جوان صحبت کنیم. به طور قطع باید بدانیم این نوآوری‌ها اثرگذار است.»

حجت الاسلام علی لک، کارشناس مذهبی هم «فصل شیدایی» را کاری عظیم و نوآورانه می‌داند که باعث شده هر بار مخاطبان بسیاری به تماشای آن بنشینند.

مسعود فروتن نویسنده، مجری و کارگردان، جلوه‌های ویژه و صدابرداری «فصل شیدایی» را تحسین کرد و گفت: «آن چه دیدم کامل‌تر از اثری است که ۱۳ سال پیش کار کرده بودم. حسن نمایش این است که از سه طرف، صحنه اضافه شده بود. با وجودی که صحنه عمق نداشت و از المان‌ها استفاده شده بود، ولی منظور را به طور کامل می‌رساند.» همه شکل‌های مختلف هنر بهخصوص نمایش در کشور ما علاقهمندان فراوان دارد. با این حال در سال‌های اخیر، تئاتر تبدیل به هنری گران شده است و همه خانواده‌ها قدرت تهیه بلیت را ندارند. در این شرایط یکی از وظیفه‌های اصلی سازمان‌ها فراهم آوردن زمینه‌ای است تا قشر کم بضاعت از این هنر محروم نشوند.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیز به همین دلیل نمایش‌های میدانی «شبی در کهکشان‌ها»، «تنهاتر از مسیح»، «محشر»، «سرزمین خورشید»، «روشنای شب تار» و «جهان بانو» را چندسالی است که به شکل رایگان روی صحنه می‌برد. همچنین «جهان بانو» تازه‌ترین نمایشی است که اجرای آن به تازگی آغاز شده و هر شب پذیرای علاقه‌مندان است. همه نمایش‌های میدانی اوج، محتوایی مذهبی دارند و این نیاز احساس می‌شود که نوبت به سوژه‌های دیگر هم برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته