دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگو|

نگرانی مردم، تحمیل تحریم و ضعف تولید؛ منشأ نابسامانی بازار ارز

نگرانی مردم، تحمیل تحریم و ضعف تولید؛ منشأ نابسامانی بازار ارز
تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است باوجود اینکه از چند سال قبل به دلیل تحریم‌ها، صادرات نفت ما کاهش‌یافته، ولی همچنان اقتصاد ما به درآمدهای نفتی وابسته است و در بخش‌های دیگر نتوانستیم درآمدهای مطمئن و پایداری برای اقتصاد کشور تهیه کنیم و شاید امسال یکی از بهترین سال‌هایی است که رقم درآمدهای مالیاتی به‌شدت بالا رفته و یک‌سوم بودجه کشور را تأمین کرده است.
کد خبر : 810821

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، درباره ریشه‌های افزایش قیمت ارز در بازار‌، گفت: از گذشته به دلیل اینکه معمولاً نفت می‌فروشیم و درآمد‌های بودجه‌ای ما وابسته به ارز است، ارز جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ما دارد و اگر دچار نوسان یا کمبود شود، قطعاً تنش‌های اقتصادی را در کشور شاهد خواهیم بود.


وی بیان کرد: با وجود اینکه از چند سال قبل به دلیل تحریم‌ها، صادرات نفت ما کاهش یافته، ولی همچنان اقتصاد ما به درآمد‌های نفتی وابسته است و در بخش‌های دیگر نتوانستیم درآمد‌های مطمئن و پایداری برای اقتصاد کشور تهیه کنیم و شاید امسال یکی از بهترین سال‌هایی است که رقم درآمد‌های مالیاتی به شدت بالا رفته و یک سوم بودجه کشور را تامین کرده است.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: طبیعی است که ما شرایط اقتصادی را متاثر از نوسانات و کمبود ارز ببینیم. دومین موضوع، وقتی تحریم باشد و نظام بانکی کشور نتواند در تعامل با نظام بانکی و پولی دنیا باشد قطعاً دچار محدودیت ارزی خواهیم شد و این با توجه به شرایط خاصی که کشور دارد برای واردات وابسته به ارز می‌تواند التهابات ارزی را در کشور بالا ببرد و نقش بسیار موثری در شرایط تنش ارزی ایجاد کند.


حاج اسماعیلی تصریح کرد: سومین موضوع، متاسفانه در خیلی از تولیدات وابسته به خارج هستیم. در حال حاضر کشور‌ها برای فروش کالا به ایران پول نقد می‌خواهند و چون صادرات ما به حد کفایت و منطقی و مقبول نرسیده است متاسفانه در مراوده برای خرید مواد اولیه یا کالا‌های خاص و ارزاق عمومی و مواد اولیه ارزاق عمومی باید حتماً پول نقد یا ارز داشته باشیم. این هم برای تجار ما و هم برای واردکننده‌های ما و هم برای خود دولت که نیاز‌های اقتصادی دولتی و حاکمیتی را تعیین می‌کند، محدودیت‌های ارزی کاملاً مشهود است.


وی ادامه داد: اگر منابع ارزی ما در کشور خوب باشد اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند و تحریم‌ها نمی‌تواند آن شدت و اثرگذاری جدی را در اقتصاد ما داشته باشد. اگر تحریم‌ها شدید باشد و منابع ارزی ما محدود باشد طبیعی که فشار می‌آورد و شاهد تنش‌های ارزی در کشور خواهیم بود.


این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: این نکته را نیز اضافه کنم، نگرانی‌هایی که به هر حال در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی برای مردم ایجاد شده می‌تواند به تقاضای ارز در کشور دامن بزند. باتوجه به تحریم‌ها و عدم توافق هسته‌ای و همچنین با توجه به شرایطی که بعد از جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاده این موارد دست به دست هم می‌دهد.


حاج اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌ها این است که مردم فکر می‌کنند بخشی از دارایی‌ها و اموال خود را تبدیل به ارز کنند، چون ممکن است رقم ارز در ماه‌های آینده و سال‌های آینده افزایش یابد. همچنین به دلیل بیکاری و شرایط نابسامانی که در حال حاضر در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور بالا گرفته است، برخی خواستار خروج از کشور هستند و برای این کار نیاز به ارز دارند. صف‌هایی که دم صرافی‌ها می‌بینیم ناشی از این دغدغه‌ها و نگرانی هاست. اکثریت این‌ها مردم عادی هستند که به دلیل همین نگرانی‌ها در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی در کشور رخ داده و نگرانی‌هایی که نسبت به آینده دارند به خرید ارز مبادرت می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته