شتابدهندهای دانشبنیان که کسبوکارهای نوپا را توانمند میکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ شتابدهندهها بهعنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور، نقش مهمی در ایجاد، رشد و توسعه کسبوکارها بهویژه کسبوکارهای نوپا دارند.
شتابدهندهها برای کسبوکارهای نوپا مانند گلخانه هستند؛ اگر بذری را در زمین زراعی بکاریم در نهایت یک سال دوام میآورد و به دلیل شدت نور، آفات، باد و بسیاری از مخاطرات دیگر از بین میرود و نمیتواند به نهال تنومند و بارده تبدیل شود؛ اما اگر همین بذر، ابتدا در محیط گلخانه و تحت شرایط مراقبتی رشد کند با توجه به رسیدگی و توجه به میزان نور، آب، کود و محافظت از انواع آفات، میتواند به نهال تبدیل شده و سپس آماده کاشت در محیط باغ است.
کسبوکارها در مراحل اول نمیتوانند مستقیم وارد بازار شده و با شرکتهای بزرگ وارد رقابت شوند. شتابدهنده با فراهم آوردن احتیاجات اولیه و مراقب و حمایتهای مورد نیاز کسبوکارهای تازه تأسیس ازجمله تأمین به موقع و به اندازه سرمایه، تأمین محل، تأمین زیرساخت و تجهیزات، شبکه بازار و از همه مهمتر، منتورینگ و مشاوره به آنها برای ورود به بازار و نیز بزرگ شدن کسبوکارها کمک میکنند.
شتابدهنده دانشبنیان «آرکاپ» مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه یکی از این شتابدهندههایی است که در زمینه نوآوری فعالیت میکند. خبرنگار خبرگزاری آنا در ارومیه در همین راستا با سالار فریدپور دانشپژوه دکتری کارآفرینی، بنیانگذار و مدیرعامل این شتابدهنده که دارای سابقه بیش از هفت سال در دانشگاههای مختلف استان آذربایجان غربی در حوزه مدیریت تدریس و فعال بهعنوان مشاور حوزه توسعه کسبوکار مشغول است، گفتوگو کرده است تا از نوع فعالیت و چگونگی این شتابدهنده بیشتر آگاه شویم.
آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیتهایی در مسیر طی شده حاصل شده است و چه دستاوردهایی داشتهاید؟
فریدپور: شتابدهنده آرکاپ با بنیانگذاری علی فلاح از افراد با تخصص و تجربه بالا در زمینه نوآوری در کشور و اینجانب فعالیت خود را از یک سال پیش آغاز کرده است. در این یک سال جزء معدود شتابدهندههای دانشبنیان کشور بودیم که بهعنوان دومین شتابدهنده دانشبنیان شمال غرب موفق به جذب و حمایت پنج تیم استارتآپی شدیم. در زنجیره ارزش موفق به اخذ کارگزاری رسمی فن بازار ملی ایران شده و چند رویداد بزرگ در استان ازجمله طراحی و برگزاری نخستین رویداد شهر هوشمند با نام سینوتک بر عهده داشتیم.
اکنون همکاری در برگزاری رویداد ریورس پیچ ۱۴۰۰، برگزاری همزمان رویداد اینوتکس بهعنوان معتبرترین رویداد کارآفرینی و نوآوری کشور برای نخستینبار در طول تمام سالهای برگزاری در سه استان شمال غرب به میزبانی ارومیه، زمینهسازی برای ورود بیش از ۱۵ سرمایهگذار به استان، عقد تفاهمنامههای همکاری با دانشگاهها و سازمانهای متولی استان، تشکیل نخستین کنسرسیوم شتابدهندههای شمال غرب کشور، برگزاری پنج دوره آموزشی تخصصی با نگاه کاربردی گوشیهای همراه از فعالیتهای این شتابدهنده بوده است. شتابدهنده در زمینه تجاریسازی، سرمایهگذاری، توسعه، آموزش و توانمندسازی کسبوکارهای تازه تأسیس فعالیت دارد.
آنا: آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟
فریدپور: قطعاً یکی از همکاران اصلی شتابدهنده، دانشگاه و مراکز رشد دانشگاهی هستند. هر کدام از این بازیگران اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در جایگاه خود و در ارتباط با هم نقش بسزایی دارند. تیمها و هستههای پذیرفته شده در مراکز رشد، پس از گذراندن دوره آمادگی، آماده ورود به فرایند شتابدهی میشوند و هر کدام از تیمها، واحدها یا هستههای فناور میتوانند، نقش پررنگی را در ایجاد جریانهای درآمدی ایفا کنند.
آنا: شتابدهنده چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف میکند؟
فریدپور: حمایت از کسبوکارهای نوپا در راستای تبدیل به کسبوکار موفق، اشتغالزا و پردرآمد اصلیترین هدف و رسالت شتابدهنده است؛ البته نکته تکمیلی اینکه شتابدهنده با توجه به اکوسیستم استان آذربایجان غربی، فاز شتابدهنده سازمانی را هم برای کسبوکارهای بزرگ ایجاد کرده که در اینجا هدف کمک به کسبوکارهای متوسط و بزرگ برای توسعه و رشد است.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور را چه می دانید؟
فریدپور: نبود تیم متخصص و مکمل به این معنی است که بسیاری از تیمها یا به لحاظ فنی بسیار قوی بوده و یا به لحاظ بازار دچار مشکل هستند و یا برعکس. یکی از اساسیترین نکات در موفقیت تیمها داشتن تیمی از متخصصان ازجمله، فنی، بازار، مالی است. نکته دیگر بیتوجهی به بازار توسط تیمهاست. بسیاری از تیمها صرفاً بر اساس ایده شکل میگیرند و هیچ مطالعهای از نیاز بازار، اندازه بازار، استراتژیهای ورود و توسعه بازار ندارند و بعد از اینها نبود سرمایه کافی و بهموقع و نبود امکانات زیرساختی ازجمله دلایل دیگر شکست تیمها در مسیر تجاریسازی محصولات فناورانه است.
آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشتهاید؟ انتظارتان از مسئولان چیست؟
فریدپور: بله با توجه به شناخت مدیران دانشگاه از رسالت اکوسیستم و چشمانداز جدیدی که دانشگاه برای خود تعریف کرده است، بهتازگی تفاهمنامهای در راستای توسعه اکوسیستم استان و دانشگاه منعقد شده است. همکاری تنگاتنگ دانشگاه و شتابدهنده قطعاً میتواند به دانشجویان و دانشگاه از یکسو و از سوی دیگر به کسبوکارها و اقتصاد منطقه از سوی دیگر کمک کند.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاهها چه پیشنهادی دارید؟
فریدپور: با توجه به شناختم از اکوسیستم آموزش از جنس آموزشهای کاربردی و مهارت پایه، بر اساس نیاز بازار و سپس تیمسازی صحیح میتواند در افزایش تعداد تیمها و افزایش نرخ موفقیت آنها نقش اساسی داشته باشد. بعد از این میتوان بهره بردن از مشاوران و منتورهای باتجربه را بهعنوان عامل کلیدی دیگر نام برد و در نهایت یکی دیگر از مهمترین موارد، ارتباط با سایر بازیگران اکوسیستم استان، منطقه و کشور میتواند نقش پررنگی را در این مسیر داشته باشد.
آنا: بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت شما داشت؟
فریدپور: هم تأثیر مثبت و تأثیر منفی! تأثیر مثبت به دلیل بازشدن بازارهای جدید و نیز تغییر رفتار مصرفی مردم. تأثیر منفی به دلیل کاهش سطح ارتباطات و در نتیجه تأثیر در کسبوکارهایی که به شدت به میزان حضور افراد وابسته بودند.
گفتوگو: سیاوش میرزایی
انتهای پیام/