لزوم ارزیابی عینی و علمی تحقق برنامههای توسعه پیشین/ باید جهادگونه و با همافزایی بیشتری کار کنیم
علیرضا اسفندیاریمقدم استادتمام علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم در هفت سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضائی» در ۲۶ بند مصوب توسط رهبر معظم انقلاب (۲۱ شهریور ۱۴۰۱) اظهار کرد که نخست، داشتن چشمانداز در قالب یک برنامهریزی بلندمدت که خود به برنامههای زمانی کوتاهتری تقسیم میشود را باید به فال نیک گرفت.
وی افزود: وجود پشتوانه مشورتی همراه با درنظرگرفتن فرصتها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت که در نهایت طبق بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، چنین سیاستهایی ابلاغ میشوند، تحسینبرانگیز است.
اسفندیاریمقدم اضافه کرد: وقتی به متون نظری و دنیای واقعی فعلی مینگریم، میبینیم که در حکمرانی بیشتر کشورها واژگانی مانند تورم و رکود، پرتکرار هستند که خود متأثر از دلایل گوناگون سیاسی، مدیریتی، زیست-محیطی و نظایر آنها بوده و طبیعی است که در چنین شرایطی عدالت نیز دچار نوسان میشود.
------------------------------------------------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
*مروری بر سیاستهای ابلاغی برنامههای توسعه کشور
* نگاهی به راهبردها و استراتژیهای تحقق سیاستهای کلی برنامه هفتم در حوزه امنیت غذایی
* «تجاریسازی» سلاح تمام فعالیتهای علمی و فناورانه نظام قرار گیرد
* دیپلماسی پویا و تقویت تأثیر سیاست خارجی بر اقتصاد در برنامه هفتم
------------------------------------------------------------------------------------------
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان عنوان کرد: به لحاظ نظری و معرفتی، اولویت قراردادن «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت»، همراه با نگاه جامع هفتگانه یادشده، نوعی هوشمندی، فراست، نیکبینی و دوراندیشی قلمداد میشود؛ اما باید اضافه کرد که تحقق مقبول و درخور چنین برنامه و سیاست خوبی، مستلزم ارزیابی عینی و علمی از میزان تحقق برنامههای پیشین و کاربست تجربههای موجود است.
استادتمام علم اطلاعات و دانششناسی درباره پیگیری و اجرای سیاستهای برنامههای قبلی از سوی دولتها با اشاره به بیتی از غزل حافظ، «ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید، هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند»، تأکید کرد: باید دید که در گذشته تا چه میزان همافزایی و مانعزدایی بوده؛ آنچه مسلم است، کارهای زیادی انجام شده؛ اما باید فاصله بین علم و عمل کمتر و کمتر شود.
وی توضیح داد: مدیریت دانشبنیان و پژوهشمدار به طور اعم که در مکاتب اولیه مدیریت از آن بهعنوان مدیریت علمی یاد میشود، بهترین پاسخ به این سؤال و تحقق عینی و بهینه افق آینده است. بر این اساس، بر مبنای پژوهشها و معیارهای علمی باید برآورد کرد تا چه میزان در اجرای برنامههای قبلی موفق بودهایم. مشخصاً موفقیتهای پرشماری داشتهایم؛ اما با نگاه مدیریت کیفی، علمی، دانشی، و پژوهشی و به دور از جانبداری، قطعاً باید درباره ابعاد مدیریت موفق و مؤثر یا همان حکمرانی خوب، ویژهتر، تأمل و بازاندیشی داشته باشیم.
باید جهادگونه و با همافزایی بیشتری کار کنیم
برگزیده جشنواره فارابی تشریح کرد: در اجرای سیاستهای برنامههای مختلف و رسیدن به چشماندازهای نظام از نظر ساختاری بسیار خوب عمل کردهایم. وجود اندیشکدهها، پژوهشگاهها، کمیسیونها، فراکسیونها، نشستهای دورهای، رسانهها و اصحاب موضوعی، وزارتخانهها، اسناد چشمانداز موضوعی که همگی به قوای سهگانه خاصه قوه مجریه کمک میکنند، گواه این ادعاست. وقتی به مطالعات امکانسنجی مینگریم همکاری ارکان چهارگانه مدیریت، بودجه، فناوری یا زیرساخت و منابع انسانی رخنمایی میکنند. در واقع، باید دید آیا همگان در این مسیر ثابتقدم بودهاند یا خیر؟
اسفندیاریمقدم تأکید کرد: منصفانه نیست اگر نقدها و نیز، دستاوردها را صرفاً به یکی از حوزهها روانه کنیم و نسبت بدهیم. تکتک مشاغل و افراد حقوقی و حقیقی تا شهروندان عادی باید در راستای تحقق سیاستهای ابلاغی گام بردارند؛ اما قبول دارم که وزن کفه دولتمردان و نهادهای حاکمیتی سنگینتر است. با نگاهی سرانگشتی و آماری، موفق بودهایم؛ اما این موفقیت نباید نافی نقاط ضعف در دولتهای مختلف شود و برای ارزیابی دقیقتر و پاسخ به این سؤال بر مبنای پژوهشها و معیارهای علمی باید برآورد کرد تا چه میزان در اجرای برنامههای قبلی موفق بودهایم.
وی بیان کرد: شاخصهای ارزیابی در ابعاد مختلف مانند کیفیت زندگی، امید به زندگی، رفاه، امنیت، تولیدات علمی و فناورانه، تولید ملی، روابط بینالملل، و اساساً هموزن مأموریتها و فلسفه وجودی تکتک وزارتخانهها و کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی موجودند که با محک قراردادن آنها منصفانهتر میتوان گفت که در اجرای سیاستهای برنامههای مختلف و رسیدن به چشماندازهای نظام موفق بودهایم یا خیر.
------------------------------------------------------------------------------------------
بیشتر بخوانید:
*۲۲نکته ضروری در اجرا و تحقق سیاستهای کلی برنامه توسعه
*رمزگشایی از پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت/ از کاهش تورم تا مشارکت واقعی مردم در اقتصاد
------------------------------------------------------------------------------------------
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در پاسخ به اینکه بایدها و نبایدها در اجرای سیاستهای برنامه توسعه کشور چیست و چگونه میتوانیم در رسیدن به چشمانداز موفق باشیم؟ به آنا گفت: خرسندانه با تدابیر و نقشآفرینی بیبدیل مقام معظم رهبری- که خود ناشی از خداباوری، مطالعه، تجربه، فراست، کیاست و نگاه مشورتی ایشان است و به صراحت در طلیعه سیاستهای کلی برنامه هفتم به آن اشاره کردهاند - از اضلاع سهگانه بینش، نگرش و رفتار در دو ضلع نخست کاملاً مجهز و مهیا هستیم.
اسفندیاری مقدم بیان کرد: به لحاظ رفتاری یا وجه عملی اجرایی، باید جهادگونهتر و با شتاب و همافزایی بیشتر کار کنیم. برای رسیدن به چشمانداز، گفتمانسازی بسیار مهم است. در این مسیر با توجه بیشتر به ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب، باید از طریق شیوههای گفتمانسازی مؤثر و پایدار، همگان خاصه مسئولان، مسئولانهتر، پرکار و پایکار باشند. باید در مسیر نیل به اهداف عالی نظام، عاملانهتر و عادلانهتر گام برداریم و به جای واژههایی مانند ایران، کشور، وطن، میهن، آگاهانه از نظام استفاده میکنم که برابر نهادهٔ سیستم یا سامانه است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/