دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

«تنهاتر از مسیح» تجربه‌ای موفق از پیوند واقعه کربلا با روزگار معاصر

«تنهاتر از مسیح» تجربه‌ای موفق از پیوند واقعه کربلا با روزگار معاصر
کارشناس و کارگردان تئاتر آیینی از نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» به عنوان تجربه‌ای موفق از پیوند دادن واقعه کربلا با روزگار معاصر یاد کرد.
کد خبر : 806319

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا،  داستان نمایش‌های بزرگ میدانی معمولاً به  سوژه‌ای مذهبی، مرتبط با قیام سیدالشهدا (ع) و حوادث کربلا است، به همین دلیل مخاطبان با این مجموعه قصه‌ها آشنا هستند و درک چنین نمایشی برای آن‌ها سخت نیست. در سال‌های اخیر نیز نمایش‌های «شبی در کهکشان‌ها»، «فصل شیدایی»، «محشر»، «سرزمین خورشید»، «روشنای شب تار» با همین سبک و در همین حال و هوا اجرا شده است. نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی علی اسماعیلی  که از ۲۶ مردادماه  اجرای خود را در بوستان ولایت آغاز کرده بود امشب (۲۷ شهریور)  به پایان می‌رسد. اثری که  در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هم روی  صحنه رفت در سومین سال اجرای خود، هر شب در دو نوبت (ساعت ۲۰ و ۲۲:۳۰) اجرا شد.

نمایش «تنهاتر از مسیح» که تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج  محسوب می‌شود روایتگر حرکت سیدالشهدا (ع) به سمت کوفه، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اصغر (ع)، نبرد و شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع) و حمله اشقیاء به خیمه‌ها و قصه شهادت حضرت رقیه (س) است.

درهمین ارتباط، محمد حسین ناصربخت که سال‌ها به عنوان نمایشنامه‌نویس، محقق و کارگردان تئاتر آیینی و سنتی فعالیت داشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا گفت: معاصرسازی و نشان دادن مابه ازای امروزی وقایع تاریخی و دینی، چون واقعه عاشورا و کربلا در آثار نمایشی یک ضرورت است.  

محمد حسین ناصربخت اظهار کرد: امروزه بسیاری از نمایش‌ها ادامه مسیر کربلا تا عصر حاضر هستند و مضامین دینی و شبیه خوانی و روضه خوانی را به موضوعات روز پیوند می‌زنند.

این نمایشنامه نویس درباره ضرورت معاصرسازی نمایش‌ها نیز گفت: موضوعات و مضامین در جهان نمایش، تکراری هستند یعنی عاشورا واقعه‌ای است که یکبار به وقوع پیوسته است و در طول تاریخ بار‌ها به آن پرداخته شده بنابراین لازم و ضروری است که هنرمند برای خلق اثر دست به معاصرسازی زند.

«تنهاتر از مسیح» تجربه‌ای موفق از پیوند واقعه کربلا با روزگار معاصر

وی افزود: کاری که هنرمند انجام می‌دهد این است که تعاریف و مفاهیم بار‌ها گفته شده و تکراری را با شرایط معاصر همراه کند. معمولا در معاصرسازی موضوعات، داستان‌ها و ادبیات کهن رویکرد پیشنهادی این است که ما به ازا‌های امروزی اضافه شود و در این جریان هرکس بسته به تفکر و تعاریفی که از داستان‌ها و رویداد‌های تاریخی دارد، دست به معاصرسازی می‌زند بنابراین معاصرسازی امری ضروری است و تنها تفاوت میان آثار در نوع انجام آن دارد.

ناصربخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: کربلا و واقعه عاشورا در قصه‌ها و نمایش‌های دینی حول محور و شعار اساطیری طرح شده که آن شعار هم «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» است.

وی با اشاره به اینکه شعار «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» شعار بسیار مهمی به شمار می‌رود اظهار کرد: این عبارت مشهور به ما این نکته را یادآوری می‌کند که عاشورا و کربلا امکان تکرار در زمان‌ها و مکان‌های مختلف را دارد و صرفا به برهه‌ای خاص از یک دوره تاریخی اختصاص ندارد.
این شعار در آیین‌های شیعی، ما را به معاصرسازی کردن آثار هنری هدایت می‌کند.  

 این کارگردان تئاتر آیینی و سنتی گفت: با توجه به نکات اشاره شده، پرداختن به مسائل و موضوعات روز در قالب رویدادی، چون عاشورا در تئاتر «تنهاتر از مسیح» که به کارگردانی علی اسماعیلی  اجرا شد اقدامی مهم و قابل تأمل به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب