دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1401 - 18:52
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

اولویت در تأمین‌ اجتماعی باید ایجاد شغل باشد

اولویت در تأمین‌ اجتماعی باید ایجاد شغل باشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک‌ جوان علاوه‌ بر داشتن شغل باید بتواند کارآفرین باشد، گفت: اولویت در تأمین‌ اجتماعی نیز باید ایجاد شغل باشد.
کد خبر : 804827

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در محل نمایشگاه دستاورد‌های اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌خمینی (ره) از غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه بازدید کرد.

در این نمایشگاه که مددجویان و راهبرانی از استان‌های مختلفی همچون آذربایجان‌غربی و شرقی- اصفهان- اردبیل- البرز- ایلام- تهران- خراسان جنوبی، رضوی و شمالی- زنجان- سمنان- کرمان- گیلان- گلستان- قم- قزوین- همدان و یزد حضور داشتند، محصولات تولیدی در کارگاه‌های خود در زمینه‌های فرش، قالی و گلیم- پوشاک، صنایع‌دستی- آباژور و ساعت دیواری- نقاشی روی چوب- فیروزه‌کاری و میناکاری- نمدبافی- سوزن دوزی و حصیری- پرورش گل و ساخت گلدان- دستگاه‌های ورزشی- قطعات برقی موتور سیکلت- انواع فیلتر هوا و کابین- سنگ‌های مصنوعی پلی استری- هشداردهنده‌ها و ریموت کنترل- قطعات الکترونیکی خودرو- سامانه ارزیابی و کنترل کیفیت آزمایشگاه- انواع فانتوم سی‌تی اسکن و انجام کلیه خدمات کنترل کیفی- نوشت‌افزار هوشمند- تولید و تکثیر ماهی- زنبورداری- سوهان- روغن‌گیری- شیرآلات- چرم‌دوزی- بسته‌بندی موادغذایی- مبل راحتی- پرورش گل و گیاه- خراطی- انواع شمع‌های فانتزی- ظروف سرامیکی- مجسمه‌های دکوری را به عرصه بازدید گذاشته بودند.

* کارآفرینی مقدمه‌ای برای رشد اقتصاد کشور

سعید جلیلی پس از بازدید از این نمایشگاه بیان داشت: کارآفرینی علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، مقدمه‌ای برای رشد اقتصاد کشور و ارزآوری است، یک جوان علاوه بر داشتن شغل باید بتواند کارآفرین باشد. اولویت در تأمین اجتماعی باید ایجاد شغل باشد.

وی افزود: وظیفه نهاد‌هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی و دیگر نهاد‌هایی از این قبیل، حمایت و تأمین اجتماعی است که بهترین نوع آن ایجاد شغل است. چرا که این حمایت، پایدار و عزتمند است و جوان ما می‌تواند به آن اتکا کند. حمایت در بستر ایجاد شغل، حایت پایدار و عزتمند است.

* بعضا گره‌هایی وجود دارد که نیازمند یک تصمیم برای برطرف شدن هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این نمایشگاه و محصولاتی که در آن بود نشان می‌داد که در این زمینه استعداد‌های زیاد و امکان خوبی وجود دارد که اگر فراگیر شود جمعیت زیادی از جوانان‌کشور که آمادگی ایجاد شغل دارند، می‌توانند کارآفرین باشند.

وی ادامه داد: در این مدتی که در نمایشگاه بودیم نشان داد که بعضا گره‌هایی وجود دارد که نیازمند یک تصمیم است، تا برطرف شوند.

* راهیابی به بازار‌های داخلی و خارجی نیازمند سامان‌یافتن زنجیره‌ی تولید، توزیع و فروش

جلیلی گفت: مهم‌ترین بحث بازار محصولات، فرجام کار است. اگر تولیدکننده بخواهد برای محصول خود یک بازار مطمئن داشته باشد، باید علاوه بر بازار داخلی به بازار‌های خارجی نیز راه یابد. بسیاری از محصولاتی که در این نمایشگاه وجود دارد با وجود اینکه ممکن است در یک روستا یا کارگاه کوچک تولید شوند با توجه به کیفیت و قیمت مناسب، این امکان را دارند که به بازار‌های خارجی وصل شوند و باید ساز و کار‌های مناسب برای آن‌ها اندیشیده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه یک تولیدکننده نمی‌تواند تمام توانش را صرف تبلیغات کند باید زنجیره تولید، توزیع و فروش به کمک نهاد‌هایی مثل کمیته امداد و دستگاه‌هایی مشابه معاونت اقتصادی وزارت‌خارجه و سازمان توسعه تجارت شکل گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: این‌گونه که در بازدید امروز مشخص بود، این زنجیره نقص دارد و در خیلی از موارد قطع بود که این موضوع اصلا به نفع نیست. اگر این زنجیره متصل شود هزاران نفر از آن منتفع خواهند شد.

* چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان از نگاه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

در بازدید سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از این نمایشگاه، مددجویان و راهبران چندین مورد از گره‌هایی که بر سر راه اشتغال‌زایی و خودکفایی آن‌هاست را عنوان کردند.

سرفصل‌های این موارد به شرح زیر است:

۱- نبود سرمایه در گردش لازم برای توسعه کار

سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و درخواست ضمانت‌های غیرقابل تحقق توسط کارآفرینان و افزایش هزینه دریافت تسهیلات

عدم وجود تسهیلات با فرصت تنفس

متناسب نبودن مبلغ تسهیلات با نیاز کارآفرینان برای توسعه کارشان

۲- نبود توانایی در گسترش بازار فروش و نبود سازوکار مناسب برای کمک به فروش محصولات کارآفرینان

امکان ارائه محصولات در نمایشگاه‌ها و یا غرفه‌های و فروشگاه‌های شهر‌های مختلف فراهم شود.

بین مراکز استانی و شهرستانی کمیته امداد ارتباطات در جهت فروش محصولات کارآفرینان مناطق مختلف به وجود آید.

عدم توانایی کارآفرینان برای حضور در بازار‌های جدید به ویژه بازار‌های صادراتی و نیاز به پشتیبانی شرکت‌های حمایتی واسطه‌ای

قیمت‌گذاری به گونه‌ای انجام شود که کارآفرینان ترغیب به همکاری با شرکت‌های بازاریابی و فروش حمایتی کمیته امداد شوند.

۳- هزینه بالای اجاره محل تولید

۴- نبود پشتیبانی مالی و مشاوره‌ای لازم برای راهبران

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب