دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1395 - 09:25
در گفت‌وگو با آنا

غروی: تفاوت معناداری بین خبرگان پنجم با دوره‌های گذشته نمی بینم/ مگر دو بزرگواری که رأی نیاوردند چه نقش محوری می‌توانستند ایفا کنند که دیگر آقایان نمی‌توانند؟

عضو جامعه مدرسین در ارزیابی خود از میزان تأثیر نبود دو چهره بازمانده از خبرگان پنجم یعنی آیات محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی گفت: مگر دو بزرگواری که در خبرگان پنجم نیستند چه نقش محوری می‌توانستند ایفا کنند که دیگر آقایان نمی‌توانند ایفا کنند؟
کد خبر : 80361

مراسم آغاز به کار پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری سه‌شنبه چهارم خرداد در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. به این ترتیب کمتر از یک ماه تا گشایش دوره جدید این مجلس، فرصت هست و این روزها، گمانه‌ها درباره ریاست این دوره از خبرگان و همچنین هیأت رئیسه آن بسیار است،


حجت الاسلام سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد ویژگی‌های دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در این دوره کسانی که شاخص‌ها را داشتند توانستند ورود پیدا کنند. ولی من تفاوت چندانی بین این مجلس با مجالس گذشته نمی‌بینم. اینکه تصور کنیم که تغیر و تحولی در این مجلس خبرگان پدید آمده است، چنین چیزی نیست.


وی درباره علت توجه ویژه مردم و مشارکت بالا در انتخابات این دوره از مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی از دلایل این توجه همزمانی انتخابات مجلس خبرگان رهبری با انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. همچنین انتشار لیست‌های مختلف نامزدها در تهران و وجود برخی مسائل مرتبط با آن زمینه‌های خبری بیشتری فراهم کرد. از طرفی در این میان شبکه‌های اجتماعی هم تأثیرگذار بودند.


روحانی و دیگر بزرگان را نباید جناحی کرد


غروی تأکید کرد: بعضی از مسائل از جمله عدم تأیید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، زمینه‌ای شد برای اینکه انتخابات خبرگان بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد.به طور کلی اینکه این انتخابات مورد توجه قرار گرفت، دلایل مختلفی داشته است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره ترکیب مجلس پنجم خبرگان رهبری گفت: کسانی که انتخاب شدند شرایط را داشتند. چنین نیست که بگوییم از جناح خاصی آمده‌اند. نمی‌توانم بگویم که بیشتر افراد از جناح اصولگرا هستند، چون اعتقادم این است که روحانی و این بزرگانی که تأثیر‌گذار هستند نباید جناحی باشند. ولی اگر بر فرض کسی تلقی جناحی داشته باشد، بیشتر از اصولگرایان آمده‌اند. اما به‌هرحال من تفاوت معناداری بین این مجلس با مجالس خبرگان گذشته نمی‌بینم.


وی در پاسخ به این سؤال که «آیا عدم راه‌یابی چند چهره مؤثر به مجلس خبرگان پنجم موثر نیست؟»، تصریح کرد: دو بزرگوار چه تأثیرگذاری داشتند؟ این افرادی که نیامدند مثلا چه نقش محوری در مجلس خبرگان می‌توانستند ایفا کنند که دیگر آقایانی که الان در مجلس خبرگان هستند، نمی‌توانند ایفا کنند؟ شعار نمی‌دهم ولی واقعا تفاوتی نمی‌بینم.


غروی درباره اینکه «انتظار مردم از دور جدید فعالیت مجلس خبرگان رهبری چیست؟»، تصریح کرد: انتظار مردم باید در چارچوب قانون باشد که طبیعتا هم همین طور است. مجلس خبرگان رهبری چارچوب خاصی دارد که وظایفشان تغییر نمی‌کند. مجلس خبرگان دو وظیفه مهم دارد: یکی اینکه اگر خدای ناکرده خلأ رهبری پیش آمد، بتوانند تصمیم حساب‌شده‌ای بگیرند و از قبل هم آمادگی داشته باشند و همچنین همواره شرایط رهبری موجود را رصد کنند که شرایط باقی باشد که این کار در گذشته انجام می‌گرفته است و الان هم انجام می‌شود. به علاوه، خبرگان باید بتواند در قبال مسائل مختلف موضع گیری‌های خوبی داشته باشند.


افراد مختلفی در این دوره، ظرفیت ریاست یا حضور در هیأت رئیسه را دارند


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اینکه گفته می‌شود مجلس خبرگان پنجم، مجلسی معتدل است، گفت: قبلا هم به یک معنا معتدل بود و معتدل هم خواهد بود. اما افرادی که آنجا هستند با یکدیگر تفاوت دارند همچون افراد جامعه که با هم متفاوت هستند.


غروی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما هر فردی رئیس مجلس خبرگان شود تفاوتی نمی‌کند؟ گفت: باید دید که اعضای خبرگان چه تصمیمی می‌گیرند. اما شخصیت‌های بارز و سنگینی در خبرگان داریم. طبیعتا کسانی که ظرفیت رأی آوری بیشتری دارند و اقبال بیشتری مجلس خبرگان به آنها دارد به عنوان رئیس و نائب رئیس انتخاب می‌شوند. افراد مختلفی هم در این دوره این ظرفیت را دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته