عکسبردار زیاد داریم اما عکاسها کم شدهاند
به گزارش خبرنگارحوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سیفالله صمدیان از چهرههای شناختهشده هنر عکاسی کشور است. از فعالیتهای او می توان به آموزش عکاسى در دانشکده هنر و دانشگاه آزاد اسلامى، تدریس در کلاسهاى خبرگزاری آسیا و اقیانوسیه (OANA) حضور مستمر در نمایشگاه دوسالانه عکس ایران از نخستین دوره، فیلمبردارى فیلم ABC آفریقا به کارگردانى زندهیاد عباس کیارستمى، شرکت در جشنواره ورد پرس فتو ژورنالیسم هلند( به عنوان یکى از سه آسیایى دعوت شده)، انتخاب بهترین عکس چهل ساله اخیر دنیا توسط او به همراهى سردبیر روزنامه آساهى شیمبون، سردبیر نشریه نیوزویک، سردبیر نشریه نشنال ژئوگرافی و ... اشاره کرد.
وی هم چنین عناوینی از جمله برنده جوايز و ديپلم افتخار در مسابقات بين المللي عكاسي روماني (1360 و 1366)، آينترپرس فتو (سوريه، 1363)، اينترپرس فتو (مسكو، 1364)، آساهي شيمبون (ژاپن، 1366و 1367)، شانگ هاي (چين 1366)، چين (1367)، زاگرب (1367)، بيفوتا (آلمان شرقي 1368)، ورلدرس فتو (هلند 1370) بوده و علاوه بر شرکت در نمایشگاه های گروهی داخلی و خارجی، بنیانگذار و دبیر جشن تصویر سال است.
صمدیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره دلایل ضعف اقتصاد هنر در کشور گفت: همه مشکلات ما ناشی از فقدان معنای درست هنر در جغرافیا و تاریخِ درست است. وقتی ما تعریف درستی از شیوههای بهبود اقتصاد و یا سیاست و حکمرانی نداریم نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که فرهنگ و هنر هم در کنار این دو حوزه پیشرفت کند.
وی اظهار کرد: ما به هنر نگاهی ریشهای و تشکیلاتی نداریم و اگر در مقاطعی شاهد شکوفایی فرهنگ و هنر هستیم، حاصل اقدامات و استعدادهای فردی است و نه برنامهریزی و کار تشکیلاتی. چون مدیران ما جهانبینی درستی نسبت به فرهنگ و هنر ندارند و نگاهشان سیاستزده است. از سوی دیگر اوضاع بد اقتصادی مردم که دیگر برای همه قابل لمس است مانع از آن میشود که بخواهند به نیازهای فرهنگی خودشان فکر کنند؛ به نظر می رسد تا زمانی که در سیاستگزاری فرهنگی هر فرد و هر برنامهای در جایگاه خودش نباشد همین اوضاع ادامه پیدا میکند.
رسالت هنرمندان در مواجهه با شرایط سخت
این هنرمند عکاس افزود: در این میان، رسالت هنرمندان صبوری است و ادامه همان تلاش های فردی برای این که چراغ فرهنگ در این مملکت روشن بماند. اتفاقاً یکی از انگیزههای اصلی راهاندازی جشن تصویر سال توسط من و همکارانم همین تداوم انگیزه و صبر بین هنرمندان وبه ویژه نسل جوان است چون به هر حال هنرمندان باید ماورای سیاستزدگی های مرسوم کار خودشان را بکنند.
صمدیان با اشاره به این که هنر عکاسی همچنان تاثیرگذار و دارای کاربردهای هنری و رسانهای است افزود: متاسفانه مدیران فرهنگی و حتی مدیران رسانهای ما هنوز به اهمیت عکاسی و زبان تصویر پی نبردهاند. در رسانههای معتبر چه مکتوب و چه فضای مجازی، عکس همچنان حرف اول را می زند. تا زمانی که رسانه شما تصویر نداشته باشد انتقال پیام صورت نمیگیرد. باید این عرصه را بشناسید و به صورت حرفهای در آن فعالیت کنید تا افکار عمومی شما را به رسمیت بشناسند. باید فراز و نشیبهای فرهنگ تصویر در رسانهها را تجربه کنید تا بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید.
عکسبردارها زیاد شدند وعکاسها کم!
دبیر جشن تصویر سال گفت: در این دو دهه اخیر و به موازات رشد عکاسی دیجیتال، برخی از صاحبان رسانه که به منظر من شناختی از این فضا ندارند سطح عکاسی در مطبوعات را به عکسهای آماتوری و موبایلی کاهش دادهاند. گاهی میگویند دیگر شرایط به گونهای است که همه میتوانند عکاسی کنند و حتی از مفهوم خبرنگار کولهپشتی در این زمینه بهره میبرند که به نظر من برداشت غلطی است.
وی اظهارکرد: ما همچنان در رسانهها به عکاسان حرفهای و کاربلد نیاز داریم. درست است که دنیای دیجیتال این امکان را برای همگان فراهم کرده که از آنچه دوست دارند تصاویر ماندگاری داشته باشند اما عکاسی حرفه ای همچنان جایگاه خود را دارد.من همیشه در کلاسهایم این جمله را میگویم که با انقلاب دیجیتال تعداد عکسبردارها زیاد شد اما عکاسها کم شدهاند. یعنی کسی که به معنای واقعی کلمه فنون عکاسی و درک تصویری از سوژه را داشته باشد کم داریم. به همین دلیل با وجود عکاسان خبری کاربلدی که در سطح جهانی هم مطرح هستند میبینیم که اغلب رسانههای ما در این عرصه کمکار هستند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/