دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1401 - 14:56
در گزارش آنا از نقش انجمن‌های علمی و دانشجویی بخوانید؛

از تیم سازی برای دانش‌بنیان‌ها تا متولی ترویج علم در نهاد حاکمیت بودن

از تیم سازی برای دانش‌بنیان‌ها تا متولی ترویج علم در نهاد حاکمیت بودن
یکی از ارکان جهاد علمی انجمن‌های علمی هستند و یک توانایی و قدرتمندی بسیار بزرگ از تیم سازی برای دانش‌بنیان‌ها تا متولی ترویج علم در نهاد حاکمیت کشور بودن را دارند.
کد خبر : 802057

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلی پور- در دنیا به‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از شرکت‌ها مشکلات خود را در اختیار دانشگاه قرار داده تا برای حل آن راه‌حل جامعی بیابند. انجمن‌های علمی یکی از نهادهای مهم برای حل مسائل صنایع در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

این انجمن‌ها با گرد هم آمدن دانشگاهیان در حوزه‌های علمی گوناگون تشکیل‌شده‌اند و این توانایی و شایستگی را دارند که با ورود به حوزه ترویج علم و انجام فعالیت‌های ترویجی راه را به‌سوی ایجاد ارتباطی پایدار و بامعنا میان علم؛ جامعه و حاکمیت باز کنند اما در شرایط کنونی، این اتفاق در کشورمان خیلی کم‌تر رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی نقش انجمن‌های علمی و اتحادیه‌های دانشجویی دراین‌باره پرداختیم.

سلیمانی: انجمن‌های علمی با تیم سازی شرکت دانش‌بنیان ثبت کنند

کشورهای مختلف با برنامه‌های متنوعی از اعطای وام بلاعوض گرفته تا تسهیلات مالیاتی، ثبت پتنت، کمک به کسب‌وکارهای محروم و غیره سعی دارند گستره عمل شرکت‌های دانش‌بنیان خود را افزایش دهند. احسان سلیمانی، دبیر اسبق اتحادیه مهندسی برق کشور در رابطه با استارت‌آپ‌هایی که در اروپا و آمریکا شکل می‌گیرند به خبرنگار آنا خاطرنشان می‌کند: «استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌هایی که در این کشورها، توسط دانشجویان شکل‌گرفته و راه‌اندازی شده بود از یک جایی به بعد شرکت‌های دانش‌بنیانی که توسط دانشجویان به خصوص در مقطع کارشناسی شکل‌گرفته بود هم رشدشان و هم تعدادشان بیشتر شد.»

در اکوسیستم کارآفرینی کشور ما نیز جایگاه دانشجویان و دانشجویان کارشناسی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند بیشتر از اساتید نباشد، کمتر نیست. دبیر اسبق اتحادیه مهندسی برق کشور دراین‌باره می‌گوید: «لازم است به این دسته از دانشجویان توجه بیشتری شود و این باور را بدهیم را که می‌توانند با دوستان خود شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کنند و در چالش‌های پیش رو موفق شوند.»

چندین دهه است که در کشور از ارتباط صنعت و دانشگاه صحبت به میان می‌آید و نخستین بیانات مقام معظم رهبری دراین‌باره مربوط به سال ۱۳۶۹ است اما آنچه مسلم است تاکنون نتوانستیم ارتباط مؤثری بین علم، دانشگاه و صنعت به وجود بیاوریم. سلیمانی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی با توجه به ارتباط با دانشجویان و اساتید، می‌توانند تعامل خوبی را با صنایع و جامعه صنعتی شکل دهند، عنوان می‌کند: «دانشجویانی که از مشکلات جاری صنعت اطلاع پیدا کردند، می‌توانند در جامعه علمی خود تیم‌هایی را تشکیل دهند که بتوانند، بخشی از نیازهای صنعت کشور را حل کنند.»

موسوی: انجمن‌های علمی تربیت‌کننده دانشجویان امروز و مدیران فردا هستند

ساختار انجمن‌های علمی به‌گونه‌ای است که طبیعتاً بازوی اجرایی گروه‌های آموزشی محسوب می‌شوند؛ زیرا اگر گروه‌های آموزشی بخواهند وارد فعالیت‌های علمی و اجرایی مانند برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌های علمی تخصصی شوند، طبیعتاً یک بازو توانمند اجرایی می‌خواهند. سید علی موسوی، دبیر دبیران انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران دراین‌باره به خبرنگار آنا، می‌گوید: «انجمن‌های علمی به افراد فعال در این انجمن‌ها کمک می‌کنند که تجربه فعالیت‌های اجرایی را کسب کرده و برای مدیریت‌های سطح کلان آماده و تربیت شوند. این افراد می‌توانند رابط بین دانشگاه و محیط بیرون شوند.»

انجمن‌ها با توجه به اختیارات اجرایی در دانشگاه‌ها می‌توانند دوره‌های آموزشی مختلفی را برگزار کنند. دبیر دبیران انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران دراین‌باره خاطرنشان می‌کند: «با برگزاری وبینارهای متعدد و نیز در راستای آشنایی پژوهشگران دانشگاهی با دانش‌بنیان‌ها، همایش‌هایی را برگزار کنند که این پژوهشگران با شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی صنایع و محیط‌های صنعتی ارتباط بگیرند.»

توکلانی: انجمن‌های علمی متولی ترویج علم در نهاد حاکمیت شوند

امسال به‌طور خاص بحث دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی موردتوجه بوده است. در این میان نقش دانشگاه به‌واسطه استقرار پارک‌های علم و فناوری در آن پررنگ‌تر از همیشه است. انجمن‌های علمی نهادهای علمی مهم در دانشگاه‌ها هستند و می‌توانند درباره چگونگی تحقق شعار سال به دستگاه‌ها و صنایع مشاوره علمی دهند. امین توکلانی، دبیر دبیران انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی دراین‌باره به خبرنگار آنا، عنوان می‌کند: «انجمن‌های علمی و اتحادیه‌های دانشجویی باید با حفظ نقش علمی خود متولی امر ترویج علم در نهاد حاکمیت شوند و نهادهای حاکمیتی و مسئولان کشور را متوجه این مسئله کنند که حل ریشه‌ای مسائل تنها راه‌حل است.»

ورود انجمن‌های علمی و اتحادیه‌های دانشجویی و جریان‌های متولی علم در کشور در این میانه مهم است. توکلانی دراین‌باره می‌گوید: «دانشجویان از زاویه دید خود متوجه این قضیه باشند که برای تولید دانش‌بنیان باید بستر فراهم شود. انجمن‌های علمی و اتحادیه‌های دانشجویی سازمان مردم نهادی هستند که می‌توانند با درک این مسئولیت و شرایط فعلی کشور بتواند موفق عمل کند.»

توکلانی با اشاره به اینکه به‌طورکلی تحقق هر شعاری در حوزه اقتصاد صرفاً وابسته به برخورد علمی با مسائل اقتصادی و ترویج راه‌حل‌های علمی در میان مسئولان و ترویج مطالبه گری مبتنی بر علم در میان عموم جامعه است، خاطرنشان می‌کند: «اگر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی موفق به تحقق این مهم شوند، نه‌فقط شعار امسال بلکه شعارهای یک دهه اخیر تماماً محقق خواهد شد.»

گفتنی است، یک رکن جهاد علمی که مسئولان کشور بر آن تأکید می‌کنند؛ انجمن‌های علمی هستند و فعالیت ۱۰ هزار انجمن علمی دانشجویی در قالب ۴۰ اتحادیه، یک توانایی و قدرتمندی بسیار بزرگ در حوزه توانمندی‌های نرم برای کشور به شمار می‌رود و باید مسئولان اجرایی کشور از این توانایی عظیم برای حل مسائل کشور استفاده کنند.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته