استفاده از بورس کالا به عنوان اهرمی برای کنترل قیمت خودرو
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، مجتبی نظری کارشناس ارشد حوزه خودرو و یوسف داوودی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی رادیویی در رابطه با ورود خودرو به بورس کالا به گفتگو پرداختند.
نظری با بیان اینکه وارد شدن کالایی که در جامعه به دلایل مختلف به سرمایه تبدیل شده است به بازار رقابت صحیح میتواند مفید باشد، گفت:واقعیت این است که جایگاه خودرو بورس نیست ولی با توجه ترتیبات امروز مملکت، چارچوبهایی که به علت تورم برای ما ایجاد شده و موانعی که در عرصه جهانی برای ما به وجود آوردهاند ناچار هستیم راههای مختلفی را امتحان کنیم و بورس یکی از همین راهها است.
این کارشناس حوزه خودرو عنوان کرد: خودرو میتواند به بازار بورس وارد شود تا بورس بخشی از نیاز مصرفکنندگان واقعی را تأمین کند.
داوودی در ادامه این اظهارات، با بیان اینکه تقاضای خودرو در کشور نسبت به تولید آن بیشتر است، گفت: به روشهای مختلفی باید تورم و افزایش قیمتها کنترل شود، یکی از این راهها افزایش کارخانههای تولیدکننده خودرو است که این رویکرد از طرف مجلس و دولت وجود دارد تا شرایط به سمتی برود که هرچه بتوانند تولید خودرو را بالا ببرند.
وی ادامه داد: اکثر خودروسازان به ویژه دو کارخانه بزرگ و اصلی کشور، به سمت افزایش تولید به ویژه برای تولید خودروهای جدید همچون هیبریدی حرکت میکنند. همچنین در بحث قطعهسازی تلاش میکنند بیشتر قطعات در داخل کشور تولید شود و ولردات را تا حد ممکن کاهش دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: همچنین راه دیگر واردات خودرو بود که محلس این موضوع را مصوب کرد. چگونگی و جزییات این واردات با توجه به آییننامه آن توسط دولت مشخص میشود که به نظر میرسد در چند روز آینده تدوین این آیین نامه به پایان میرسد.
داوودی تصریح کرد: هدف این است که تعداد خودروی تولیدی در کشور در شرایط بهتری به دست مصرفکننده برسد و رقابت سالم و عادلانهای در بازار اتفاق بیفتد.
وی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که افزایش تولیدات داخل یا واردات، نباید به خودروسازی کشور لطمه بزند. واردات نباید به نوعی باشد که کشور ما تبدیل به انباری از خودروهای فرسوده اروپایی شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اتکا به خودروسازی داخلی اصل مهمی است و بهتر آن است که مجموع این نکات در نظر گرفته شود و از بورس به عنوان اهرمی برای کنترل قیمتها استفاده کنیم.
نظری در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بورس قوانین خاص و شفافی دارد، گفت: قطعا شفافیت هرجا که باشد خسارت کمتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: اینطور نیست که خودروسازان پیشقراول شده باشند، چراکه پیش از گروه خودروسازی بهمن این موضوع را امتحان کرده و این برنامهای امتحان شده است.
این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه ما در کشور مشکل تولید نداریم، اظهار کرد: نباید فقط چارچوب تولید را در نظر گرفت. همین امروز اگر اختلاف قیمت عرضه و قیمت بازار یکسان شود قسمت خودرو بسیار پایین خواهد آمد. آن زمان است که پارکینگهای منازل، دپوها و باندهای مختلفی که خودروها را دپو میکنند تا مابهالتفاوت آن را به دست بیاورند، از خودروهای دپو شده خالی میشود و قطعا تعادل در بازار ایجاد میشود.
نظری بیان کرد: با افزایش قیمت ارز همه محصولات داخلی افزایش قیمت داشتهاند و خودرو نیز با توجه به مواد اولیهای که دارد تابعی از این شرایط است و طبیعی است که با دلار قیمتگذاری شود.
وی افزود: واقعی شدن قیمت ارز به توسعه ساخت داخلی کمک کرده است؛ این یعنی پول نفت دیگر بر قیمتهای ما اثری ندارد و همین باعث میشود تولید داخل افزایش پیدا کند و در سوی دیگر موضوع، افزایش روند تپلید موجب کاهش قیمت ارز خواهد شد. این یک روند اقتصادی است.
این کارشناس حوزه هنری اضافه کرد: طبیعی است که قطعهسازان نیز در این شرایط میتوانند پویاتر باشند؛ البته با توجه به تحریمهای بینالمللی ورود به بازار جهانی مشکل است. این در حالی است که ما پتانسیل خوبی در قطعهسازی داریم و حتی میتوانیم برای خودروسازی لوکس فعالیت داشته باشیم اما تحریمها شرایط را سخت کرده است.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/