از شناخت روانشناسی زرد تا قوانین دست و پاگیر اجرایی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیتهای بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیتهای پژوهشی و علمی میشوند. بخش عمده این ظرفیتها، ابتدای کار بهصورت بالقوه هستند و اگر دانشگاهها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمنها فراهم آورند؛ بالفعلشدن این ظرفیتها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمنهای علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.
انجمنهای علمی در دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در هر واحد دانشگاهی فعالیت میکنند و سالانه فعالیت آنها رتبهبندی و اعلام میشود.
بیشتر بخوانید:
آغوش باز انجمن نانوبیوتکنولوژی برای جذب کارآفرینان
تعامل انجمنهای علمی در بررسی و جلوگیری از جرم و جنایت
اعطای امتیازهای ویژه به استادان برای حضور در انجمنهای علمی
تقویت انجمنهای علمی با حمایت مستمر از دانشجویان پژوهشگر
خبرنگار خبرگزاری آنا در شماره 89 از پرونده «توسعه دانشهای نو با انجمنهای علمی» درباره مأموریتها، اهداف، برنامهها، دستورکارها و دستاوردهای انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با فاطمه ظهیری دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی و دبیر این انجمن گفتوگو کرده است.
آنا: انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان را معرفی کنید.
ظهیری: دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان هستم. سال 1400 داوطلبانه نامزد و به عنوان دبیر انجمن دانشجویی روانشناسی انتخاب شدم و این انتخاب مصادف شد با اوج بیماری کرونا؛ اما با همه محدودیتها فعالیت انجمن را به شکل مجازی و وبینارهایی درموضوعات مختلف در حیطه روانشناسی برگزار کردیم.
همزمان با استفاده از تولید محتوا در فضای مجازیِ انجمن علمی، سعی شد تب و تاب علمی و پژوهشی در ایام قرنطینه و مجازی بودن حفظ شود. برای عضوگیری به شکل مجازی فرمی تهیه و لینک آن برای ثبت نام در اختیار دانشجویان قرار گرفت که استقبال خیلی خوبی برای عضویت در این انجمن علمی صورت گرفت و اکنون حدود 250 تا 300 نفر دنبال کننده خوب و پیگیر فقط از رشته روانشناسی داریم.
به دلیل آنکه رشته روانشناسی جزء معدود رشتههایی بوده که برای متخصص شدن در آن فقط تحصیل در این رشته کافی نیست و علاوه بر آن کارگاهها، مطالعه و اطلاعات فراتراز دانشگاه و ارتباطات خوب و تجربه ضروری است، انجمن علمی روانشناسی بستر خوبی برای تربیت و پویایی علمی برای دانشجویان این رشته بوده و در همین راستا علاوه بر برگزاری کارگاهها، همایشها، گردهماییها و برنامههای متنوع و مرتبط علمی روانشناسی با استادان مجرب- که اکثراً رایگان یا با هزینه ناچیزی برگزار میشود و همراه با مدرک و گواهی معتبر بوده است- بودن در این فضای علمی در کنار دانشجویان دغدغهمند دیگر و استادان به رشد و ارتقای علمی و ارتباطی لازم برای متخصص شدن و کسب تجربه کمک قابل توجهی میکند.
آنا: اکنون جایگاه و وظایف انجمنهای علمی در دانشگاهها را چگونه ارزیابی میکنید و وجود آنها را چقدر مفید میدانید؟
ظهیری: انجمنهای علمی هنوز آن طور که باید جایگاه خود را در دانشگاهها پیدا نکرده و بها و ارزش لازم به آنها داده نمیشود در حالی که فعالیتهای علمی و پژوهشی در انجمن علمی باعث رشد دانشجویان و متقابلاً دانشگاه میشود؛ اما در یکسال دبیری انجمن متوجه شدم انجمنها از طرف دانشگاهها و خیلی از مسئولان جدی گرفته نمیشوند.
آنا: حمایت دانشگاه از انجمنهای علمی دانشجویان را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
ظهیری: در بسیاری از مواقع با شورواشتیاق فعالیتها و برنامههایی را در نظرمیگیریم؛ اما مسئولانی که اجرای این فعالیتها در گرو امضا و تاییدیه آنان است به قدری کاررا عقب انداخته و نادیده میگرند که از اجرای آن فعالیت ناامید شده و احساس میکنیم دیگراشتیاقی برای انجام کار پژوهشی و علمی نیست.
این دستاندازها و فیلترهای بیمورد سرعت فعالیتها و انرژی را از عوامل اجرایی انجمنها گرفته است. اگر هماهنگی و همکاری دوجانبه و حمایت دانشگاه از انجمنها محکم باشد و انجمنها جدی گرفته شوند، قطعاً تحول و تعامل بینظیری شکل میگیرد که نتیجه آن را دانشجویان و دانشگاه با ارتقای سطح رشد به لحاظ علمی خواهند دید. هرچند مسئولانی هستند که باعث دلگرمی و حمایت میشوند و به فعالیتهای دانشجویی و علمی ارزش میدهند.
بسیاری از چالشهایی که در حیطه مدیریت انجمن وجود دارد، مربوط به قوانین دست و پاگیر بیشازحد برای برگزاری کوچکترین فعالیتهاست؛ اگر این قوانین مجدد بازبینی و دغدغهمندیهای دبیران و مشکلات آنان در مسیر فعالیتها، شنیده و بررسی شود، قطعاً نتیجه بهتری حاصل میشود. ه
مکاری نکردن خیلی از مسئولان در برگزاری فعالیتها یکی دیگر از چالشهای انجمنهاست و به دلیل دیدگاهی که دارند، انجمن و دبیر آن را به رسمیت نمیشناسند و آن طور که باید برای انجمنهای علمی بهعنوان نهادی تأثیرگذار در دانشگاه، ارزش لازم را قائل نیستند. هرچند خیلی از مسئولان امر همکاریهای لازم را نداشتند و بسیاری از چالشهای این انجمن در این زمینه بود؛ اما یکی از امتیازهای مثبت انجمن روانشناسی واحد اصفهان همکاری پیام نجفی رئیس این دانشگاه است که همراه بوده و در بسیاری از مشکلات، انجمن را حمایت و هراهی کرد.
آنا: انجمنهای علمی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟
ظهیری: اگر موانع اجرایی کمی سهلتر و همکاری با انجمنها بیشتر شود، این انجمنها تاثیرگذاریهای بینظیری در پیشبرد علم و دستاوردهای متفاوت در هر رشته خواهند داشت.
آنا: آیا در انجمن علمی متبوعتان در دوره بیش از دوساله کرونا موفق به تولید محصول و یا انجام فعالیتهای دیگری شدهاید؟
ظهیری: در مدت دبیری انجمن به دلیل وجود بیماری کرونا و حضور نداشتن دانشجویان و حضوری نبودن دانشگاه با این وجود برنامههای خوبی را برگزار کردیم.
اوایل آغاز کار انجمن، وبیناری با محور روانشناسی زرد برگزار شد. به دلیل اینکه در گستره تفکر عموم جامعه با هجمه اطلاعات نادرست در رابطه با مسائل روانشناسی، معرفی نشدن خیلی از افراد بهعنوان روانشناس در فضاهای مجازی و اظهار نظرهای غیرعلمی و نادرست، وجهه این رشته بهعنوان یک علم در دیدگاه خیلی از اذهان خدشهدار و زیر سوال برده شده بود به همین دلیل در این وبینار توسط علیرضا ترکان مشاور دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو سازمان نظام پزشکی اصفهان به موضوع شناخت روانشناسی زرد و تشخیص آن از روانشناسی علمی، شناخت یک مشاور و روانشناس زرد از یک روانشناس دانشگاهی و علمی و بررسی مسائل علمی در روانشناسی از مسائل غیرعلمی در این رشته پرداخته شد.
وبینار روانشناسی علمی و شناخت ابعاد آن و پرداخت به راهکارهای یک روانشناس علمی شدن و وبیناری با عنوان خودشناسی به لحاظ روانشناسی با حضور حامد نصیری برگزار کردیم که حدود ۱۰۰ نفر شرکت کردند و بازخوردهای خیلی خوبی از شرکتکنندگان گرفتیم.
کمی بعد از کاهش کرونا با وجود اینکه دانشگاهها هنوز هم حضوری نشده بودند با دریافت مجوزهایی کارگاه کاربردی گفتوگو را با یکی از بهترین استادان دانشگاه امیرحسین پوره با مدرک دکتری جامعهشناسی سیاسی برگزار کردیم که از این کارگاه استقبال بینظیری حتی از رشتههایی غیر از روانشناسی شد. به دلیل شرایط بیماری و اعمال محدودیتهایی برای جا و مکان برای رعایت تمام پروتکلها، فقط میتوانستیم حدود ۶۰ نفر را ثبتنام کنیم.
آنا: تازهترین فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیتها و دستاوردهای انجمن را تشریح کنید.
ظهیری: در زمان اعلام حضوری شدن دانشگاهها، جلسهای را با پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تدارک دیدم که با تعدادی از اعضای داوطلبی انجمن برگزار شد. در این جلسه، اعضای داوطلب انجمن به نمایندگی از دانشجویان روانشناسی؛ مشکلات، ابهامات، انتقادات، پیشنهادها و دغدغههای دانشجویان روانشناسی را منتقل کردند.
با حضوری شدن دانشگاه، جلسهای هم با اعضای اصلی انجمن برگزار و درباره برنامههای آتی انجمن پیشنهادها و تصمیمهای خوبی گرفته شد. برای بار دوم عضوگیری حضوری کرده و حیطههای فعالیت و علاقهمندی اعضا را برای تعاملهای دانشجویی در فعالیتهای آتی جویا شدیم.
مجوز نشریه انجمن نیز اخذ شده و اکنون اعضای انجمن مشغول کار روی آن هستند. به مناسبت فرارسیدن روز روانشناس، همایش جامعی را با همکاری گروه سنتز با عنوان رهایی خلاقانه برگزار کردیم که نزدیک به ۲۵۰ نفر در این همایش فقط در دو روز ثبت نام کردند.
یکی دیگر از کارگاههای برگزارشده توسط انجمن به نام کارگاه چشمانداز رشتههای تحصیلات تکمیلی در حوزه روانشناسی؛ چگونگی مطالعه و برنامهریزی، منابع مهم و ترتیب مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی با تقویت عملکرد پریفرونتال مغز بود که تدریس این کارگاه را آرزو خالقیان بر عهده داشت.
این همایش قسمتهای متنوع و جذابی داشت که در قسمتی از برنامه طرحواره رهاشدگی و ویژگیهای آن را وصف میکرد. این همایش در نظر داشت با رویکردی تلفیقی و جامع از تواناییهایی که افراد در زیر باور به ارتباط برای راهی به منظور ترک تنهایی دفن کردهاند، پرده بردارد. در قسمت دیگر تحلیل نمایش توسط علیرضا ترکان داشتیم و در قسمتی به ذهن آگاهی پرداخته شد.
درانتها فرید ملک احمدی مدرس کشوری کارگاههای خلاقیت و کارآفرینی از چگونگی خلاقیت در رشته روانشناسی و کارآفرینی با استفاده از نگاه خلاق و تربیت ذهن خلاق سخن گفت. با هماهنگی دانشگاه، برنامهای برای قدردانی از استادان برای گرامیداشت روز معلم هم برگزار کردیم و با همکاری دانشگاه و انجمن علمی، بازدید یکروزه از نمایشگاه کتاب تهران انجام شد.
فعالیتهای زیاد و مؤثری در انحمن روانشناسی برنامهریزی شده که تعدادی از آنها در مرحله اجرا هستند ازجمله کارگاهی برای شناخت گرایشهای ارشد و کنکور ارشد روانشناسی و سؤالات و ابهاماتی که بچههای کارشناسی در این باره برای آنان پیش میآید.
انتهای پیام/4121/
انتهای پیام/